Karla Auto O.K. sai alguse 25 aastat tagasi Kuivajõel asuvast Karla külast, kui noored hakkajad mehed võtsid üle Lauristini kolhoosi värvi- ja keretööde töökoja. Kuigi alustades ei teadnud nad veel, mida autotöökoja pidamine täpselt endast kujutab, ollakse täna kasvanud Eest turul tuntud ning hinnatud sõidukite hooldus- ja remondikeskuseks.
Karla Auto O.K. kogenud spetsialistide töö algab sageli sealt, kus teiste garaažide ja töökodade mõistus on otsakorrale jõudnud. Ettevõtte trumbiks on nii pidevalt uuendatavad diagnostika-seadmed ja tehnikapark kui ka kvalifitseeritud staažikas tööjõud.
“1991. aastal asutasime ettevõtte AS Karla Auto O.K. ja sõlmisime kohe kolhoosiga rendilepingu autotöökoja rendiks, saades töökojaga kaasa ka tolleaegsed seadmed. Plaanisime hakata pakkuma värvimist ja keretöid ning remontisime kolhoosi traktoreid ning autosid. Kuna sõbrad tõid välismaalt autosid, siis tuli ka neid remontima hakata,” meenutab ettevõtte juht ja asutaja Tõnu Lokotar.Paraku ei omatud kuigi palju teadmisi Lääne masinate ehitusest, tollal oli puudus kõigest – nii uuematest seadmetest, koolitatud personalist kui ka varuosadest. Samal ajal aga hakati maale tooma diiselmootoritega Ford Transiteid ja Toyota Hiacesid, millel oli vaja ka diiselpumpasid ja pihusteid remontida. Mehed leidsid võimaluse minna Soome diislikoolitustele, kus selgus, et meie veneaegsete riistadega “import”-autosid remontida ei saa. 1992. aasta lõpus tekkis võimalus osta Soome üks diislitöökoda koos kogu tööriistade ja testiseadmetega. Sai siis vanale Ford Transitile hääled sisse pandud ja toodudki Eestisse esimene Boschi pumbastend, mis tänaseni Karla Auto O.K.-s muuseumieksponaadina kõigile klientidele käega katsuda on.“Oli ka õnne, et leidsime ühe Soome pumbaspetsialisti, kes meile tööle tuli ja hakkas meie mehi kohapeal edasi koolitama. Varuosade probleem lahenes samuti – neid käidi alguses lihtsalt ise üle lahe suure kotiga toomas. Edaspidi võtsime järjest ühendust erinevate diislitootjatega, käisime nende koolitustel ning saime loa nende kaubamärke esindada,” räägib Lokotar.Edasi tekkis vajadus tegutseda klientidele lähemal ning selleks avati 1993. aastal varuosade kauplus Tallinnas Katusepapi tänaval. Kuna kasvas vajadus ka varuosad autole paigaldada, renditi järgmisel aastal ruumid Tallinnas Petrooleumi tänaval ning kaupluse tegevus lõpetati. Firma arenedes koliti edasi juba suuremasse töökotta Tallinna Toiduvedude territooriumile Peterburi teel. Kuna kliendid ei tahtnud enam sõita teenuse saamiseks Kose valda ja sealne töökoda muutus ülearuseks kuluallikaks, lõpetati aastal 2000 ka seal tegevus. Täna seob Karla Auto O.K.-d esimese asukohaga vaid nimi.2008. aastal kolis ettevõte juba oma uude majja Peetri külas, kus sai kõik enda käe järgi välja ehitada ning sisse seada. Juba kaheksas aasta tegutsetakse 1700 ruutmeetri suuruses töökojas, mida pidevalt uuendatakse ja täiendatakse.
- MOOTORIT testitakse arvutiprogrammiga
Edukaks tegutsemiseks tuleb olla teistest samm ees
Lokotari sõnul on Karla Auto O.K. suutnud algusest peale olla teistest mõne sammu eespool. “Hea hüppelaud oli esimesena alustada. Kuna autod ja tehnoloogiad uuenevad pidevalt, peame konkurentsis püsimiseks vahel lausa sunduslikult investeerima,” kõneleb ta. “Kui tahad selle rongiga kaasa sõita, siis peab uute asjadega kaasas käima, end ja töötajaid harima ning muidugi seadmeid uuendama. Praegu tagasi vaadates tundub, et 1992–2000 ei olnud tehnika areng nii kiire kui praegu, oli aega atra seada ning tasapisi uusi testiseadmeid muretseda. Täna nullist rongile astuda oleks väga keeruline ja kulukas.”Karla Auto O.K. kogenud spetsialistide töö algab sageli sealt, kus teiste garaažide ja töökodade mõistus on otsakorrale jõudnud. Ettevõtte trumbiks on juhi sõnul nii pidevalt uuendatavad diagnostikaseadmed ja tehnikapark kui ka kvalifitseeritud staažikas tööjõud. Täna on Karla Auto O.K.-s töötajaid 15 ning mitmed neist töötavad ettevõttes juba 1990ndate algusest. Mõned algusaastatel töötanud mehed on jõudnud juba ka pensionile minna. Enamik töötajaid on tööl olnud üle 10 aasta.“Autosid ei remondita enam ammu kuulmise ja silma järgi, vaid selleks kasutatakse arvutiprogramme ja diagnostikaseadmeid. Sõidukid on läinud keeruliseks ja täis elektroonikat ning vigade leidmiseks ja parandamiseks on vaja suuri teadmisi, kogemust ja pidevat erialast koolitust,” loetleb Lokotar. “Kui näiteks aastal 1995 oli pihusti reguleerimise täpsusklass 0,01 mm, siis tänapäevaste Common Raili pihustite reguleerimiseks on vaja seadmeid, mis suudavad mõõta 0,001 mm täpsusega, et pihusti kvaliteetselt korda teha. Meie eesmärk on olla diiselmootorite remondiga seonduvates tegevustes Eesti kompetentseima ja kvaliteetseima teenuse osutaja nii täna kui ka tulevikus. Parimaks tunnustuseks on meile kliendi rahulolu.”Firma on spetsialiseerunud diiselmootorite pihustite ja pumpade remondile, samuti tehakse teiste autode remondi- ja hooldustöid nagu hammasrihmade ja õlivahetus, pidurite ning veermiku remont. Karla Auto O.K. on juba 20 aastat Boschi ametlik töökoda. Lisaks esindab ettevõte kaubamärke Deutz, Delphi, Denso, Stanadyne Inc (USA) ja Setra busse.Karla Auto O.K. põhilisteks klientideks on sõidu- ja pakiautosid, reisibusse ning rasketehnikat omavad Eesti firmad ja eraisikud. Deutzi mootoritega varustatud rasketehnika nagu teerullid, laadurid ja muu ehitustehnika hooldamiseks on ettevõttel hooldusbuss, mis sõidab vajadusel kliendi juurde. Lisaks transpordi- ja ehitusfirmadele on klientideks ka raudteel, kaevandustes, merel ja metsas opereerivad ettevõtted alates põlevkivikaevandusest ning lõpetades merekaatrite ja jahtidega.
Karla Auto O.K.Tallinna keskusTuleviku tee 4aPeetri külaRae vald, HarjumaaTelefon: 60 50 25056 154 314, 56 455 040E-post:
[email protected]Seotud lood
Poola Keskpank oli kolmandas kvartalis juba teist kvartalit järjest maailma suurim kullaostja ning üldiselt on märgata Ida-Euroopa riikide aktiviseerumist kullaturul, selgub Maailma Kullanõukogu (WGC) avaldatud andmetest.