Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Milleks see vabamajandustsoon

    Hiljuti otsustas Venemaa valitsus luua Ivangorodi territooriumile vabamajandustsooni. Vabamajandustsoonide teemat käsitleti ka septembri lõpus Narvas peetud teaduskonverentsil «Kahe riigi kokkupuutejoonel: majandusprobleemid ja nende lahendamine».
    Kõigi vabamajandustsoonide ühiseks jooneks on maksu- ja tollisoodustused. Osal juhtudel on eesmärgiks raskustes piirkonnale finantsabi andmine. Teisel juhul tahetakse sinna meelitada suuri investeeringuid niisuguste valdkondade arendamisse, mis on kasulikud nii selle piirkonna kui kogu riigi seisukohalt.
    Mul avanes võimalus käia Mani saarel, mis on Suurbritannia osa, kuid millel on eristaatus ja isegi oma naelsterling. Ei olnud seal saarel ei suuri tööstusettevõtteid ega suuri sadamaid. See-eest on seal registreeritud kümneid tuhandeid firmasid, mis isegi väikeste maksudega elatavad saare elanikud ära.
    Suurbritannial on seni veel teinegi eristaatusega territoorium -- Hongkong, mis asub tähtsate rahvusvaheliste kaubandus- ja finantsvoogude ristumiskohas, mis on seotud Hongkongi asendiga ja tema kui Hiina merevärava rolliga. Seetõttu on seal arenenud transpordi, kaubanduse, tööstuse ja turismiga seotud infrastruktuur, mis tagab linna ja selle elanike heaolu.
    Naastes Narva ja Ivangorodi juurde võib öelda, et tegelikult on see üks linn, mida eraldab riigipiir. See on tähtis punkt Venemaa ning Eesti sadamate vahelisel transiitveoste teel. Kuid selle võimalused on kasutamata poliitiliste vastuolude ja kaubanduspiirangute tõttu, mille tagajärjel on mõlemad linnad raskes majandusseisus.
    Narva põhiprobleem on töötus, mis ei kajastu adekvaatselt ametlikus statistikas. Konverentsil esitatud andmetel puudub 39% Narva elanikel töö, mille peamiseks põhjuseks on Venemaa ja Eesti vahel katkenud majandussuhted.
    Siit tekibki küsimus, mislaadset vabamajandustsooni Ivangorodi kavatsetakse luua? Võimalikud on kaks varianti: kas seal luuakse ettevõtjatele maksusoodustused, mis Ingushimaa vabamajandustsooni kogemustest lähtudes tähendaks Mani saare varianti, st seda hakataks kasutama eelkõige firmade registreerimiseks. Või luuakse siis tolli- ja maksusoodustused, et kasu lõigata linna asendist kaubandus- ja transpordikoridoris.
    Teine variant eeldab suuri jõupingutusi nii kogu Vene--Eesti kui eriti piirialade suhete normaliseerimisel. Sellisel juhul oleks tsooni majanduslik efektiivsus tunduvalt suurem.
    Professor Vladimir Nemtshinovi konverentsiettekande põhjal on Peterburi ja Helsingi vahelise aastase kaubavoo väärtus 78 mld Eesti krooni. Suurem osa Vene firmasid teeb ostud Helsingi hulgiladudes. Professori soovituse kohaselt võiks luua Narva suure hulgimüügikeskuse, mis peaks silmas Venemaa turgu. See eeldaks Narva ja Ivangorodi vahelises piirikaubanduses erirezhiimi. Ühtlasi tagaks see Eesti kaupadele ja eriti toiduainetele soodsa pääsu Peterburi turule ja suurendaks Eesti--Vene transiidikoridori konkurentsivõimet.
    Vabamajandustsoon Venemaaga piirneval alal tekitab mõistetavaid kartusi. Kas ei püüa see mitte taaselustada Kirde-Eesti vene autonoomia loomise plaane? Kas ei tähenda see kriminogeense olukorra teravnemist mõlemal pool piiri? Tingimata on vaja, et iga konkreetne samm hoolikalt läbi kaalutakse, lähtudes konkreetsest olukorrast.
    Vabamajandustsooni küsimus pole aktuaalne mitte ainult Narva, vaid ka Eesti sadamate jaoks. Eesti rahandusministeeriumi 22. juuli otsus ja Eesti tolliameti 23. augusti käskkiri muutsid oktoobrist alates tolliprotseduuri. Selle kohaselt peavad Eesti sadamate kaudu kulgevad kaubad olema ladustatud tolli terminaalides ja deklareeritud. Selline fiskaaliseloomuga protseduur aeglustab kaupade liikumist ning vähendab Eesti transiidikoridori konkurentsivõimet. Välismaailma kogemustest pakuvad tolliameti juhid sellist lahendust: luua enamsoodustustingimused sadama territooriumil tolliterminaalis veoste tolliläbivaatusel.
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.