8. aprill 1997
Jaga lugu:

Ametiauto pimestav sära

Luksusauto on ministeeriu-mite kantsleritele ja asekantsleritele sama asendamatu, nagu on imikule lutipudel. Need, kes nõuavad, et kantslerid ja nende ministeeriumid maksumaksja rahaga kokkuhoidlikumalt ümber käiksid, on kantslerite hinnangul samasugused kurjategijad, nagu oli Adolf Hitler.

Toimetuse arvates tuleb kiiremas korras töötada välja riigiasutuste käsutuses olevate autode kasutamise kord, millega määratakse kindlaks ametiauto maksumus ja kasutajad. Tuleb lõpetada praegune olukord, kus riigiametnikud kihutavad ringi pool miljonit krooni maksvate autodega ja ei ütle ära isegi korruptsioonimaigulistest tehingutest erafirmadega.

Nii sõidab Esoili erastamist ette valmistanud ja kütuse- ning energeetikasektorit kureeriv majandusministeeriumi asekantsler Arvi Hamburg kütuseäri ajava ASi Pakterminal Volvo 760ga. Kui see ei ole korruptsioon, siis mis see on?

Seni pole ükski valitsus suutnud ametnike autokirge ohjeldada. Kui ei suudeta isegi autode arvu vähendada, siis ei ole ka midagi imestada, et valitsus ei saa hakkama keerulisemate reformide läbiviimisega. Halenaljakalt kukkus välja ekspeaministri Tiit Vähi katse piirata autode kasutamist. Vähi suure hurraaga käivitatud kokkuhoiuplaan algas peaministri majandusnõunikust ja pressibüroo direktorist ning ka lõppes nendega.

Ametiautode arvu ja maksumuse piiramine pole õnnestunud, sest vastava korra koostavad ametnikud ise. Tulemus oleks parem, kui selle töö teeks ministeeriumitest sõltumatu töörühm. See töörühm käiks järjekorras läbi kõik ministeeriumid ja määraks kindlaks, millised funktsioonid jäävad ministeeriumile, kui palju jääb tööle ametnikke ja kui suured võivad olla ministeeriumi kulud.

Kuna sellist töörühma pole, siis teeb Äripäev valitsusele ettepaneku, et alates käesoleva aasta 1. septembrist on ametiauto kasutamise õigus ainult ministritel, maavanematel, kantsleritel ja teistel nendega võrdsustatud ametiisikutel.

Ametiautode ostmiseks tu-leb korraldada vähempakkumine. Maavanema ja kantsleri auto maksumus ei tohi ületada 250 000 krooni. Kui ametimehed soovivad sõita kallimate autodega, siis peavad nad oma taskust juurde maksma. Teiste töötajate sõiduvajaduse lahendavad ministeeriumi ja maavalitsuse juures olevad üks-kaks üldkasutatavat autot koos autojuhiga. Teine võimalus on tööülesannete täitmiseks auto rentida või sõita ühistranspordiga.

Riigiasutuste autokasuta-mine peab olema läbipaistev. Praegu suhtuvad kantslerid ametiautodesse nagu oma isiklikku varasse. Majandusministeeriumi kantsler Margus Leivo arvab, et maksumaksja raha eest ostetud autode kohta ei pea tema avalikkusele selgitusi andma. Raskete ilmastikutingimuste ja teeolude tõttu on mõni kantsler pidanud normaalseks soetada endale isegi mitu autot. Võib kindel olla, et kui puuduks avalikkuse kontroll, siis vahetaks osa kantslereid autosid tihedamini kui särke.

Õnneks pole kõik kantslerid lasknud ennast luksusautode särast pimestada. Kultuuriministeeriumi kantsler Toivo Kuldsepp sõidab 160 000 krooni maksnud Audi 100ga.

Eile arutas valitsus riigiasutuste käsutuses olevate autodega seonduvat. Kui valitsus tõesti soovib, siis on see kord võimalik välja töötada mõne nädalaga. Mõne nädala pärast saab selgeks, kas Mart Siimanni näoga kass on ametnikeriigi vapiloom või mitte.

Jaga lugu:
Hetkel kuum