Kütusemüüjate seas liigub jutt, et ahjukütuse kasutamise diislikütusena avastasid autojuhid, kes said Neste terminaalis mõlemat kütust ühest torust. Neste Eesti hulgimüügijuht Rain Talmar nimetab seda autojuhtide «kõlakaks».
Sellel aastal jõustus diislikütusega võrreldes kaheksa korda madalama aktsiisiga maksustatud kütteõli värvimise kohustus. Diislikütusega samade omadustega ahjukütust hakatakse värvima kütuse maaletoomise järel tolliterminaalis.
Terminaali mahutites segatakse ahjukütus kokku punase värvi ja markeraine furfuraaliga, mis säilib ka värvi keemilise lahustamise korral. Terminaalis võtab kütuse omanik proovi, mis läheb analüüsiks sõltumatusse laborisse. Analüüsi tulemusel otsustab tolliamet, kas seda kütust võib väljastada Eestis müümiseks.
«Pean kurbusega ütlema, et pole näinud oma silmaga paberit, kui palju värvi peab kütusele lisama,» nendib ASi Estonian Transoil tegevjuht Jüri Petter. «Mina ei karda küll öelda, et ametnikud on tööga hiljaks jäänud.»
Kui kütusefirma Neste juhid ja kütuseproove analüüsiva Saybolt Eesti ASi labori juhataja Andres Kukk on mõistnud seadust nii, et iga uue kütusepartii väljastamise eel tuleb esitada tollile laborianalüüs, siis Tallinna tolliinspektuuri juhataja Toomas Udu ennustab pigem pistelist kontrolli. «Aga kontrollimise korda ei ole veel olemas,» lisab ta.
Mõistatus on ka, kui kalliks läheb kütuseproovi analüüs. Esimese sellise analüüsi tegi Saybolt ööl vastu kolmapäeva Nestele.
«Labor ei osanud hinda välja pakkuda,» teatab Jüri Petter.
Labori juhataja Andres Kukk räägib, et Soomes maksab sama analüüs 700 --1000 krooni. Eestis pole sellist hinda võimalik kehtestada, tunnistab ta. Toomas Udu mäletab, et ühe lihtsa alkoholiproovi eest on toll maksnud 400 krooni.
«Nagu iga uue asjaga, algul hakatakse kandilist asja veeretama ja ümmargust tassima,» iseloomustab segadusi seaduse rakendamise ümber rahandusministeeriumi tolli- ja aktsiisitalituse juhataja Marek Uusküla. Tema väitel on kõige tähtsam, et lõpuks kehtib seadus, mis ei luba kütuseaktsiisi vältida.
«Kui seadus hakkab kusagilt lonkama, katsume seda kiiresti parandada,» lubab Uusküla.
Jõustunud erimärgistamise seadus on üks samm kütuseturu kontrolli alla saamisel, ütleb Uusküla. Järgmine samm on tema sõnul kütuse müügilubade arvu vähendamine.
Seotud lood
Kestlikkusaruandlus puudutab üha rohkemaid ettevõtteid, sest lisaks suurusest tulenevale kohustusele tekib raporteerimise vajadus ka tarneahela kaudu.
Hetkel kuum
Tagasi Äripäeva esilehele