Hoolimata kestvast langusest aastases
võrdluses suurenes eelmise kuuga võrreldes jaemüük juba neljandat kuud järjest.
Samuti oli absoluutnumbrites tegu selle aasta kõige parema kuuga kaupmeeste
jaoks, teatas rahandusministeerium.
Juunis vähenes jaemüük püsivhindades statistikaameti andmetel 11%, ulatudes 5 miljardi kroonini. Eelmise kuuga võrreldes kasvas müük 5%. Jaekaubandusettevõtete müügitulu langes aastaga 1,1 miljardi krooni võrra (-15,6%).
Hoolimata kestvast langusest aastases võrdluses suurenes eelmise kuuga võrreldes jaemüük juba neljandat kuud järjest. Samuti oli absoluutnumbrites tegu selle aasta kõige parema kuuga kaupmeeste jaoks. Vara on veel teha kaugeleulatuvaid järeldusi sisekaubanduse taastumise osas, kuid languse pidurdumine viitab positiivsetele arengutele. Samas võib järgnevatel kuudel hakata sisekaubandusele järjest rohkem mõju avaldama suurenev töötus, mis pärsib inimeste ostujõudu.
Juunis jätkasid müügimahud langust enamikes kaupluste gruppides. Endiselt näitas kasvu vaid kasutatud kaupade jaemüük kauplustes ning muu jaemüük väljaspool kauplusi (kasv 17% võrreldes eelmise aastaga). Samas eelmise kuuga võrreldes kasvasid müügimahud kõigis segmentides.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Suurematest kauplusegruppidest jätkus juunis müügi langus toidukaupade kauplustes, vähenedes aastaga 8%. Ettevõtete müügitulu langes selles grupis aastatagusega 10% võrra. Toidukaupade müüki ei ole suutnud elavdada ka tarbijahindade langus, mis aastaga on muutnud toidu ja mittealkohoolsed joogid 6,1% võrra odavamaks.
Positiivse poole pealt paistis silma kiire müügimahtude languse pidurdumine majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali jaemüügis. Aastaga langesid mahud 11% võrra, mis oli aeglaseim kukkumine alates 2008. aasta augustist. Maiga võrreldes kasvasid müügimahud 12% võrra. Antud kauplustegrupi müügitulu langes aastaga 13%, kuid eelmise kuuga võrreldes suurenes 10% võrra. Müüki soodustasid sesoonsus ning mitmete kaupluse kettide tugevad müügikampaaniad.
Mõnevõrra nõrgem on olukord tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüügis, kus aastane langus ulatus 22%ni. Tõenäoliselt on praeguses keerulises majanduslikus olukorras garderoobikaupade välja vahetamine muutunud inimeste hulgas vähem prioriteetseks. Jätkuvalt olid languses farmaatsia- ja meditsiinikaupade, kosmeetika ja tualetitarvete jaemüük (-9% vea) ning müük interneti või posti teel, mis vähenes aastaga 24%.
Samuti on aeglustunud langus sõidukikaubanduses. Võrreldes aastatagusega vähenes mootorsõidukite ja mootorrataste hulgi- ja jaemüük ning remont püsivhindades 17% (mais oli languseks 30%). Seejuures vähenes vastava grupi ettevõtete müügitulu 48%, eelmise kuuga võrreldes vähenes müügitulu 3%. Mootorikütuse müük on langenud aastaga 2% võrra, kuid mootorikütuse müügiga tegelevate ettevõtete müügitulu vähenes neljandiku võrra, mis tulenes kütuse hindade oluliselt madalamast tasemest võrreldes 2008. aasta juuniga. Mootorikütuse müügimahtude suurenemisele avaldas mõju ka juuli algusest kerkinud käibemaks ning aktsiisid.
Eesti Konjunktuuriinstituudi poolt juulis korraldatud küsitluse kohaselt kerkis kaubanduse kindlustunde indikaator 5 punkti võrra. Tõusu põhjuseks olid suuresti kaupmeeste positiivsed hinnangud viimase 3 kuu müügile. Tarbija kindlustunnet mõõtev baromeeter jäi juuniga samale tasemele, mis näitab tarbijate ebakindluse püsimist.