Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas Läänemeres on naftat?

    Minu teada on, aga väga vähe. Arvestades selle piirkonna geoloogilist struktuuri võib eeldada üsna piiratud naftavarusid. Ma ei tea, kas sinna tasub miljardeid investeerida, see on loterii.
    Mitte just eriti mõistlikku suhtumist on maailmas nii palju, et midagi imeväärset ei ole ka Läti-Leedi piiritülis. Saadiku kojukutsumine leedukate poolt on muidugi tõsine märguanne. Läti poolt olnuks loogiline enne AMOCO ja OPABga lepingu sõlmimist naabritega midagi merepiiri osas kokku leppida. Aga teisalt, kuna lepingus on klausel, et puurimistega saab alustada pärast piiri fikseerimist kahe riigi vahel, siis on ju kõik korras, ma ei saa aru, miks siin tülitsema peaks. On olemas reeglid, kuidas merepiire veetakse ja neid reegleid tuleb lihtsalt mõlemal poolel täita. Enne niikuinii sellele naftaraasukesele, mis seal on, ligi ei pääse.
    Mis puudutab Eesti-Läti merepiiri, mis samuti on fikseerimata, siis Läti lihtsalt soovib ebanormaalset merepiiri, Läti ei soovi täita rahvusvaheliselt tunnustatud reegleid. Võimalikku naftamaardlat Ruhnu lähedal ei tahaks kommenteerida, aga ütleksin niipalju, et see, mis toimus Ruhnu ümbruses, ei olnud räimesõda. Rohkem ma ei ütle, no comments.
    Kui selline firma nagu AMOCO on seal juba midagi torkimas ja mingeid lepinguid teeb, siis midagi peab seal olema. Nemad juba tühja-tähja pärast oma aega raiskama ei hakka. OPABi nime kuulen esimest korda, aga AMOCO on küll sellise kaliibriga firma, et mingisuguse blufi peale lepinguid ei sõlmi. Iseasi on see, kui kalliks läheb nafta ammutamine merepõhjast, kui suured on need reaalsed ressursid ja mis nendega peale hakatakse. Vaevalt nüüd Baltimaade Kuveidiga tegemist on, tohutuid varusid seal olla ei saa.
    Uurimine ja nafta tegelik kättesaamine on kaks eri asja. Seda räägiti ammu, et Leedus on naftat. Naftat on erinevates maailma piirkondades tegelikult tohutult palju, aga suuremalt jaolt on seda ühes kohas niivõrd vähe, et see, mis kätte saadaks, ei tasu puurimist ja tehnoloogia kohaletoomist ära.
    Naftat võib olla igal pool ja maavärinadki võivad igal pool tulla, valmis tuleb olla kõigeks, aga arvan, et põhiliselt võib seal olla räimi, kilusid, heeringaid ja muid kalu.
    Kui Ruhnu naftast rääkida, siis... Eestil on pidevalt nii raske eelarvet kokku panna, pidevalt on vähe raha. Kui Ruhnu all oleks nafta, siis jääks üle ainult lätlastega kokku leppida ja raha ära jagada. Käisin suvel Ruhnus, kohalikud inimesed ei rääkinud mulle naftast midagi, vaata, kuidas rahvas vaikib valitsuse ees. Aga kui tõsiselt rääkida, naftat seal küll ei ole.
    Eesti-Läti merepiir on praegu läbirääkimiste küsimus. Halb ta muidugi on, et meil on lätlastega üksnes tinglik kontrolljoon, aga olen veendunud, et asi laheneb lähema aasta jooksul. Kalamehed lahendaksid vaidlusaluste territooriumite küsimuse omavahel ilusti ära. Kui ka poliitikud oleksid natuke aktiivsemad räime- või kilusõda lahendama.
    Siis peaksin küll hiromant olema, kui oskaksin seda öelda. Faktilised andmed selle nafta kohta on liialt ebamäärased, et midagi suure kindlusega väita. Kõigepealt tuleks ikkagi teha uuring, mida seal mere all on. Niimoodi sõdida selle territooriumi pärast küll ei tasuks. Hea, kui riigipiir oleks enne uuringuid kindlaks määratud või et pooled oleks kokku leppinud, mil moel need uuringud toimuvad ja mil moel nende tulemusi kasutatakse. On päris selge, et selline tüli kummalegi poolele head ei tee, aga eks me ole kõik õppimisvõimelised ja küllap naabrid ka selle konflikti lahendamisega hakkama saavad.
    Läti-Eesti merepiiri osas on veel vaja rääkida ja need läbirääkimised on ju käinud, vahepeal küll veidi dramaatilist iseloomu võttes. Arvan, et on hästi, kui me oma piiriga saaksime ühele poole selle sajandi jooksul. Ei näe väga kiireid arenguid, arvestades seda, mis praegu Venemaal toimub. Aga Lätiga on see pigem kättevõtmise asi mõlemalt poolelt.
    Arvan, et suvine konflikt väärib ikkagi tõepoolest vaid räimesõja nime. Põhjus on loomulikult korrastamata suhted riikide vahel ja piir on üks esimene asi, mis igal juhul peaks riikidevahelistes suhetes olema läbi räägitud ja kokku lepitud. Maailma ajaloost on teada, et kõige raskemad tülid tekivad maatüki pärast.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Hoiu-laenuühistu maksejõuetus lõhnab kuriteo järele
Kohus kuulutas välja hoiu-laenuühistu Intus pankroti, ajutise halduri hinnangul on maksejõuetuse põhjustanud kuriteo tunnustega tegu.
Kohus kuulutas välja hoiu-laenuühistu Intus pankroti, ajutise halduri hinnangul on maksejõuetuse põhjustanud kuriteo tunnustega tegu.