Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ettevõtted pole jäätmeveol sunnismaised

    Kuigi esimesed korraldatud olmejäätmete veo konkursid on läbi viidud, alustab Eesti suurim jäätmetekitaja Tallinn konkurssidega septembrist. Tallinnas viiakse läbi 33 konkurssi ja nii jagatakse ligi 50% Eesti olmejäätmete käitlusturust.
    Kõige keerulisemaks probleemiks on kujunemas äriklientide liitumine korraldatud olmejäätmete veo süsteemiga. Põhjus on selles, et erinevatel ettevõtetel on erinevad jäätmekäitlusvajadused ja nad tekitavad eriliigilisi jäätmeid.
    Praegune seadusandlus defineerib olmejäätmeid järgnevalt: ?... kodumajapidamisjäätmed ning kaubanduses, teeninduses või mujal tekkinud oma koostise ja omaduste poolest samalaadsed jäätmed. Olmejäätmetes võib sisalduda nii tava- kui ka ohtlikke jäätmeid.?
    Selline definitsioon jätab korraldatud veo puhul kõik otsad lahti. Mujal Euroopas on aru saadud, et kuigi ettevõtetes võib tekkida olmejäätmetega sarnaseid jäätmeid, ei saa ettevõtete jäätmemajandust korraldada kortermaja jäätmekäitluse reeglite järgi. Norras on näiteks võetud kasutusele isegi erinevad mõisted: olmejäätmed ja ettevõtlusjäätmed. Austrias loetakse korraldatud olmejäätmete veo alla käivateks ettevõteteks vaid need, kus on alla 15 töötaja. Soomes on vastavad seadusandluse muudatusettepanekud tehtud.
    Ettevõtted lahendavad oma jäätmeveo vaba konkurentsi tingimustes paremini kui omavalitsus seda tema eest teha suudaks. Ettevõtteid on ka lihtsam kontrollida ja rikkumiste eest vastutusele võtta.
    Kuna praegune seadusandlus piirab ettevõtlusvabadust, on sellele tähelepanu juhtinud ka Eesti Jäätmekäitlejate Liit, kes on teinud Riigikogule ettepaneku seadust muuta. Loodame, et meie seadusandjad võtavad kuulda praktikute arvamust ega korda neid vigu, mis Euroopas juba tehtud.
    Ettevõtete erilisuse piltlikustamiseks on väga spetsiifilised jäätmekäitlusvajadused nt hotellidel (Rohelise Võtme süsteem), bensiinijaamadel, haiglatel, kauplustel, trüki-, keemia- ja toiduainetööstusel.
    Kõige suurem jäätmete mitmekesisus ongi Tallinnas ja Harjumaal, kus esimesed korraldatud olmejäätmete veo konkursside võitjate otsused sünnivad oktoobris ja viimased tõenäoliselt järgmise aasta alguses.
    Sageli on suuremate ettevõtete olmejäätmete seas ohtlikud jäätmed, mille käitlemise litsents on Eestis vaid üksikutel jäätmekäitlejatel. Eriti keeruliseks muudab olukorra see, et spetsiifiliste vajadustega ettevõtted vajavad terviklahendust kogu Eesti jaoks, et poleks vaja eraldi tööle palgata jäätmekäitlusjuhti.
    Bensiinijaamade keti tööd häiriks olukord, kui sel on 30 erinevas omavalitsuses peaaegu igas (või üle ühe) erinev jäätmekäitlusfirma, kusjuures osa partnereid omab vajalikke litsentse ja osa mitte.
    Olemasolev seadusandlus lubab ettevõtjatel taotleda omavalitsuselt erandi tegemist, et korraldatud olmejäätmete veo süsteemiga oma tegevuspiirkonnas vajadusel mitte liituda. Küllap neid erandeid hakatakse tegema.
    Paljude eratarbijate jaoks on kõige suurem muudatus see, et need, kes seni ei olnud jäätmekäitlussüsteemiga liitunud, peavad seda tegema. Osa tarbijaid peab vahetama jäätmekäitlusfirmat, sest ühte piirkonda hakkab edaspidi teenindama üks jäätmekäitleja.
    Sageli aga puudub kohalikul omavalitsusel korralik andmebaas jäätmetekitajaist. Jäätmekäitlejad peavad tulevikus nägema palju vaeva, et selgitada, kelle prügi vedada ja kellele saata arve. Siinkohal tasub märkida, et ka eratarbijatel on õigus vajadusel kohalikult omavalitsuselt taotleda erandit korraldatud olmejäätmete veoga mitteliitumiseks, kui selleks on mõjuv põhjus ja selge lahendus, kuidas jäätmed keskkonnasõbralikult käideldud saavad.
    Korraldatud olmejäätmete veo süsteemi käivitamine on algfaasis ja seetõttu on veel mitmeid probleemi.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.