• OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • OMX Baltic0,73%307,03
  • OMX Riga0,2%870,38
  • OMX Tallinn1,38%2 035,86
  • OMX Vilnius0,12%1 213,57
  • S&P 5000,7%5 958,38
  • DOW 300,78%42 654,74
  • Nasdaq 0,52%19 211,1
  • FTSE 1000,59%8 684,56
  • Nikkei 2250,00%37 753,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%90,5
  • 29.07.02, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Lennukaubaveo hind tõuseb sügisest

Alates 1. oktoobrist 2002 hakkab kehtima rahvusvahelise lennutranspordi assotsiatsiooni (IATA ? International Air Transport Association) resolutsioon nr 502, mille kohaselt muutub lennutranspordi mahukaalu arvutamise põhimõte. Kuni oktoobrini kehtib põhimõte, mille kohaselt 1 m3 (1 cbm) on vähemalt 167 kg. Oktoobrist on 1 cbm vähemalt 200 kg. Kui lennutariifid jäävad samaks, tähendab see mahukaaluliste kaupade transpordi 20st hinnatõusu.
Ajaloos on lennutranspordi mahukaalu suhet muudetud seitsmel korral. Viimati 1980. aastal Genfis, kui jõustus täna kehtiv põhimõte, mille kohaselt hakkas varasema põhimõtte(1 cbm on vähemalt 143 kg) asemel kehtima 1 cbm = vähemalt 167 kg. Ajaloost on teada ka juhtumeid, mil ühes konkreetses riigis kehtib teine regulatsioon kui mujal maailmas. Nii oli see näiteks Indias. Kui mujal oli arvutuste aluseks 167 kg, siis Indiast lillede ja elustaimede ekspordil oli see 143 kg / 1 cbm. Sellise eriregulatsiooni eest seisis hea India valitsus.
Mis võib olla põhjuseks, et nüüd taas põhimõtet muudeti? Hetkel puudub IATA ametlik selgitus. Seetõttu saame küsida infot IATA liikmetelt, lennukompaniidelt. Eesti SASi peamüügiagendi Alar Poldi sõnul ei ole SAS veel ametlikku teadet avaldanud ning siinkohal on esitatud Poldi isiklik seisukoht. Ta toob välja võrdluse autotranspordiga, kus 1 cbm = 333 kg, seega on määr kõrgem kui lennutranspordis. Samas on lennuki pardale võetava kauba maht tunduvalt piiratum kui autodes. Enam kui kahekümne aasta jooksul, mil vana reegel on kehtinud, on kaubavedude maht mitmekümnekordistunud ja sageli ei luba ruumipuudus lennukites pakkuda klientidele lennutranspordi põhieelist, kiirust. Kui kehtestatav muudatus suudab kaasa tuua kaupade kompaktsema pakendamise, võidavad kliendid lõppkokkuvõttes transpordiaja lühenemise arvelt ilma täiendava tariifitõusuta.
Uus regulatsioon mõjutab mahukaaluliste kaupade nagu valmisriided, elektroonikatoodete plastdetailid, ravimid jne transpordihinda. Eesti turul mõjutab see muudatus mobii-lidetailide, ka tekstiilitootjaid, kes aegajalt kasutavad õhutransporti ning seda just kauba saatmisel USA turule. Hinnatõus puudutab ka kolimisfirmasid, kes oma klientide saadetisi lennutranspordiga saadavad. Samuti tõuseb transpordikulu näiteks Dermalife?i tervisekapslite lähetamisel.
Eestis on ekpedeerijaid informeeritud uue regulatsiooni kehtestamisest 2,5 kuud ette. Seda perioodi võib pidada piisavaks. Küll aga tekitab muutus palju ümberkorraldusi globaalsetes ettevõtetes, kus on välja töötatud spetsiaalsed pakkimispõhimõtted ja meetodid, et transpordikulud oleksid optimaalsed lähtuvalt seni kehtivast 1 cbm = 167 kg.
Autor: Helena Roots

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele