Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Põlevkivi: mitte pelgalt põlev kivi, vaid Eesti nafta

    Põlevkivi oli, on ja jääb ka 21. sajandil Eesti põhiliseks loodusressursiks. Ja põlevkiviuurijad ei ole looduse vaenlased. Teeme oma tööd Eesti riigi jätkusuutliku arengu tagamiseks, mille üks oluline faktor on põlevkivi vääristamine.
    Põlevkivitööstus ei ole ainult põlevkivienergeetika. Toormena on põlevkivi küllaltki universaalsete omadustega, sellest saab toota vedelkütuseid, asfalti, gaasi, kemikaale, mineraalseid komponente jms.
    Kukersiitpõlevkivi kasutamine vääristamata kujul on tegelikult raskesti põhjendatav luksus - turvast, taastuvkütuseid jt põlevaid materjale on Eestiski külluses. Puudega kütmine ei tähenda ju, et selleks peaks ilmtingimata kasutama ehituspalke või mööblit. Põlevkivi keemiliselt atraktiivse orgaanilise aine (kerogeeni) gaasistamine triviaalseteks komponentideks, et saada kütte- ja sünteesgaasi, millest edasi toota elektrit ja kukersiidile niigi tüüpilisi diislifraktsiooni süsivesinikke, tundub kilplaslik. Kõige väärtuslikumad on vedelproduktid.
    Arvatakse, et looduslik nafta on tekkinud põlevkivist. Eestis pole sadade miljonite aastate jooksul olnud sobivaid looduslikke tingimusi nafta tekkeks. Peame tingimuste loomisega ise natuke vaeva nägema. Eestis ongi õlitööstus aegade vältel tähtis olnud, aga kasutanud siiski mitu korda vähem põlevkivi kui elektri- ja soojusenergia tootmine. Põlevkiviõli võib vaadelda mittetavapärase naftana - sellest saab neidki produkte, mida naftast ei saa.
    Pärast Vabadussõda rajati Eestis alus- ja rakendusteadlaste ühistööna Euroopas muljetavaldav õlitööstus. Õlist toodeti kümneid väärtuslikke nafta- ja muid produkte, sh bensiini ja diislikütust enda tarvis ja ekspordikski. Riiklik strateegia nägi ette õli ja mootorikütuste tootmise suurendamist ning sortimendi laiendamist.
    Üsna lapsik on mootorikütuste tootmise lõpetamist õigustav argument, et mootorid on nüüd hoopis teistsugused. Järjepideva arengu jätkumisel olnuks meie mootorikütuste kvaliteet praeguseks samuti "hoopis teistsugune". Köögijäätmetestki saab biodiislit, miks ei võiks siis põlevkivist taas toota korralikku mootorikütust? Põlevkivienergeetika muudeti põlevkivitööstuse sünonüümiks Vene ajal ning on seda tänini. Eesti peab põhiosa vajatavast elektrist ikka ise tootma. Samas ei peaks Eesti olema põlevkivielektrit eksportiv riik.
    Naftavarude vähenemine maailmas, järsult kallinenud vedelkütuste hinnad ja meie teede jube seisukord on piisavad argumendid keskendumiseks põlevkivi vedeldamisele. Ei pea tingimata suurendama kaevandamismahtu, küll aga tagama põlevkivi komplekssema kasutamise.
    Millist vedeldamistehnoloogiat arendada? Praegu kasutatav pole parim. Saame põlevkivist vaid 11-17% õli ja ballastina ohtliku poolkoksi. Jõudmist laboratoorse saagiseni (23%) ei saa pidada lisaväärtuse saamiseks põlevkivist - põlevkivi enda väärtuski poleks täielikult ära kasutatud. Vedeldaksime vaid 2/3 kerogeenist, tootes seejuures 1 tonnist põlevkivist 0,7 tonni poolkoksi, mis on nii käkitud asi, et sellest ei saa enam midagi.
    Sarkofaagi matmise asemel tuleks ka Kiviteri tehnoloogiaga toodetu ära põletada. Õlitööstuse põlevjäätmete põletamine koos mitmesuguste orgaaniliste jäätmetega võimaldab keskkonda reostavate jäätmete utiliseerimist ning säästa põlevkivi elektri saamisel. Aeg on hakata rakendama efektiivsemaid tehnoloogiaid. Praegu toodetakse põlevkivist õli mitmes tehases ja kasutatakse kaht utmistehnoloogiat. Alusuuringutega on näidatud, et lahusti, vesiniku ja katalüsaatorite kaasamisega ning naftakeemias tavapäraste mitmeastmeliste protsesside kohaldamisega võiksime vääristada põlevkivi täielikult, saades vahe- ja lõppproduktidena (asfalt)bituumenit, õliprodukte ja naftakütuseid, koksi ja gaasi. Poolkoksi asemel saaksime kasutamiskõlbliku mineraalaine.
    Teadustöö tulemused ootavad pilootseadmeid ja katsetootmist. Koostöötlemisprotsesside kasutamisel õli tootmiseks on võimalik säästa põlevkivi, samas aga muuta õli saagist ja kvaliteeti suurtes piirides. Sellelgi on tööstuslik perspektiiv.
    Allesjäänud kukersiidi õlipotentsiaal praeguse tehnoloogiaga on miljard barrelit. Bituumenit, millest toota asfalti, õli ja vedelkütuseid, saaks aga kaks korda rohkem. 2005. aastal moodustas meie õlitoodang 0,007% maailma naftatoodangust. Suurendamata kaevandamise mahtu, kuid jagades põlevkivi õli ja elektri jaoks võrdselt, võiksime toota 0,02%. See arv väljendab aga ka Eesti rahvastiku osakaalu maailma rahvastikust!
    Kuidas seda realiseerida? Kui teha nägu, nagu poleks kuulnudki ELi uusliikmetele jagatavatest hiigelsummadest, siis on üks võimalus võtta jälle appi minevikukogemus. Era- ja väliskapitali abiga võiks käivitada põlevkivi vedeldamise konkureeriva tehnoloogiaga.
    Autor: Hans Luik
  • Hetkel kuum

Eesti majanduse tervis

0

Sisemajanduse kogutoodang

Muutus võrreldes eelmise aasta sama perioodiga, %

Allikas: Statistikaamet

Tõnu Mertsina: ükskord tuleme sellest august välja niikuinii. Aga mis hinnaga?
Madala maksukoormusega on kliimaeesmärke keeruline täita, vähemalt Eesti praeguse majandusmudeli ja võimaluste juures, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Madala maksukoormusega on kliimaeesmärke keeruline täita, vähemalt Eesti praeguse majandusmudeli ja võimaluste juures, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kinnisvarahinnad pöördusid Euroopas jälle tõusule
Pärast kaks kvartalit toimunud langust võttis Euroopa kinnisvara hinnaindeks suuna jälle ülespoole.
Pärast kaks kvartalit toimunud langust võttis Euroopa kinnisvara hinnaindeks suuna jälle ülespoole.

Eesti ettevõtete tervis

6,6
Rahuldav
0
10
Kõik sektorid
Vaagisin võlakirja, mis peibutab eesmärgist kõrgema tootlusega
Pärast LHV võlakirjade märkimist, õigemini selle tulemuste väljakuulutamist, jäi turule palju kasutamata raha, nii ka minul. Eleving Group Lätist tuli õigel ajal oma võlakirja pakkumisega lagedale – uurisin, kas see oleks koht, kuhu raha parkida.
Pärast LHV võlakirjade märkimist, õigemini selle tulemuste väljakuulutamist, jäi turule palju kasutamata raha, nii ka minul. Eleving Group Lätist tuli õigel ajal oma võlakirja pakkumisega lagedale – uurisin, kas see oleks koht, kuhu raha parkida.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: kuidas ma ümaraspäi endale kandilise sõbra sain
Äripäeva kolumnist-ettevõtjal Üllar "Myrakas" Priksil on nüüd toidukäru. Vaja läks vaid kasti õlut ja oma äripartnerit kiruvat naabrimeest.
Äripäeva kolumnist-ettevõtjal Üllar "Myrakas" Priksil on nüüd toidukäru. Vaja läks vaid kasti õlut ja oma äripartnerit kiruvat naabrimeest.
Margus Nõlvak: hinnake kirgi!
Töötajate kired ei ole sageli otseselt seotud inimeste igapäevatööga, kuid nende panus töö kvaliteeti on hindamatu, kirjutab Tele2 juht Margus Nõlvak Äripäeva essees.
Töötajate kired ei ole sageli otseselt seotud inimeste igapäevatööga, kuid nende panus töö kvaliteeti on hindamatu, kirjutab Tele2 juht Margus Nõlvak Äripäeva essees.
Ettevõtted võiks rohepesust üht-teist juba teada – vähemalt enne, kui midagi väidavad
2021. aastal tegid peaaegu pooled ELis auditeeritud ettevõtted oma kommunikatsioonis mingil määral rohepesu, peamiselt oma keskkonnahoidlikkust ülehinnates või -mõjusid alahinnates. Kuidas rohepesu ära tunda, vältida ja ise valeväidetest hoiduda, on küsimus.
2021. aastal tegid peaaegu pooled ELis auditeeritud ettevõtted oma kommunikatsioonis mingil määral rohepesu, peamiselt oma keskkonnahoidlikkust ülehinnates või -mõjusid alahinnates. Kuidas rohepesu ära tunda, vältida ja ise valeväidetest hoiduda, on küsimus.
Eesti autotööstur paljastab „Kuumal toolil“, millal tuleb elektriautode buum
Kui Euroopa riigid ei hakka massiliselt toetama elektriautode ostmist, siis jääb nende osakaalu kasv Euroopas marginaalseks, ennustas autotööstusele interjööridetaile valmistava Mistra-Autexi juht Priit Tamm saates „Kuum tool“.
Kui Euroopa riigid ei hakka massiliselt toetama elektriautode ostmist, siis jääb nende osakaalu kasv Euroopas marginaalseks, ennustas autotööstusele interjööridetaile valmistava Mistra-Autexi juht Priit Tamm saates „Kuum tool“.
Maade hindamine toob juurde kümneid tuhandeid maamaksu maksjaid
Maksu- ja tolliameti teatel on möödunud aastal tehtud korralise maade hindamisega seoses on hüppeliselt tõusnud nende inimeste hulk, kelle maamaks on üle 5 euro, mis tähendab, et amet väljastab neile maksuteate.
Maksu- ja tolliameti teatel on möödunud aastal tehtud korralise maade hindamisega seoses on hüppeliselt tõusnud nende inimeste hulk, kelle maamaks on üle 5 euro, mis tähendab, et amet väljastab neile maksuteate.
Raadiohommikus: kas ehituses kisub järsult kraavi?
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis valgustame põhjalikumalt ehitusvaldkonna olukorda, mööda ei lähe saade ka kinnisvarast ja maksudest.
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis valgustame põhjalikumalt ehitusvaldkonna olukorda, mööda ei lähe saade ka kinnisvarast ja maksudest.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.