Scania ja Investor, Rootsi Wallenbergide dünastia investeerimisfirma, ei nõustunud võimalike partnerite nimesid nimetama, kuid informeeritud allikate andmeil käivad läbirääkimised Saksa Volkswageni, prantsuse Renault' ja USA Paccariga.
Läinud nädala reedel omandas konkureeriv Rootsi firma Volvo 5,2 miljardi Rootsi krooni eest 12,9% Scania aktsiakapitalist ja 13,5% häältest ning teatas soovist edaspidi kogu ettevõte ära osta. Kahe firma liitmisel tekiks Euroopa suurim veoautode ja busside tootja, mis maailma pingereas jääks alla vaid Saksa Mercedesele. Ühiselt toodeti mullu 130 000 veoautot ja 15 000 bussi.
Investor, kellele Volvo vaenulik ülevõtuplaan meelt mööda polnud, teatas, et kaalub alternatiive. Ärritav polnud niivõrd Volvo ostusoov kui tehingu ootamatus keset käimasolevaid läbirääkimisi.
Artikkel jätkub pärast reklaami
«Nii ei tehta, vähemalt mitte Rootsis,» ütles Investori tegevdirektor Claes Dahlbeck.
Muu hulgas võib Scania edukalt jätkata ka omal käel, nagu näitavad kiirustades kokku löödud 1998. aasta majandustulemused.
Scania tegevuskasum kasvas mullu 3,05 miljardilt Rootsi kroonilt (388,5 mln USD) 3,6 miljardile kroonile ehk 18%, samas kasvas müük 14% võrra 45,2 miljardile kroonile. Scania prognoosi järgi võib tegevuskasum tänavu veel 1,5 miljardi võrra kasvada.
Aastaid on Scania olnud tegevusharu suurima kasumimarginaaliga firmasid. Kolmandas kvartalis oli see 8,2%, Volvol vaid 3,4%.
Investor, kellele kuulub 45,5% Scania aktsiatest, tahab oma osaluse eest head raha saada. Saksa meedia teatel nõudis Investori juhatuse esimees Percy Barnevik mullustel läbirääkimistel Volkswageniga aktsiate eest börsikursist kaks korda kõrgemat hinda. Volvo reedeses ostutehingus kujunes ülekursiks 15%.
Alates 1996. aastast, mil Scania börsil noteeriti, on aktsiakurss järjest langenud. Alles nüüd, kui firmast on saanud potentsiaalne ostuobjekt, on aktsia kurss ületanud emissioonihinna 180 Rootsi krooni.
Euroopas on Volvol ja Scanial kummalgi praegu ca 15% turust, mis liitumise korral tõenäoliselt kahaneks. Teine on olukord USA turul, kus Volvo kindel positsioon (10%) aitaks kanda kinnitada ka Scanial. Suurim kasu kahe firma liidust oleks tootmis- ja arenduskulude osas.
Volvo veoautode divisjon ja Scania on Rootsi sõjajärgse aja kaks kõige edukamat ettevõtet. Kui sõiduautode osas on aeg-ajalt tagasilööke, on Rootsi veoautode eksport järjest kasvanud.
Autor: FT