Kübersõda kahe ootamatu vaenlase vahel

Wal-Marti töötaja paneb Chigaco filiaalis kaupa välja.  Foto: Bloomberg

Tänapäeval on kogu elu kolimas või juba kolinud internetti - suhtlus, kaubandus, isegi sõda. Seni vedas kaubandussektoris revolutsiooni Amazon.com, kuid nüüd on talle kõrvale tõusmas vana kaubanduse valitseja - maailma suurim jaekaubanduskett Wal-Mart Stores.

Läinud nädalal avalikustas Wal-Mart esimese kvartali majandustulemused ja firma sai uhkeldada lausa 69% suurema e-kaubanduse käibega. Number jättis kaugele maha Amazoni ja kodumaise suurrivaali Targeti esimese kvartali interneti jaemüügi kasvunumbri.

Wal-Mart alustas veidi üle aasta tagasi agressiivselt enda e-kaubandusharu arendamist ning läinud kvartali tulemused on seni selgeim signaal, et hiigelsuurte poodidega tuntud jaemüüja on internetis edu saavutamas. Wal-Marti kodulehel on üle 50 miljoni toote, uue kvartaliga on lisandunud 15 miljonit toodet. Populaarsust kasvatab ka üle 35dollariste ostude kahe päevaga tasuta kojuvedu.

“Äkki on Wal-Martist saanud Amazoni põhikonkurent, tegemist pole enam killustunud grupiga,” kommenteeris Bloombergile konsultatsioonifirma A.T. Kearney partner Greg Portell.

Wal-Mart teenib endiselt enamiku kasumist ja käibest traditsioonilisel viisil ehk müügisaalis, ja sel rindel läheb ka hästi. Firma jaoks üliolulisel koduturul kasvas võrreldav müük aastaga 1,4%, külastatavus tõusis 1,5% ning tegu oli 11. järjestikuse kvartaliga, kui koduturul müük kasvas.

Värske veri idufirmast

Kuigi 1,4% pole uhke number, on kasv iseenesest juba saavutus. Wal-Marti paljud konkurendid on hädas. Üks suuremaid rivaale Target teatas 1,5% kukkunud käibest - neile oli see neljas järjestikune negatiivne kvartal. USA jaemüüjad sulgevad sel aastal rekordtempos poode just e-kaubanduse tõusva populaarsuse tõttu.

Wal-Mart ostis läinud aastal 3,3 miljardi dollari eest e-kaubanduse idufirma Jet.com ning Wal-Marti tegevjuht Doug McMillon määras Jeti kaasasutaja Marc Lore'i juhtima firma e-kaubandusharu. Jeti ostmise järel on Wal-Mart tooteportfelli laiendamise nimel eri sektoritest üle võtnud ridamisi väiksemaid e-kaubanduse idufirmasid.

“Kliendid esitavad üha enam korduvtellimusi ja kulutavad rohkem,” kommenteeris tulemuste järel Lore. “Üle võetud firmad aitavad välja ehitada meie toodeteportfelli ja annavad teavet valdkondades, kuhu on raske sisse murda.”

E-kaubanduse edu toetub ka toiduainete müümisele, sest see toob juurde uusi kliente ning juhtkonna sõnul on need tavaliselt noored pered, kes ei taha lastega poes seigelda. Uuringufirma InfoScout andmeil omab umbes 42% Wal-Marti regulaarsetest klientidest Amazon Prime'i tellimust. 

Hinnasõdade ajastu

Wal-Mart pingutab täiel rinnal, et muuta imagot ja olla rohkem kliendi- ning töötajasõbralik, kuid kõigel on hind. Esimese kvartali kulud kasvasid tuludest kiiremini, kuigi firma lubab aasta jooksul sellele trendile lõpu teha.

Lisaks Internetile proovib Wal-Mart parandada ka tavalist poeäri, pakkudes klientidele lühemaid järjekordi, puhtamaid poode, rohkem värsket toidukraami ning laiemat tootevalikut. Lisaks tõstab firma töötajate palku ning parandab töökeskkonda.

Kuigi e-kaubandus on oluline ja pälvib palju tähelepanu, on traditsiooniliste poodide käekäik Wal-Marti jaoks endiselt ülioluline, sest sealt teenitakse käibe- ja kasumienamik. Võrreldav toidukaupade müük oli esimeses kvartalis kolme aasta parim, sest deflatsiooniline surve on alanenud.

USA suured toidkaupade müüjad on pidanud viimastel aastatel massiivseid hinnasõdasid, põhjuseks toiduainete ja -kaupade deflatsioon. Olukord on endiselt pingeline, sest Saksa supermarketite jaekett Lidl alustab juuni keskpaigast üliagressiivset laienemiskampaaniat USA idarannikul ning see paneb muretsema hulga sealseid suuri jaekette.

Kallivõitu aktsia ootab paremaid päevi?

Tulles Wal-Marti aktsia juurde, pole siin pilt väga selge. Aktsia kaupleb praegu 78 dollari ümber ehk väga lähedal oma 52 nädala tipule ning on umbes 10 dollari kaugusel kõigi aegade tipust 2015. aasta alguses.

Ettevaatav kasumi-hinna suhe (P/E) on 17,0, mis näitab, et aktsia pole otseselt kallis, aga seda ei saa pidada ka odavaks. Aktsiat katva 36 analüütiku keskmine hinnasiht on 77,5 ehk aktsia on juba üle selle piiri. Nendest analüütikutest 20 soovitab aktsiat hoida, 12 osta ning neli müüa.

Kui Wal-Mart ei oleks e-kaubanduses tegev ja nii edukas, siis ma ei kahtleks hetkekski, et seda aktsiat tuleks müüa. Küll aga võib nende muljetavaldav veebiedu meelitada investoreid aktsiat kallimaks ostma, sest Amazonile pole USAs tõsiseltvõetavat konkurenti tekkinud. Kui Wal-Mart selle tühimiku tõepoolest täidab ja suudab kvartalist kvartalisse näidata veebimüügi kasvu, siis mul pole kahtlustki, et aktsia teeb uue kõigi aegade rekordi.

Hetkel kuum