• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 04.09.07, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Raudteed - Balti uus võimalus

Eesti majandust mõjutab oluliselt Vene transiit, millest raudteeliiklus moodustab märkimisväärse osa. Kuulukse, et vedude maht Venemaalt on vähenenud kolmandiku ja Eesti Raudtee koondab töötajaid. Veomahud aja jooksul ilmselt taastuvad, isegi kasvavad. Kuid olukord näitab, kui haavatav on Eesti raudtee täna. Kui Venemaalt tulev liiklus seiskuks, kukuks kogu süsteem ilmselt kokku, kuna raudtee kasumlikkus rajaneb kaubavedudel.
Eestile ja ka Lätile muutub raudteeühendus Kesk-Euroopaga eluliselt tähtsaks sedamööda, kuidas maanteevedude kulud kiiresti kasvavad. Erinevalt Soomest, kus transiit kujutab endast peamiselt konteiner- ja autovedusid sadamaist idapiirile, kurnavad Baltimaadest läbi veerevad veokid teid ja saastavad keskkonda. Osa liiklusest võib suunata raudteele.
Oleks loogiline, kui Soomest rajataks vähemalt idapoolseisse ELi maadesse rongiliiklus Tallinna kaudu. See edendaks Balti raudtee-ettevõtteid, sh raudteevõrgu renoveerimist. Küllap saaks selleks ka ELi raha.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Raudteede tähtsust tõstavad oluliselt tee- ja raskeveokimaksud, mida küsib aina suurem osa Euroopa riike. Lisaks on nt Šveitsis ka ranged kaalupiirangud, nii et põhjast Itaaliasse minnes tuleb sõita vähendatud koormusega. Seepärast toimub transport nt Lüübekist Šveitsi ja Itaaliasse nn veoautorongina, st järelhaagised või terved veokid veetakse rongiga üle Alpide. Isegi Soome kavandab teemakse, eriti just Vene masinatele.
Kahekordistunud on kütusehinnad ja hinnatõus jätkub. Kõik see tõstab rehvidel toimuva liikluse kulusid. Lisaks on selle taustal ka ELil poliitiline soov suunata raskeliiklus rehvidelt liipritele. Kasvav kaubavedu ei mahu selgelt enam Euroopa teedele ära. Vaja on uusi ideid. Veeteede järel on raudteed tasuvaimad.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele