Andres Reimer • 25 veebruar 1999

AS BaltScan kasutab ametkonna soosingut

Kohalikud omavalitsused saavad riigieelarvest liinibusside soetamiseks toetust vaid siis, kui nad ostavad Tartus BaltScani tehases kokku pandud Scania busse, väidavad mitmed autobusside müüjad ja transpordiettevõtete juhid.

«Eesti transpordifirmade juhid ei taha meiega lepinguid sõlmida, sest peavad ostma Tartus valmistatud Scania busse, et saada riigieelarvest toetust,» lausus Mercedese busse vahendava ASi Silberauto juhatuse liige Kalle Seiger.

«Uute linnaliinibusside soetamisel eelistab riik ainult Scaniat,» kinnitas ka Tartu bussiettevõtte Tarbus juhatuse liige Valter Keis. «Riigi esitatavad tehnilised normatiivid on tehtud Scaniaid silmas pidades,» lisas ta.

Lembit Kiviloo juhitud teede- ja sideministeeriumi maanteeliikluse osakond vaatab läbi omavalitsuste poolt riigihankekonkursside võitjatega sõlmitud lepingud ja valmistab ette otsuseid raha eraldamiseks omavalitsustele. Sama osakond koostas ka väidetavalt Scania busse eelistava sõidukite tehnojärelevalve eeskirja.

Võru linn jäi eelmisel aastal ilma 1,5 miljoni krooni suurusest riigi toetusest, sest sõlmis lepingu Mercedese busse müüva ASiga Erimark. «Võru invaliidide ja liinivedude sooritamiseks mõeldud raha läks Tallinnale, sest Mercedeste numbritulede valgustus oli Eesti nõuete kohaselt testimata,» lausus Võru abilinnapea Aavo Hummel.

Tallinn ostis sama rahaga Hummeli kinnitusel Scania busse. «Mina pole Tallinna korraldatud bussiostukonkursist kuulnud,» ütles Võru abilinnapea.

Enamus kohalikele omavalitsustele viimase nelja aasta jooksul busside soetamise kompenseerimiseks eraldatud rohkem kui 100 miljonist kroonist on läinud BaltScanile.

Lembit Kiviloo eitab autuid võtteid riigi raha jagamisel omavalitsustele. «Busside ostukonkursside tingimused on kirjas riigihanke seaduses,» väitis ta. «Tehnojärelevalve eeskiri vastab Euroopas kehtivatele nõudmistele,» kinnitas Kiviloo.

«Mercedes soovib tuua siinsesse kliimasse sobimatuid ja ebakvaliteetseid Türgis valmistatud busse, kuid Scania vastab meie nõuetele,» ütles Kiviloo. «Scania busside tootmine Eestis on vajalik, sest näitab meie riigi taset,» väitis ta.

Kiviloo on seotud BaltScani busside ehitamise projektiga juba alates 1987. aastast. Ettevõtte loomisel aluseks olnud plaan hõivata kõigi Balti riikide transporditurg kukkus läbi, sest Läti ja Leedu ei soovinud Scania busse.

Pärast seda, kui riik hakkas kompenseerima omavalitsuste bussioste 1995. aastal, on BaltScan valmistanud 95 bussi. Neli aastat tagasi oli teravalt päevakorras BaltScani tehase sulgemine, sest samaaegselt Scania bussidega pakuti Tallinna linnale soodsa hinnaga ka Mercedes-Benzi ja Hyundai busse. BaltScani päästis Tallinna linna tellimus 15 linnaliinibussile, ettevõtte omanike seas on ka Tallinna linnale kuuluv AS Tallinna Autobussikoondis.

Hyundai busse vahendanud ASi Satex-Auto tegevdirektor Tarmo Noot väitis 1996. aasta märtsis, et ühe Scania bussi hinnaga oleks saanud osta kolm Hyundai bussi.

Tänavu toetab riik busside ostmist 35 miljoni krooniga. Riigi toetus on mõeldud linnaliinibusside väljavahetamiseks uute busside vastu ja liisinglepingute sissemaksete toetamiseks. Riigieelarvest kaetakse 40--70% ühe bussi maksumusest, ülejäänud raha peab leidma kohalik omavalitsus.

BaltScani osanikud on 44 protsendiga riik, 41 protsenti aktsiatest kuulub Rootsi firmale Scania ja 15 protsenti Tallinna Autobussikoondisele.

Hetkel kuum