Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vägikaikavedu tasub ära

    Juhtkiri.Foto: Anti Veermaa

    Ettevõtjal tasub riigiasutusega pikalt vägikaigast vedada, nagu selgub skandaalse Väo liiklussõlme saagast, kirjutab Äripäev täna juhtkirjas.

    Teisipäeval kirjutas Äripäev, kuidas lähikuudel loodetakse panna punkt juba kümmekond aastat ja kaks luhtunud lahendust nõudnud skandaalse Väo liiklussõlme saagale. Kuigi praegune lahendus sobib mõlemale osapoolele, hindavad varasemad kritiseerijad uut lahendust endiselt negatiivselt.
    Äripäeva toimetuse meelest on senine võitlus riigiasutuse ja eraettevõtte vahel liikunud õiges suunas, sest maanteeamet on tunnistanud eelmise, keset ristmikuala maatüki ostnud kütusefirma Olerexi huvidest lähtunud lahenduse vigu ning võtnud juhtohjad riigi ühe oluliseima liiklussõlme kavandamisel.
    Samas tuleb veenduda, et praegune lahendus on tõesti kõigile win-win olukord, mitte pelgalt ohverdus, et tülikas projekt lõpuks selja taha jätta ja ootel olev euroraha ära kasutada.
    Ootamatult helde võimalus
    Ühest küljest ei saa midagi ette heita Olerexile kui omanike huvist lähtuvale ettevõttele, kes kasutas ära oma võimalust teenida kasumit. Kuna maanteeamet ega Tallinna linnaametnikud ei pidurdanud neli aastat tagasi Olerexi dikteerimisel rajatavat liiklussõlme pikalt mitte kuidagi, nautis kütusefirma üllatavalt ettevõtjasõbralikku olukorda ja asus dikteerima ristmiku lahendust. Keegi kätt ette ei pannud. Alles aja möödudes ja ametnike vahetudes mõisteti, et ainult eraettevõtte huvidest ei saa lähtuda.
    Tõenäoliselt on paljud ettevõtjad kirunud ametnikke selle pärast, et nad ei lase ettevõtjal käituda nii, nagu ettevõtja peab õigeks. Näiteks leitakse ametkondades mingi probleem või regulatsioon, mille tõttu lükkuvad ettevõtja algsed plaanid kaugemasse tulevikku või mille tõttu tuleb neid põhjalikult muuta. Tegelikult on selline olukord tavapärane. Tuleb leida kompromiss.
    Samas tuleb maanteeameti ja Olerexi vahelises võitluses arvestada sellega, et avaliku huvi eest võitlev riigiasutus ei läheks kergema vastupanu teed lihtsalt seepärast, et saaks edaspidi vaidlemise asemel keskenduda oma põhitegevusele.
    Väo liiklussõlme varasemad kriitikud ei ole ka viimase lahenduse puhul palju leebunud. Endiselt nähakse kitsaskohti, kui mitte ohukohti. Seetõttu peaksid nii riigiasutus kui ka eraettevõtja mõtlema hoolega selle peale, kui palju on arvestatud ohutusega.
    Kui praegune detailplaneering peaks jõudma ehituse valmimiseni, aga uuel liiklussõlmel hakkab juhtuma ohtlikust lahendusest tingitud õnnetusi, siis ei saa näpuga näidata ainult liiklejate poole. Tõenäoliselt vaadatakse esmalt maanteeameti otsa. Samas lasub kindlasti moraalne vastutus ka eraettevõtjal, kes on senises projektis nii pikka aega kaasas sõitnud.
    Kas nüüd on kõik korras?
    Kuigi liiklussõlme kriitikud on kogenud teeinsenerid, leiab maanteeamet, et sel korral on ohutusega kõik korras. Seetõttu võiks justkui loota, et ligi kümme aastat kestnud saaga on läbinud valusad õppetunnid ja pannud saadud kogemused parimasse võimalikku lahendusse. See aga ei tähenda veel, et maanteeamet on eksimatu. Oluline on arvestada kriitikat ja vajadusel koguda täiendavaid hinnanguid.
    Olenemata sellest, et Olerex on endiselt ristmiku külge haagitud, on riigiasutus suutnud eraettevõtte mõju vähendada. See annab lootust ka Olerexile endale, et sama tehakse konkurentidega, kes peaksid sattuma sarnasesse olukorda. Ettevõtjal on veel oluline märgata, et kuigi riigiasutus ei lasknud esialgset plaani läbi, saadi pika läbirääkimise kaudu ikkagi kokkuleppele.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.