Euroopa transpordiministritel seisab täna ees ajalooline otsus, kas kiita heaks atlandiülene Open Skies Plus lennunduslepe, mille üle USA ja Euroopa Komisjon hiljuti läbirääkimisi pidasid.
USA, Euroopa Komisjon ja enamik ELi liikmesriike toetavad lepet. ELi heakskiit peab aga olema ühehäälne ja vähemalt üht liikmesriiki survestavad protektsionistlikud huvirühmad, kes nõuavad leppele vetot.
Seepärast on tähtis, et Euroopa transpordinõukogu mõistaks seda ajaloolist võimalust soodustada konkurentsi, majanduskasvu ja seaduslikku kindlustunnet ning tõrjuda protektsionismi USA ja ELi lennundusturul.
Et mõista, miks lepe nii tähtis on, tuleb aru saada, et asjade praegune seis USA ja Euroopa lennunduses on ajale jalgu jäänud. Ühe üleatlandilist õhuruumi käsitleva leppe asemel on USA-l liikmesriikidega 22 kahepoolset lepet. Neist vaid 16 on liberaalsed Open Skies lepped. Ülejäänud on kitsendavate kokkulepete sigrimigri ja liigne riiklik regulatsioon, mis piirab reisimist ja kaubavahetust USA ja Euroopa vahel.
Teiseks piiranguks on see, et kõigi nende kokkulepete kohaselt võivad Euroopa lennufirmad lennata USAsse ainult oma koduriigist. Neid puudusi tervikuna vaadeldes otsustas Euroopa Kohus 2002. aastal, et ükski neist kahepoolsetest kokkulepetest pole vastavuses liikmesriikide kohustustega ning need põhjustavad ebamäärasust üleatlandilisel turul, mis hõlmab üleilmsest lennuliiklusest 60%.
USA ja ELi Open Skies Plus lepe lahendab kõik need probleemid. Selle liberaalsed, majanduskasvu pooldavad sätted rakenduvad ühtlaselt ja prognoositavalt kogu ELile ja kaotavad kahepoolsete lepete segadusseajavad lapitekid.
Euroopa lennufirmad saavad loa lennata sõltumata oma päritoluriigist kõigist ELi linnadest kõikidesse USA linnadesse. Kuigi Eestist hetkel otselende USAsse ei ole, avardab see ka Eesti turistide ja ettevõtjate võimalusi USAsse reisida.
Selle asemel, et üritada minna ümber ajast ja arust riiklike piirangute, saavad lennufirmad ise otsustada, milliseid teenuseid on majanduslikult kõige mõistlikum pakkuda. Tekkiv konkurents peaks suurendama reisimisvõimalusi ja alandama hindu nii tavareisijatele kui ka ettevõtetele, mille äritegevus sõltub õhukaubavedude sõlmpunktide arvust.