Paar aastat tagasi arutas ÜRO liiklusohutuse töögrupp, mille liige ka mina olen, seda ja pakkus välja lähenemise keelata käsimobiiltelefonide kasutamise sõidu ajal ja ka liikluses tekkivas seisakus (ummik või peatus foori taga). Otsustati, et see on iga riigi enda probleem. Tõstan küsimuse küll üles ja pakun riigikogule, kas ta aga seadusesse läheb, on poliitikute otsus.
Ise olen öelnud, et praegu sõidan, otsin koha, kus saan peatuda või helistan hiljem tagasi. Helistamine häirib küll. Kuidas seda reguleerida, kas algul vaid linnas tiheda liiklusega, on arutlusteema.
Kõik räägivad, et küllap ta on ohtlik ja küllap on põhjustanud õnnetusi, aga ühtegi fakti ei ole Eestis teada. Muidugi on vahel keeruline seis. Kui telefon heliseb ristmikul, ma parajasti pööran ja on vaja kaks kätt roolil hoida ? ma ei võta toru. Kui tahan ise helistada, otsin koha, kus saan aeglasemalt sõita.
Artikkel jätkub pärast reklaami
On riike, kus on lubatud vaid käed-vabad-süsteemiga telefon autosõidu ajal. Meil võiks seda süsteemi soodustada. Aga ka see on ebamugav. Olen pannud linnas tähele, et kui keegi räägib sõites mobiiltelefoniga, käitub ta imelikult ja segab oma sõiduga teisi. See häirib liiklust. Aga et ta ohtu põhjustab ? näiteid ei ole.
Õnnetusealdis toode mobiiltelefon kindlasti on. Ühtepidi oleneb kindlasti inimeste kasvatusest, kuidas ta suhtub iseenese ja kaasliiklejate tervisesse.
Helistamist päris keelata ei saa. Pigem peaks selgitama seda sotsiaalse külje pealt ? milleks mobiiili kasutada ja kus on õige kasutada. Telefonidel on väga targad võimalused, saab kõne suunata, jätta ootele. Tootjad on välja pakkunud ka abivahendid. Käed-vaba-sarjad, suurematele lobisejatele professionaalne autosari. Ka ise kasutan liikluses autosarja.
Olin Portugalis, kus piirangud on kehtestatud ? ma ei näinud ühtegi inimest roolis telefoniga rääkimas.
Mingid piirangud tuleks küll peale panna. Ka autode tehniline tase ja juhtide tase on erinev. Kui sul pidurdusmaa on lühike ja oled kogenud juht, siis telefoniga rääkimine ei tohiks olla probleem. Minul ei ole helistamine mingit avariiohtlikku olukorda põhjustanud.
Käed-vabad-süsteem peaks olema autodel peal. Liikluses ma enda pärast ei pelga. Aga kuna suhteliselt valimatult on tänavaile lastud sõitjaid, erineva tasemega ja erineval tasemel autodega, siis see kujutab endast küll ohtu. Kui mingil vana Datsuniga sõitjal veel telefon ka käes on, siis see on küll oht liikluses.