Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Baltscan vallutab linnaliine
«Kui selleks ajaks pole Tallinna linnavalitsus otsust teinud, tõuseb bussi hind,» räägib Andre Muuga. Praegu pakub ta linnaliinibussi hinnaks veidi üle 2,2 mln krooni.
Tallinna autobussikoondise juhatus on võtnud vastu otsuse taotleda Tallinna linnavalitsuselt, et linn ostaks tuleval aastal 25 Baltscani bussi. Linnavalitsus konkreetse otsuseni pole jõudnud, sest tuleva aasta eelarve on veel lahtine. Tallinna selle aasta eelarves on Baltscani 15 bussi ostmiseks eraldatud 10 mln krooni.
Tallinna linnavalitsuse majandusnõuniku Kaarel-Mati Halla sõnul on Baltscaniga sõlmitud kaks liisingulepingut.
«Eelmisel aastal korraldasime konkursi ja analüüsisime kümmekonna bussifirma pakkumust,» meenutab Halla. «Parim pakkumus oli Baltscanilt.» Halla lisas, et kuna 3--4 aasta jooksul tuleb Tallinnas sõitvad Ikarused välja vahetada, on linnavalitsus avatud ka teiste bussifirmade pakkumustele.
«Tallinna linnavalitsus ei saa aru, et busse ei saa osta nii, et kui mul täna raha laekub, tulen homme busse ostma,» kehitab Muuga õlgu. «Mitte kusagil maailmas ei toodeta busse lattu.» Muuga kinnitusel on Baltscani võimsus praegu kolm bussi kuus, mida vajaduse korral saab suurendada ühe bussi võrra.
Tartu linnavalitsus on seisukohal, et igal aastal võiks Baltscanilt osta viis linnaliinibussi. Linnavalitsuse linnamajanduse osakonna juhataja asetäitja ökonoomika alal Ene Must sõnab, et tuleva aasta eelarve projektis on busside ostmiseks ette nähtud 12 mln krooni. «Konkreetse summa otsustab linnavolikogu,» lisab Must. «Seejärel tuleb meil vastavalt riigihangete seadusele korraldada busside ostmise konkurss.»
Eesti linnade liidu asedirektori Tiit Kirsi sõnul on paljud linnad valmis Baltscani busse ostma. «Oleneb, kui suureks kujuneb omavalitsuse rahakott ja kui palju toetab riik,» lisab Kirss.
Baltscani esimene buss läks Tallinnas liinile septembri keskel ja on praegu Tartu tehases tagasi. «Vahetame garantiikorras välja bussiaknad,» selgitab Muuga. Kuna sõitjad on nurisenud plastikistmete üle -- pidavat sarnanema trammiistmetega -- paigaldab Baltscan nüüd Poolas valmistatud pehmed riidega kaetud istmed.
Muuga sõnul on Tartus valmistatud busside vastu huvi tundnud lätlased ja leedulased. «Lätlastega käivad praegu läbirääkimised,» sõnab Muuga.
Leedulaste huvi on paraku pärast tutvumisvisiiti juulis raugenud. Shiauliai linnasekretäri Jaronimas Ulianskase sõnul ei suuda Leedu pangad busside ostmise projekti finantseerida. «See, et Leedu ja Läti transpordiettevõtted loobusid neli-viis aastat tagasi eestlastega ühise bussitehase moodustamisest, oli andestamatu viga,» tõdes Ulianskas.
Muuga kinnitusel peab Scania praegu läbirääkimisi ka ühe Aafrika riigi esindajatega, et müüa neile partii Tartus valmistatud busse. «Selliste busside koostamine oleks meie jaoks lihtsam,» räägib Muuga. «Aafrika kliimas pole vajalikud soojasüsteem ega kahekordsed aknad.»