• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 20.10.03, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kiiret eurole üleminekut tuleb soodustada

Euroopa Komisjon peab muutma suhtumist Euroopa Liiduga liituvate riikide eurole üleminekusse. ELi institutsioonide praegune isalik suhtumine liituvatesse riikidesse ähvardab luua kahe pingireaga Euroopa.
Liituvate riikide kaubandussuhted Euroopa Liiduga on tihedamad kui paljudel praegustel liikmetel. Neil on valuutakomitee, nagu Eestil ja Leedul, või fikseeritud vahetuskurss euroga, nagu Bulgaarial, kes eeldatavasti liitub ELiga 2007. aastal.
Teised on mitu aastat deklareerinud oma huvi euro ruttu, isegi enne ELiga liitumist, kasutusele võtta, mõnel juhul ühepoolselt. Seda seisukohta toetas avalikult Poola keskpank ja vähem jõulisemalt Ungari ja T?ehhi keskpangad.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Euroopa Keskpank (EKP) ja Euroopa Komisjon suhtuvad kandidaatriikide eurolembusesse negatiivselt: kandidaatriikidele öeldi, et nad peavad kõigepealt veetma vähemalt kaks aastat Euroopa vahetuskursimehhanismis (ERM II), kus euro taotlejad peaksid tõestama oma poliitika vastupidavust. Alguses peeti isegi valuutakomiteesid vastuvõetamatuteks, kuigi hiljem selles osas leebuti ja tehti erandeid. Eestil lubati valuutakomitee pärast ELiga liitumist säilitada.
EKP ja Euroopa Komisjoni vastuseisul kiirele eurole üleminekule puuduvad tugevad alused. ELi peaks huvitama see, et ühegi liikmesriigi poliitika ei kahjustaks teisi liikmeid.
Nagu väidab Poola keskpanga juhataja Leszek Balcerowicz, toob euro kasutuselevõtt kandidaatriikidele kindlasti kasu, olles samas halvimal juhul praegustele liikmetele neutraalse mõjuga. Kandidaatriikide majanduste maht kokku on niivõrd väike ? umbes 6 laienenud ELi SKPst ?, et nad ei saa eurole mingit märkimisväärset mõju avaldada.
Jätkuv opositsioon ELi institutsioonide poolt on aga enamiku kandidaatriikidest viinud euro ühepoolse või kohe pärast liitu astumist kasutuselevõtu idee hülgamiseni. Kahjuks on EKP ja Euroopa Komisjoni kangekaelsus praegu andnud laskemoona liituvate riikide populistlikele valitsustele, mis arvestavad valuuta kallinemisega, et vältida eelarvedistsipliini, mida euro kasutuselevõtt võiks kaasa tuua. Ometi takistaks selline eelarveline paisumine riigi eurotsooni sisenemist.
Valuutakomitee süsteemi mitte kasutavate liituvate riikide eelarvedefitsiit on suurenenud. Näiteks Ungaris ületas defitsiit 2002. a 9 SKPst ning Poolas, T?ehhis ja Slovakkias 5. Samas on suured kapitali sissevood hoidnud nende riikide valuutad tugeva hinnatõusu surve all.
Irooniline on see, et EKP ja Euroopa Komisjoni ametnikud peavad kandidaatriikidele loengut kompromissidest sümboolse ja tegeliku lähenemise vahel. Majanduskasvu eesmärk on liituvate riikide jaoks ilmselt Brüsseli ainuke korraldus ? makromajanduslik stabiilsus võib oodata. Suured eelarvedefitsiidid toetavad kasvu, kuid inflatsioon ei paista probleem olevat.
Kui see mõte tundub tuttav, siis võib-olla sellepärast, et see kordab üle plaanimajanduse alused, millest liituvad riigid 1990ndatel end lahti kiskusid.
See oli ratsionaalsete turu-põhiste majandusstrateegiate hõlmamine endiste kommunistlike riikide poolt, mis tõi need ELi liikmelisuse veerele. Seega peaks Euroopa hülgama oma paternalistliku lähenemise ja võtma tõsiselt liituvate riikide keskpankurite muresid.

Artikkel jätkub pärast reklaami

EKP ja Euroopa Komisjon toetavad de facto Ida-Euroopa populistlike valitsuste seisukohti, mis juba kulutavad fonde, mida nad tulevikus EList saada loodavad. On ülim aeg, et ELi institutsioonid suunaksid tõsisemalt tähelepanu laienemisest tulenevatele väljakutsetele ja võimalustele. Nad võivad alustada sellest, et näevad liituvate riikide varast eurole üleminekut soodsamas valguses nii valuutakomiteede kui kõikuva kursiga riikide puhul.
Siena Ülikooli majandusprofessor Fabrizio Coricelli, oli varem IMFi ja Maailmapanga ökonomist ning Euroopa Komisjoni majandusnõunik. Tito Boeri on Milano Bocconi Ülikooli majandusprofessor ja Fondazione Debenedetti direktor.
© Project Syndicate
Autor: Tito Poeri

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 21 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele