• OMX Baltic0,44%265,87
  • OMX Riga−1,01%875,85
  • OMX Tallinn0,11%1 689,26
  • OMX Vilnius0,53%1 020,87
  • S&P 5000,9%5 751,07
  • DOW 300,81%42 352,75
  • Nasdaq 1,22%18 137,85
  • FTSE 100−0,02%8 280,63
  • Nikkei 2250,22%38 635,62
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105
  • OMX Baltic0,44%265,87
  • OMX Riga−1,01%875,85
  • OMX Tallinn0,11%1 689,26
  • OMX Vilnius0,53%1 020,87
  • S&P 5000,9%5 751,07
  • DOW 300,81%42 352,75
  • Nasdaq 1,22%18 137,85
  • FTSE 100−0,02%8 280,63
  • Nikkei 2250,22%38 635,62
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105
  • 31.03.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Talunike sinine diislikütus tulekul

Kütuseümarlaua liikmete ja osa talunike hinnangul suurendab aga see seadus kütuseturul valitsevat segadust. ?See, kes enne müüs talunikule ahjukütust diislikütuse pähe, teeb seda tõenäoliselt edasi ja võtab kuni 20 senti liitrilt aktsiiside vahe arvel endale,? ütles kütuseümarlaua juhataja Aleksander Johanson. Tema hinnangul on seadusemuudatus vesi musta kütuseäriga tegelejate veskile.
Seda, et maamehel pole mingit garantiid õige kraami saamiseks, arvas ka Peningi masinaühistu peakonsultant Peeter Böckler. Tema sõnul pole mõtet teha kulutusi kütuse siniseks või roheliseks värvimisele, kui punane ahjukütus jääb niikuinii odavamaks. ?Mul on kõige lähem tankla 15 kilomeetri kaugusel ja olen nagunii sunnitud kütuse hulgi koju ostma, sest traktoritega nii kaugel tankimas käia pole mõtet,? selgitas Böckler. Selle asemel võiks tema sõnul kehtestada igale talunikule kindla limiidi, mille piires ta kütusefirmast odavat diislikütust saab.
Johansoni sõnul pole eelnõu koostajad kursis sellega, et Eestisse tuuakse kolme eri marki diislikütust ja nelja marki kerget kütteõli ehk ahjukütuseid. Vaid üks neist vastab kuni 0,05 massiprotsendise väävlisisaldusega keskkonnanõuetele. Kogu Eestis tarbitavast diislikütusest on legaalselt riiki toodud vaid veerand. ?Protsess on täiesti kontrollimatu ja muudatus ainult suurendab segadust,? leidis Johanson. Selle asemel, et uusi lollusi välja mõelda, tuleks tema sõnul ühtlustada kerge kütteõli ja diislikütuse aktsiis ja teatud liiki tarbijaile aktsiis tagasi maksta.
Tallinna liikluspolitsei komissari Villu Vane hinnangul pole kerge kütteõli erimärgistamise seadus, mis võeti vastu kaks aastat tagasi, siiani hakanud toimima ja selle täitmist pole ka kontrollitud. ?Politseile pole ühtegi pudelit ega voolikut selle tarvis soetatud,? märkis ta.
Põllumajandusministri nõunik Kaja Tullus ütles, et seadusemuudatus annab põllumehele võimaluse ausalt asju ajada ja peaks vähendama petturlust. ?Muidu oli nii, et mõni talunik ostis odavat ahjukütust, korjas küla pealt diislikütuse kviitungeid ja sai riigilt veel ka aktsiisi tagasi,? selgitas ta. Kuna aktsiisi tagastati kord aastas, siis pidid põllumehed maksu alla oma käibevahendid pikaks ajaks kinni panema.
Kütuseaktsiisi seaduse ja vedelkütuse erimärgistamise seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse, mis sätestab põllu- ja kalameeste erisõidukitesse mineva madalama maksumääraga diislikütuse erimärgistamise, peaks valitsus andma riigikogu menetlusse tuleva nädala esmaspäeval.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele