Küsimus:
Kas Eesti internetiäri jõuab ennast veel praegu mingil määral kestva vaimustuse harjal Läände maha müüa, lähtudes praegugi utoopilistest turuväärtustest või peavad tulevased müüjad arvestama aasta pärast müügi objekti 'tavalise äri' staatusega ja rahulikuma hinnaga?
Vastus:
Veel mõne aja eest oli rahvusvahelistel analüütikutel töös kolm stsenaariumit:
1. Dot.com firmad hakkavad oma kõrge kapitalisatsiooni varal üle võtma traditsioonilist majandust, saavutades nii positiivse kassavoo, kuid puhudes neisse sisse ka uusi ideid ja visioone.
Artikkel jätkub pärast reklaami
2. Dot.com firmad hakkavad lisaks vertikaalsele konsolideerumisele (tarditsiooniline infoportaal + kaubamaja + interneti operaator + interneti arendus + ...) juhtima ka horisontaalset konsolideerumist (kuidas peaks valitsus reguleerima meedia ja telekomi firma ühinemisel tekkinud ettevõtet)
3. Kohapealseid ettevõtteid liita pole mõtet - tuleb kohalike tegijate 'sisse söödetud' turg ule võtta - on odavam.
Tõde on kuskil vahepeal, kuid esimene stsenaarium hetkel vahetõenäoline.
Samuti on hetkel kõne all keskendumine oma konkreetsele tegevusele, mis ka tähendab, et väikestele turgudele pööratakse veel vähem tähelepanu. Siin võib jääda mulje, et e-kommerts on globaalne fenomen ja kõigis e-kaubamajades on sihtriikide loetelus parast Eritread alati ka Estonia. USAs, kus on 70% Interneti kasutajatest, ei pöörata mingit tähelepanu muudele turgudele. Ja miks peakski - tegutse seal, kus on sinu kliendid. Mis aga taaskord kutsub üles Eesti firmasid oma nina pistma nii USA kui ka muude turgudel toimuvasse mitte kõrvaltvaatajana, vaid tegutsejana.