16 november 1995

Müstiline bussipakkumus Tallinna linnale

Tallinna linnavalitsusele pakutavate neli-viis aastat kasutusel olnud Mercedes-Benz busside hind on 400 000 krooni tükk. Kokku pakutakse soodsa liisinguga kakssada bussi. Tallinna abilinnapea Tiit Järve ütlusel on pakkumus arve vaadeldes liiga ilus.

Tallinna Autobussikoondise ASi (TAK) peadirektori Mati Mägi sõnul on tegu «mingi müsteeriumiga», kus on segi aetud Eesti kroonid ja Soome margad. «Kontrollisime Soomest järele. Ka seal on kalleid Mercedese busse vähe ja 4-5 aastat vana bussi hind on 400 000 Soome marga ringis,» kinnitas ta.

ASi Mercedes-Benz Eesti Autokeskuse tegevdirektor Arno Sillat kahtlustab, et tegu võib olla pettusega, mida Ida-Euroopa maades on ennegi ette tulnud. Kuna on väheusutav, et 200 bussi on varastatud, siis on tõenäoliselt vähendatud nende vanust, rääkis Sillat.

Rootsi firma Scania müügiesindaja ASi Estoscan müügijuhi Janno Karu väitel on Tallinnale pakutavate bussidega samavanade Mer-cedes-busside hind tavaliselt 60% uue bussi hinnast. Praegusel juhul on pakkumuse hind vaid 6% uue sõiduki hinnast, lausus ta. «Keegi ei müü linnaliinibusse enne kaheteistaastast kasutamist ja tavaliselt ei lähe linnatranspordiga tegelevad bussifirmad pankrotti,» lisas Karu.

Pakkujaga läbirääkimisi pidanud Tallinna abilinnapea Tõnis Kull keeldub volituste puudumise tõttu avaldamast, kes on pakkumuse taga.

Esialgsete plaanide kohaselt kavatses Tallinn kümne miljoni krooni eest tellida tuleval aastal liisinguga 15 bussi ASi Baltscan tehasest, kus iga kokkumonteeritud bussi hind on ligi kaks miljonit krooni. Kasutatud Mercedes-busside ostmise korral loobuks linnavalitsus tellimusest.

Janno Karu väitel tähendaks taoline linnavalitsuse otsus sisuliselt tehase sulgemist ja firma välisosaniku Scania välisinvesteeringute katkemist. Tehase käigushoidmiseks tuleb aastas kokku panna vähemalt 20 bussi. Karu kinnitusel on busside vastu huvi tuntud ka T?ehhis ja Leedus. «Võimalik, et Scania viib tehase Leetu ümber,» räägib Karu võimalikest tagajärgedest.

Mati Mäe kinnitusel peetakse TAKis, kes on üks Baltscani osanikke, õigeks alustatud Scania-liini jätkamist. «Üleminekut Mercedes-Benzi bussidele tuleb väga tõsiselt kaaluda,» sõnas Mägi. Kogu bussipargi hooldustehnoloogia on üles ehitatud Scania busside jaoks, selgitas ta.

Abilinnapea Tiit Järve kinnitusel pole kindel, kellele ostetavad bussid antakse, kuna TAK pole enam ainus linna bussiveonduse korraldaja. «Samas peaks linn osanikuna TAKis hoolitsema firma hea käekäigu eest,» tunnetas Järv tekkida võivaid vastuolusid.

Hetkel kuum