• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 09.04.97, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ametiauto pimestav sära

Luksusauto on ministeeriu-mite kantsleritele ja asekantsleritele sama asendamatu, nagu on imikule lutipudel. Need, kes nõuavad, et kantslerid ja nende ministeeriumid maksumaksja rahaga kokkuhoidlikumalt ümber käiksid, on kantslerite hinnangul samasugused kurjategijad, nagu oli Adolf Hitler.
Toimetuse arvates tuleb kiiremas korras töötada välja riigiasutuste käsutuses olevate autode kasutamise kord, millega määratakse kindlaks ametiauto maksumus ja kasutajad. Tuleb lõpetada praegune olukord, kus riigiametnikud kihutavad ringi pool miljonit krooni maksvate autodega ja ei ütle ära isegi korruptsioonimaigulistest tehingutest erafirmadega.
Nii sõidab Esoili erastamist ette valmistanud ja kütuse- ning energeetikasektorit kureeriv majandusministeeriumi asekantsler Arvi Hamburg kütuseäri ajava ASi Pakterminal Volvo 760ga. Kui see ei ole korruptsioon, siis mis see on?

Artikkel jätkub pärast reklaami

Seni pole ükski valitsus suutnud ametnike autokirge ohjeldada. Kui ei suudeta isegi autode arvu vähendada, siis ei ole ka midagi imestada, et valitsus ei saa hakkama keerulisemate reformide läbiviimisega. Halenaljakalt kukkus välja ekspeaministri Tiit Vähi katse piirata autode kasutamist. Vähi suure hurraaga käivitatud kokkuhoiuplaan algas peaministri majandusnõunikust ja pressibüroo direktorist ning ka lõppes nendega.
Ametiautode arvu ja maksumuse piiramine pole õnnestunud, sest vastava korra koostavad ametnikud ise. Tulemus oleks parem, kui selle töö teeks ministeeriumitest sõltumatu töörühm. See töörühm käiks järjekorras läbi kõik ministeeriumid ja määraks kindlaks, millised funktsioonid jäävad ministeeriumile, kui palju jääb tööle ametnikke ja kui suured võivad olla ministeeriumi kulud.
Kuna sellist töörühma pole, siis teeb Äripäev valitsusele ettepaneku, et alates käesoleva aasta 1. septembrist on ametiauto kasutamise õigus ainult ministritel, maavanematel, kantsleritel ja teistel nendega võrdsustatud ametiisikutel.
Ametiautode ostmiseks tu-leb korraldada vähempakkumine. Maavanema ja kantsleri auto maksumus ei tohi ületada 250 000 krooni. Kui ametimehed soovivad sõita kallimate autodega, siis peavad nad oma taskust juurde maksma. Teiste töötajate sõiduvajaduse lahendavad ministeeriumi ja maavalitsuse juures olevad üks-kaks üldkasutatavat autot koos autojuhiga. Teine võimalus on tööülesannete täitmiseks auto rentida või sõita ühistranspordiga.
Riigiasutuste autokasuta-mine peab olema läbipaistev. Praegu suhtuvad kantslerid ametiautodesse nagu oma isiklikku varasse. Majandusministeeriumi kantsler Margus Leivo arvab, et maksumaksja raha eest ostetud autode kohta ei pea tema avalikkusele selgitusi andma. Raskete ilmastikutingimuste ja teeolude tõttu on mõni kantsler pidanud normaalseks soetada endale isegi mitu autot. Võib kindel olla, et kui puuduks avalikkuse kontroll, siis vahetaks osa kantslereid autosid tihedamini kui särke.
Õnneks pole kõik kantslerid lasknud ennast luksusautode särast pimestada. Kultuuriministeeriumi kantsler Toivo Kuldsepp sõidab 160 000 krooni maksnud Audi 100ga.
Eile arutas valitsus riigiasutuste käsutuses olevate autodega seonduvat. Kui valitsus tõesti soovib, siis on see kord võimalik välja töötada mõne nädalaga. Mõne nädala pärast saab selgeks, kas Mart Siimanni näoga kass on ametnikeriigi vapiloom või mitte.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 8 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele