Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mõttetust garantiist
Hiljuti pankrotiseisu sattunud reisibüroo Toivotuur on näide sellest, et pankroti puhul ei aita rahast ilma jäänud klienti litsentsigarantii, kindlustuspoliis ega mingi muu tagatis.
Eesti reisibürood saavad tegutseda ainult litsentsiga. Viimane kehtib aga vaid koos panka deponeeritud rahalise tagatisega, mis olenevalt reisibüroo käibest jääb 20 000 ja 50 000 krooni vahele. Teoreetiliselt peaks see raha katma klientide nõuded näiteks reisibüroo pankroti korral. Tegelikkus on aga see, et kui Toivotuuri litsentsigarantii oleks kehtinud (tegelikkuses ei kehtinud), võimaldanuks tagatis klientide kokku 200 000kroonisest nõudest vaid kümnendiku rahuldada.
Seega on litsentsigarantii praegusel kujul täiesti mõttetu asi. Probleemi lahendamiseks on pakutud mitu varianti: tõsta tagatissummat, kehtestada reisibüroodele 100 000kroonine omakapitali nõue või asendada pangagarantii muu tagatise -- näiteks reisibüroo vastutuskindlustuspoliisiga, mille kate oleks praegusest tagatissummast suurem.
Vastutuskindlustuse poliisi kasutamine litsentsitagatisena oleks meeltmööda reisibüroodele, kes ühest küljest vabaneksid koormavast garantiist, teisest küljest on kindlustuse olemasolu niikuinii vajalik koostööks välispartneritega.
Samas on vastutuskindlustuse miinus see, et see kehtib vaid teatud tingimustel -- reisibüroo töötaja tahtmatu eksituse korral. Seega võib reisija saada oma raha kätte küll siis, kui reisikonsultant on unustanud hoiatada klienti vajaliku vaktsineerimise suhtes (mida juhtub harva), mitte aga siis, kui reisibüroo on klienti teadlikult ninapidi vedanud.
Loodetavasti suudetakse tänasel turismiameti litsentsikomisjoni istungil leida probleemile nii klienti kui reisibüroosid rahuldav lahendus.