Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallinna lennujaam topelt suuremaks

    Tallinna lennujaam ehk Ülemiste lennujaam on Eesti peamine rahvusvaheline lennujaam. Praegusel ajal haldab seda AS Tallinna Lennujaam, mis kuulub täielikult Eesti riigile.
    Praegu on Tallinna lennujaamas käimas kolm aastat tagasi alustatud kaks suurt ehitusprojekti, mida kaasrahastab Euroopa Liit. Laiendatakse reisiterminali ja rekonstrueeritakse lennuliiklusala. Tallinna lennujaama reisiterminali juhataja Mati Sillaku sõnul oli senine hoone reisijate mahule kitsaks jäänud.
    Reisiterminali laienduse ehitusmaksumus on umbkaudu 650 miljonit krooni ja lennuliiklusala rekonstrueerimine maksab 550 miljonit krooni. Mõlemad ehitused valmivad selle aasta varasügiseks. Reisiterminali arhitektuuri üldise kontseptsiooni tegid prantsuse firma Sofreavia arhitektid, kes jätkasid 1980. aastal ehitatud reisiterminali rehetalu stiili.
    Rekonstruktsioon maksab kokku 1,2 miljardit krooni, millest 850 miljonit on Euroopa Liidu Ühekuuluvusfondi kaasfinantseering. Rekonstrueeritakse lennuliiklusala, renoveeritakse reisiterminal ja ehitatakse välja veterinaar-fütosanitaarkeskus.
    Uue terminaliga lisandus üheksa terminaliväravat ja check-in lauda, mille uue süsteemi järgi on võimalik teenindada kõigi lennufirmade kliente. Uus reisiterminal võimaldab teenindada poole rohkem reisijaid. Reisiterminalis laiendatakse lendudele registreerimise ja pagasi kättetoimetamise alasid, uuendatakse pagasitöötlemise süsteeme ning suurendatakse reisijate sildade arvu.
    Suveks pikendatakse praegust terminalihoonet 18 meetri võrra ka põhjasuunal, avatakse ülejäänud uued lennuväravad ning hoone keskele rajatakse kõiki üheksat väravat ühendav galerii. T-kujulises kaasajastatud terminalis hakkab toimima kahetasapinnaline liiklus saabuvatele ja lahkuvatele rahvusvahelistele reisijatele. Arendusprojekti lõpuks lisandub Tallinna lennujaamale 14 000 m2 tegevuspinda, kasvatades uue lennujaama senisega võrreldes kaks korda suuremaks.
    Etapiline ehitus on tingitud lennujaama ehitamise keerulisusest. "Kuna tegemist on sisuliselt riigipiiriga ning samaaegselt suuremahuliste ehitustöödega, peab lennujaamas jätkuma igapäevaselt ohutu ja turvaline lennutegevus," selgitab ASi Tallinna Lennujaam juhatuse esimees Rein Loik.
    Lennujaama arendusdirektori Tõnu Mühle sõnul on peale kahe suurema projekti valmimist lennujaamal olemas kõik põhiline, et tagada nii reisijate kui ka lennukite kvaliteetne ja mugav teenindamine. "Kuna loodetavasti reisijate arv pidevalt kasvab, siis peab lennujaam kogu aeg olema oma mõtetes ja tegudes ajast ees," selgitab Mühle.
    Lähiaastate jooksul on Tallinna Lennujaamal plaanis ehitada kaks uut kaubaladu ning projekteerida ja valmis ehitada reisiterminali esine parkimismaja. Üldlennunduse ehk väikelennukite ala projekteerimine ja ehitamine ning lennukite hooldusangaaride ehitus on samuti lähiaastate arendusplaanidesse võetud. Mühle sõnul täiustatakse navigatsiooniseadmeid lennukite paremaks ja ohutumaks maandumiseks ning ühtlasi alustatakse reisiterminali järjekordse laienduse ettevalmistamisega.
    Kaugemas perspektiivis plaanib Tallinna lennujaam lennuraja nihutamist piki telge ida poole ja teise paralleelse ruleerimistee ehitamist. Vajadus on ka uue kaubateeninduskompleksi järele.
    Tallinna lennujaamast on praegu regulaarne lennuühendus 18 Euroopa linnaga ja kahe Eesti saarega ning nimetatud sihtpunkte teenindab 12 lennufirmat. 2006. aastal oli suurim vedaja Estonian Air, järgnesid Aero Airlines, Easyjet, CSA Czech Airlines, Lufthansa ja teised lennufirmad. Populaarseimad sihtkohad olid Helsingi, London, Stockholm, Kopenhaagen ning Frankfurt.
    Selleks, et ühendada kaks väikest lennuvälja üheks suureks, pidi riik Tallinna linnalt maad sundvõõrandama.
    Esimesed Tallinna lennuvälja ehk Ülemiste lennuvälja stardi- ja maandumisrajad avati 1936. aastal, kuid jaamahoone valmis alles 1954. aastal. 1928.-1929. aastal ehitati Ülemiste järvele lennusadam, mida kasutasid Soome lennukid. Samaaegselt oli kasutusel väike Nehatu lennuväli Tallinnast 12 kilomeetri kaugusel, mis tekitas probleeme nii lennukorraldajatele kui reisijatele.
    1929. aastal võttis riigikogu vastu Tallinna avaliku lennuvälja alla jäävate maade ja ehitiste sundvõõrandamise seaduse. Selle järgi sundvõõrandas riik linnalt 32 hektarit maad. Tollal oldi uhked, et päevane reisijate arv oli 30 kuni 35 inimest. Lennukid lendasid pooleteise tunniga Leningradi, poole tunniga Helsingisse.
    1934.-1954. aastal maandusid lennukid Ülemiste lennuradadel, ent angaarid olid ehitamisel ning lennukid pidid ööbima lageda taeva all. Reisijaid teenindati ajutistes hoonetes. 1954. aastal valmis reisiterminal, mida kasutati 1980. aastani, kui olümpiamängude puhul uus terminal ehitati.
    Selle projekteerimine algas 1976. aastal. Selle autor oli arhitekt M. Piskov Moskvast, kes ise valis sisekujundajaks Maile Grünbergi kunstikombinaadist ARS. Madal hoone meenutab rehielamut, suuri räästaaluseid ja sakilisi lõpetusi peetakse jaapanipäraseks.
    Kaheksateist aastat oldi rahul selle jaamahoonega, ent mida aeg edasi, seda enam tekkis vajadus suurema hoone järele. 1998. aastal hakati laiendama lennujaama reisiterminali. 200 miljonit krooni maksnud rekonstrueerimine suurendas reisijate läbilaskevõimet 1,4 miljonini ja äripinna suurust 2000 ruutmeetrini.
    Enne rekonstrueerimist võis iga välisturisti või reisilt tagasi jõudnud eestlast tabada lennujaamašokk - võrreldes teiste euroopa lennujaamadega, nägi meie oma välja üsna räämas ja hall.
    Kohati oli isegi piinlik väliskülaliste ees, kel oli ettekujutus Eestist kui kolmandast riigist, millele see räämas lennujaam küll kaasa ei aidanud. Rekonstrueerimise ajal pidid reisijad läbima passikontrolli ajutises ehitises.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Majandusminister: Bolti president siin eksib, eelnõud kirjutavad ikka ametnikud
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Platvormitöö direktiivi ja Bolti lobistamisega seoses näeb majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo, et ettevõtete eest seismine ongi avalik huvi ja ministeerium on toiminud õigesti.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.