Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Toit kolib järjest pisemasse pakki
Tere ASi juht Ülo Kivine ütles, et piimatööstus kasutab oma retseptides ainult piimarasva. Toodete kaal sõltub Kivise sõnul tarbimisharjumustest ja seadmete võimalustest.
"Viimane kaalumuutus toimus suvel, mil ühtlustasime 20% hapukoore kaalu pakis. Tere tootis seni ühe ja sama pakkeseadmega mitme kaaluga toodet, mis raiskas nii aega kui ka materjali," lisas ta.
Eesti Toiduainetööstuse Liidu juht Sirje Potisepp ütles, et väikepakendit nõuavad nii tarbija kui ka kaubandus, vahel muudab aga toidukauba kogust pakendis uus tootmisliin.
Toote kaalu vähendamine koos samaaegse hinnatõusuga on kestnud juba aastaid. "Tootjad on siin kahepoolse surve all," märkis Potisepp. "Ühelt poolt tõstavad hinda tooraine müüjad ja teisel pool on tarbijad. Kõik müügiinimesed teavad põhitõde, et tuleviku määravad üksikud inimesed. Pensionäre ja üksi elavaid inimesi on üha rohkem."
Potisepp lisas, et mullu investeerisid toiduainetööstused ligi miljard krooni, paljud tootmisliinid teevad sama märgi all väiksemat toodet kui vanasti. Väiksemad Kalevi kommid on seotud uute tootmisliinidega, tõi Potisepp näite.
ASi Kalev Chocolate Factory turundusdirektor Monika Heinrand ütles, et ehkki Kalevi batoonikese kaal vähenes ühe grammi võrra, on pakendis üks-kaks kommi rohkem. Heinranna sõnul pole Kalev Chocolate Factory viimase pooleteise aasta jooksul muutnud pakendite suurust, küll on väiksemaks muutunud mitmed šokolaadikommid.
"Iga pakendi grammkaalu muutus toob endaga ka tehniliselt palju tööd kaasa - tooted saavad uued triipkoodid, muutub väikepakendite kasti kaal ja vahel ka suurus," selgitas ta. "Sellised muutusi kergekäeliselt ette ei võeta."
Rakvere Lihakombinaadi turundusdirektor Anne Mere ütles, et tööstus püüab vastu tulla nii maitses kui ka hinnas, sestap sisaldavad viinerid ketšupit ja perehakkliha sojavalku. "Tegemist on Pere hakklihaseguga, mitte hakklihaga," selgitas Mere. "Toote koostis pole selle turuletoomisest peale muutunud."
Mere rääkis, et Rakvere müüb viimastel aastatel üha rohkem väikepakke. "Inimesed on muutunud mugavaks ega viitsi enam kaalukauba järjekorras seista," ütles Mere.
Tarbijakaitseameti peadirektor Helle Aruniit tõdes, et tooteretseptidest ning muutunud pakenditest tuleb palju segadust, mis nõudlikumaid tarbijaid ka nurisema paneb.
"Toodete koostise teemat oleme ka ise üles võtnud ja uurinud," ütles Aruniit, kelle kinnitusel pöörduvad nende ametisse aeg-ajalt ka rahulolematud tarbijad. Oma suurimaks võiduks peab tarbijakaitseamet seda, et mitmed kohukeste tootjad tunnistasid, et on asendanud osa piimarasva taimse rasvaga ning nõustusid selle ka pakendile kirjutama.
Aruniit lisas, et näiteks hakkliha ei tohi ka müüa hakkliha nime all, kui sellesse on segatud sojajahu. "Oh sa poiss!" hüüatas ta, kuuldes, et Rakvere lihakombinaadi perehakkliha sisaldab sea- ja loomaliha kõrval ka sojat ning maitseaineid. "Läheme seda kindlasti kontrollima."
Väikesed piimapakid ja 100grammised võipakid võivad tuleneda muutunud tarbimisharjumusest. On tekkinud city-elanikkond, valgekraed, kelle toidulaud erineb tavapärasest. Pooleliitrist piima toodeti juba 2000. aastal, kuid sel puudus tarbijaskond.
Tootjad tahaks teha ikka endiselt suurt pakendit, ja soovitavalt lausa hulgipakendit. Pakendi hind on viimastel aegadel hakanud mängima üha suuremat rolli. Samas dikteerib mugavus, et kaalukaubad kaovad.