Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ciao, õli ja nõgi

    Võrdväärselt oluline on täiustada juhi töökeskkonda, muutes seda ergonoomilisemaks ja tervisesõbralikumaks. Olukord ehitusmasinate turul on meeliülendav - uusimad mudelid on täielikult arvutiga juhitavad, pneumaatiliste istmete ja mürakindlate kabiinidega. Arengutasemelt on esikohal ennekõike roomikekskavaatorid. See on ka põhjendatud, sest tegemist on täppistöömasinaga, mis sõltuvalt objektist leiab tihti enim rakendust.
    Tekib kohe küsimus, kui masinad on niivõrd arenenud, et inimese eest teeb arvuti suurema töö ära, siis milline funktsioon on ekskavaatorijuhil. DNS Ehitusmasinad OÜ juhatuse esimees Ahti-Andik Paemurru ütles, et juhi tähtsus pole ehitusmasinate arenguajal väiksemaks muutunud, pigem vastupidi. Uued mudelid küll annavad andeks juhi võimalikud vähesed kogemused ja korrigeerivad ise mõningatel juhtudel tekkivad võivad apsud, ent juht on ikkagi see, kes operatsioonid reaalselt teostab. Intrac Eesti ASi müügiesindaja Ramon Kaunismaa on arvamusel, et võrreldes vanemate ja vähemautomatiseeritud ehitusmasinate operaatoritega peab moodsa ehitusmasina juht olema tunduvalt pädevamad, tundma elektroonikat ning selle toimimist. "Keerulisem masin nõuab väga head spetsialisti," lisab Kaunismaa.
    Tootjafirmasid on raske pingeritta seada, mõni arendab üht, teine teist suunda. Võrreldes erinevaid teste ja hinnates masinate funktsionaalsust, on jaapanlaste arendustööd kahtlemata maailmas esikohal. Ka uuemate juhtimissüsteemide väljatöötamises edestavad jaapanlased teisi tootjaid. Tuntumad ja innovaatilisemad Jaapanis toodetavad mudelid on näiteks Case ja Manitou, ka Lõuna-Koreast pärit Doosan on märkimisväärselt uuenduslik.
    Ehitusmasinate arengule annavad hoogu lisaks tehnika üldisele arengule igas valdkonnas ka Euroopa Liidus kehtivad seadused. Nii Paemurru kui ka Kaunismaa tõdevad, et isegi kui klient soovib, ei saa edasimüüjad pakkuda näiteks kümme aastat tagasi välja tulnud mudeleid - need ei vasta kehtivatele nõuetele ja neid ei saa ELi piires müüa. Vanematel masinatel puuduvad erinevad kaitseklapid, mis katkestavad võimaliku ohu korral automaatselt töö. Ka erinevate avariinuppude, hoiatustulukeste ja -signaalide puudumine tähendab nõuetele mittevastavust.
    "Samas pole tänapäevased masinad oluliselt kallimad, võrreldes kümne aasta taguste mudelitega on hind maksimaalselt kümme protsenti kõrgem," räägib Intrateci müügiesindaja.
    Olulisemaks arengusuunaks on kütusekulu vähendamine ja masinate keskkonnasäästlikumaks muutmine. "Tulevikukütuseks on vesinik, millel töötavad mootorid on ilmselt vaid mõne aasta küsimus," leiab Kaunismaa.
    Juhi eemaldamist kabiinist ja masina täielikku arvutiga juhtimist, kus käsud antakse masinale ükskõik kus asuvast arvutist, siiski lähiajal oodata ei maksa. Kütusesäästlikkus on vaid üks arengusuund, uued mudelid pakuvad kindlasti veelgi mugavamaid töötingimusi operaatorile ja täiuslikumaid ning töökindlamaid programme masinate juhtimiseks. Inimmõistus on ikkagi oluline tugi ja hea juhi kogemustepagas trumpab nii mõnelgi juhul üle kaugele arenenud elektroonika.
    Tänapäevaste ehitusmasinate, olgu selleks laadur, ekskavaator või traktor, kasutamine tekitab klientides heameelt.
    DSN Ehitusmasinad OÜ juhataja Ahti-Andik Paemurru teab rääkida, et uuendusi kliendid armastavad.
    Kuna varem oli ehitusmasinate töökeskkond hoopis midagi muud, kannatavad paljud vanad ekskavaatorijuhid tervisehädade all. Peamised mured on näiteks kuulmishäired ja erinevad liigesevalud.
    Seda arvesse võttes ei läheks tänapäeval ilmselt keegi kopajuhiks teadmisega, et temast saab 20-30 aasta pärast invaliid.
    Multivara Transport OÜ juhiabi Mare Leipsig kinnitab, et nende ettevõte ja masinajuhid ei igatse küll taga vanu mudeleid, kus operaator ei kuulnud kabiinis omaenese mõtteidki ja tööoperatsioonide teostamine oli tunduvalt keerulisem.
    "Mida uuem, ergonoomilisem ja juhisõbralikum masin, seda positiivsem on ka kasutaja meelestatus," leiab Leipsig.
    Samas ei saa võrrelda näiteks kümne aasta vanust ja tänapäevast ehitusmasinat - ka vahepealsesse perioodi mahub mitmeid täiustatud versioone - ühed rohkem, teised vähem automatiseeritud.
    Ehkki arvuti suudab inimese eest palju tööd ära teha, koolituseta rooli taha siiski asja ei ole.
    Et igal uuemal ehitusmasinal on õhkvedrustusega juhiiste, mürakindel kabiin, kus saab ka töö ajal vabalt mobiiliga rääkida, konditsioneer, multimeediaseade ja paljud mugavused veel, võiks mõelda, et juht läheb kabiini puhkama, mitte tööle. Tegelikkus on vastupidine - mugavus on küll hea, aga koolituseta inimesel pole kabiini asja, kui süsteemi ei tunne.
    "Koolituse kestvust ei saa üheselt määratleda. Sõltuvalt masinaliigist ja soovitud tulemusest võib õpe kesta viis päeva kuni viis nädalat," selgitab E-Katedraal Koolituskeskuse juht Erich Rattas. Koolitusperioodi jooksul omandatakse teooria ja seejärel rakendatakse õpitu praktikas.
    Ka Ramon Kaunismaa leiab, et juht vajab koolitust, sest asjatundmatul on masina keerulise juhtimisprogrammiga raske hakkama saada, esmakordselt masinasse istuja ei saa tõenäoliselt mootorit töölegi.
    Paemurru on samas teisel arvamusel - kuna autoregistrikeskus (ARK) ei võta ekskavaatoreid registrisse, pole paberitel tähtsust. "Ega uued ehitusmasinad kosmoseaparaadid ole, et õppimine võtaks päevi või nädalaid-kuid. Hea, kui juht saab koolituse, kuid see pole oskus, mida ei suudaks veidi tehnikaga seotud inimene ise või väikese kaasabiga õppida," on DSN Ehitusmasinate juht veendunud.
    Fotod: Caterpillar
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.