Reformierakond oli mainitud 2015. aasta üldvalimiste eel sõna otseses mõttes või sees. Liberaalne erakond oli püsinud valitsuses 12 aastat, mille käigus oli riik teinud digihüppe, astunud Euroopa Liitu ja NATOsse, õlu oli veel odav ja viin ainult natuke kallim. Kõik tundus sujuvat, sest erakond oli endale saanud Taavi Rõivase näol noore vitaalse peaministri ja Andrus Ansip saadeti kõrgemale Euroopa Komisjoni korrusele.
Lisaks sellele oli peamise rivaali ehk Keskerakonna positsioon äärmiselt nõrk, sest nende pakkumine peaministri ametisse oli selgelt ajale jalga jäänud endine tipp-poliitik. Samas oli juba 2015. aasta üldvalimisteks astutud ämbrisse kooseluseaduse eelnõu selgitamisega ühiskonnale, millega külvati seeme Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) 2019. aasta üldvalimiste tulemusele.
Kooseluseadusele järgnes pagulaskriis ja 2016. aasta võimupööre, kus toonane IRL ja sotsid sisuliselt ulatasid peaministrikoha Jüri Ratasele. Novembri sündmused ei läinud aga sujuvalt, sest valitsuskabinetis mõisteti, et kaptenit vahetanud laeva ei saa pöörata kiiresti. Reformierakond mattus opositsiooni langedes eneseotsingutesse, vahetas esimehi, tekkisid sisetülid.
Kokkuvõttes ei suutnud liberaalid teisel pool lauda EKRE kõrval poliitilistes protsessides kaasa rääkida – tee, mis sa teed, EKRE kärehäälsed kommentaarid valitsuse aadressil kõlasid ikka teravamalt ja kogusid valijaskonda. Samuti mängis tänase valituskoalitsioonini viinud protsessides olulist rolli poliitiliste partnerite välistamiskultuur, mis juurdus Eesti parteipoliitikas juba eelmise kümnendi keskpaigas ehk Andrus Ansipi ja Edgar Savisaare vastasseisu ajal.
Kahe suure vastasseis
Reformierakond ja Keskerakond tõmbasid teineteise vahele joone ning väiksema toetusega erakondadel tuli kahe suure seatud mõjuväljade vahel valida. Sama vastasseisu loogika alusel toimisid asjad kuni 2016. aasta novembrini, mil Eesti poliitilisi jõujooni kujundanud kaalukausil vahetus Edgar Savisaar Jüri Ratasega. Tegelikult Reformi ja Keski vastasseis jätkus, kuid jõud vahetasid lihtsalt kohtasid.
Taasiseseisvunud Eesti parteipoliitika suurim rivaliteet on ajanud ühiskondliku ruumi konfliktist umbseks. Täpselt nagu Taavi Rõivas hoidis kinni sotside ja IRLi valitsusest, dikteerides peaministrikohalt Eesti poliitilist kurssi Uue e-Põhjamaa sotsiaalmajandusmudeli suunas, ei suuda Jüri Ratas tunnistada, et koalitsioon Reformierakonnaga oleks olnud 2019. aasta kevadel selgunud tulemuste põhjal üldise valijaskonna suurim ootus. Pea 68% valijatest hääletas, kas liberaal-, sotsiaaldemokraatliku või tsentristliku poliitilise vaatega erakonna poolt.
Ei näinud seda kirgastust ka Reformierakonna opositsiooni langemise järel toiminud sisemisest puhastustulest tõusnud uus juht Kaja Kallas. Nii Ratas kui ka Kallas nentisid, et kahe Euroopa Parlamendi fraktsioonikaaslase vahel on siseriiklikult liiga suur ajalooline viha taak, mis ei lase erakondadel valitsuskohustust jagada.