Trükiajakirjanduse langustrendi on
hoogustanud globaalne majanduslangus, ent see ärisektor püsib
konkurentsivõimeline veel pikka aega, näitab PwC uuring.
Internetimeedia võidab küll populaarsust, ent on enamiku väljaannete jaoks jäänud pigem põhitegevust toetavaks kui iseseisvaks tuluvaldkonnaks. Meediatarbijate jaoks on päevauudised tarbekaup, mille vastu on küll huvi, ent mille eest ei olda valmis maksma, seisis PwC pressitestes.
Peamiselt internetimeedia pealetungist põhjustatud pikemaajalisele langustrendile on ajalehti rängalt löönud ka globaalne majanduslangus: hinnanguliselt vähenevad 2009. aasta tulud eelmise aastaga võrreldes üleilmselt 10,2%, kusjuures Euroopa ja Põhja-Ameerika langus on keskmisest suuremgi.
Viimase viie aastaga on ajalehereklaami osakaal ülemaailmses reklaamiäris langenud 31%-lt 25%-le ning see arvatakse vähenevat 2011. aastaks 21%-le. Internetireklaami osakaal seevastu on kasvanud 3%-lt 10%-le ja kasvab 2011. aastaks 16%-le, selgus uuringust.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Mõni reklaamiliik, nagu erakuulutused, on ajalehtedest peaaegu täielikult kadunud ning töökuulutused samuti suures osas internetti üle kolinud.
Uuringuga leiti, et lugeja on valmis maksma põhjaliku ja sisulise informatsiooni ning analüüsi eest, eriti spetsiifilistes valdkondades (majandus-, aga ka spordiuudised). Igal juhul on vanad harjumused rasked murduma: sama sisu eest paberkandjal on tarbijad valmis maksma pea kaks korda rohkem kui internetis.
„Eesti trükiajakirjandus on enamiku maailma riikidega võrreldes paremas seisus, sest ajalehtede lugemise harjumus on meil tugev ning tiraažidest suure osa moodustavad koju tellitud lehed,“ ütles Ekspress Grupi juhatuse esimees Priit Leito.
„Sarnaneme selles osas Skandinaavia riikidega. Ka üldises reklaamipirukas on Eestis lehtede osakaal soliidsed 36%,“ lisas ta.
Leito sõnul kasvab internetireklaami turuosa kahtlemata ka Eestis, kuid see tuleb kõigi teiste meediate, mitte ainult trükimeedia arvel. „Ajalehtede jaoks saab suurimaks väljakutseks, kuidas uues olukorras kulusid juhtida, säilitamaks kasumlikkust.“
PricewaterhouseCoopers Eesti tegevjuht Ago Vilu märkis, et Eesti juhtivad ajakirjandusväljaanded on olnud kiired kasutama digitaalse meedia võimalusi ning investeerinud oma internetiportaalidesse märkimisväärseid summasid.
Vilu sõnul jääb võtmeküsimuseks aga kasumlikkuse hoidmine muutuvates oludes ning seeläbi tehtud investeeringute tootlikkuse säilitamine. Samas märkis ta, et Eestis on seoses interneti kiire ja ulatusliku levikuga võimalused kiireks kasvuks keskmisest kindlasti paremad.
PricewaterhouseCoopersi kirjastusvaldkonna oivakeskuse uuring Moving into multiple business models: outlook for newspaper publishing in the digital age on koostatud 7 arenenud lääneriigi (USA, Kanada, Suurbritannia, Saksamaa, Prantsusmaa, Holland ja Šveits) 4900 tarbija küsitluse ning 30 juhtiva ajalehtede väljaandja ning 10 reklaamiagentuuri esindajatega tehtud süvaintervjuude põhjal.
Uuring on täismahus loetav
siit.