Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Teedeehitus ei lahenda Tallinna liiklusprobleeme

    Tallinna linn maksab ühistranspordi ülalpidamiseks suurusjärgus 400?500 miljonit krooni aastas. Sellest maksavad ühistranspordi kasutajad ise kinni pea 50%: kokku laekub piletitulust linnakassasse ca 200 mln kr aastas. Siis teeb linn kulutusi teede remondile ja hooldusele, ütleme, et see on kõigi linnaelanike huvides, sest neid kasutavad nii auto- ja bussisõitjad kui ka jalakäijad.
    Neile ?ühistele? kuludele lisanduvad puhtalt autostumisest tingitud kulud nagu teede laiendamine, ristmike ümberehitus ning uued ümbersõidud ja läbimurded, mille ainuke eesmärk on rohkem autosid linna ära mahutada. Need kulutused on suurusjärgus 200?300 mln kr aastas ja neid kulutusi ei oleks vaja linnal teha, kui igapäevaseks liikumiseks kasutataks 20% vähem autosid ning sõidud tehtaks ühistranspordi, rattaga või jalgsi.
    Peale selle on veel autos-tumise keskkonna-, tervise- ja varakahjude kulud ehk nn väliskulud, mida linna transpordikulude kokkulöömisel tavaliselt ei arvestata ja mis on Tallinnas suurusjärgus 2 mld kr aastas. Auto on kõige suurem ruumiraiskaja linnas: kui üks trammitäis sõitjaid tuleks tööle oma autodega, siis võtaks nad trammi asemel 300 m kolmerealist sõiduteed. Mida autokesksemalt ja kiiremaks autoliiklust planeeritakse, seda rohkem see ruumi ja kulutusi linnalt nõuab. Kuna praegu laekub autokasutajatelt linnale ainult ca 30 mln kr aastas, millest parkimise korraldamine ise võtab kolmandiku, siis on see 200miljoniliste otsekulutuste ja 2miljardiliste kaudsete kulutuste juures tühine summa, võrreldes ühistranspordikasutajate panusega nii linna rahakoti säästmises kui ka täiendamises.
    See, et teedeehitus või ristmike kahetasapinnaliseks viimine aitab lahendada liiklus- ja keskkonnaprobleeme, on müüt, mida meie linnaisad ja ?transpordispetsialistid? kahjuks armastavad korrata. 50 autostunud ja vähem autostunud lääne linna analüüs (N. J. Kenworthy jt ?An International Sourcebook of Automobile Dependence in Cities 1960?1990?) kinnitas fakti, et mida rohkem teid inimese ja auto kohta on, seda suurem on transpordi keskkonnakoormus. Sama uuring näitas ka, et autokesksemad linnad on 3?5 korda kulukamad tervikuna kui ühistranspordile ja kergliiklusele orienteeritud linnad. Londoni ummikumaksusüsteem ei lähtu üksnes keskkonnakaalutlustest, aru on saadud, et liigne autostumine on majanduslikult ebaefektiivne ja läheb ühiskonnale tervikuna palju maksma (autokasutamise väliskulud Euroopas on 300 mld eurot aastas).
    Autostumine ei ole paratamatu nähtus, seda saab soodustada või tagasi hoida. Tagasihoidmine ei tähenda autokasutajate ahistamist, vaid autole mugavate alternatiivide loomist ja autokasutajatelt nende poolt tekitatud kulude sisse nõudmist. Tallinnas on juba praegu sama palju sõiduteepinda elaniku kohta kui enamikus Lääne-Euroopa linnades.
    Autostumise tase ja asfalteeritud pind inimese kohta ei korreleeru linna või piirkonna majandusnäitajatega, seega pole uute teede ehitamata jätmine mingi takistus majanduse arenemisele, sest juurdepääsu saab teisiti lahendada. Näiteks miljonilinnas Kopenhaagenis ei ole autokasutuse maht viimase 30 aasta jooksul peaaegu kasvanud.
    Praegu toimub Tallinna au-tostumine ?tänu? linna valele planeerimisele ja autokasutuse subsideerimisele. Autoga sõidetakse üha enam, ummikud siirduvad teise kohta ja energiat kulub tervikuna rohkem, õhuheitmete hulk suureneb jne. Tallinna transpordiprobleeme süvendab ühistranspordi kasutamise madal tase ja hajalinnastumine ning sellest tingitud pendelränne autodel. Südalinnas liiklusummikute vähendamiseks ei tule rajada läbimurdeid ega parkimismaju, vaid vähendada autosõltuvust. Tuleb tekitada lähivaldadesse ja linnaosadesse korralikud koolid, lasteaiad, tuleb avada ühistranspordiliinid uutesse asumitesse ja tihendada olemasolevaid liine, luua ühistranspordile eelissõidurajad, pakkumaks mugavat alternatiivi auto kasutamisele.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.