Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kallas algatas suurriikide vastu rikkumismenetluse

    Euroopa Komisjon alustab kohtumenetlust Saksamaa, Prantsusmaa, Soome ja Austria vastu kahepoolsete lennulepete osas Venemaaga, mis EL võimude arvates rikub Liidu ühisturu ja konkurentsi reegleid.

    Komisjon tahab, et Venemaa hakkaks tunnustama Euroopa Liidu lennufirmasid kui ühte gruppi, mitte aga eri riikidesse kuuluvaid. Kuna Venemaad ei suudeta niikaugele saada, alustabki Komisjon kohtumenetlust liikmesriikide vastu. EL riigid võivad komisjoni survel anda viimasele mandaadi nende nimel Venemaaga läbirääkimisi pidada.
    Praegused Venemaaga sõlmitud kokkulepped kergitavad piletihinda ja põhjustavad paljudele EL lennufirmadele õiguslikku ebakindlust. Viimane tuleneb Venemaa vastuseisust piiriülestele lennufirmade ühinemistele, mis Vene võimude sõnul kahjustab kahepoolseid lennundusleppeid eri EL liikmesriikidega. Nii näiteks juhtus veebruaris, kui Moskva ähvardas tühistada Austrian Airlines’i õiguse lennata Venemaale pärast selle müüki Saksa Lufthansale. Vene ametnikud põhjendasid seda sellega, et lennufirma ei ole enam Austria oma, seega on kehtetu ka kahepoolne lennunduslepe Viiniga. Vastavalt Euroopa seadustele peavad kahepoolsed lennunduslepped kandma „Euroopa Liidu tähistuse klauslit“, mille kohaselt peavad mitte-EL valitsused tunnustama Euroopa vedajaid sõltumata riiklikust kuuluvusest.
    Uus süsteem vahetab välja vana
    Euroopa Liidu valitsused on viimastel kümnenditel uuendanud lennundusleppeid üle maailma, muuhulgas USA, Kanada ja Austraaliaga ning kõik need lepped käsitlevad kõigi 27 riigi lennufirmasid ühtemoodi. Tegemist on vana bilateraalse süsteemi uuendamisega, mis on oluliselt lihtsustanud lennufirmade liitumisi. Venemaa ei ole aga ühena vähestest riikidest uut süsteemi  tunnistanud. Moskva eelistab suhelda Euroopa valitsustega individuaalselt, see on lähenemine mis vähendab Euroopa Liidu mõjujõudu.
     „Euroopa Komisjoni seisukoht on, et õhutranspordi alased kokkulepped peavad käsitlema kõiki Euroopa Liidu lennufirmasid võrdselt ja respekteerima kartellivastaseid reegleid. Vastasel juhul võivad mõned Euroopa Liidu lennufirmad sattuda halvemasse seisu kui nende otsesed konkurendid või tuleb neil maksta põhjendamatuid lisamakse, mis võidakse kanda üle tarbijatele,“ ütles Euroopa transpordivolinik Siim Kallas. Komisjoni uus menetlus liikmesriikide vastu võib aega võtta. Nii kulus sarnasel teemal läbirääkimisteks USA valitsusega viis aastat.
    Ülelennutasud peavad muutuma väiksemaks
    Siberi ülelennutasud on teine teema, mis on komisjonile ja liikmesriikidele aastaid peavalu tekitanud. Tasud pärinevad aastast 1970, kui Moskva kehtestas tasud Euroopa ja Aasia vedajatele lendamiseks ilma peatuseta läbi oma õhuruumi. Enamus ülelennutasudest läheb Vene rahvuslikule lennufirmale Aeroflotile. Hinnanguliselt maksid Euroopa Liidu vedajad Venemaale 2008. aastal ligikaudu 300 miljonit eurot.
    Komisjon on selle ammu vaidlustanud,  põhjendusega et lennufirmad maksavad konkurendile ja mitte valitsusele ning et tasud on kaugelt üle standardsete õhuliikluse kontrollitasude, mida võtavad teised riigid. Enamgi veel, erinevate Euroopa lennufirmad maksavad Venemaale erinevalt, tuginedes riikidevahelistele lepetele, mis Komisjoni hinnangul on ebaaus. Venemaa nõustus 2006 kaotama ülelennu tasud vahemikus 2010 ja 2014. Kuid seni ei ole mingeid muutusi toimunud, sidudes küsimuse pikaleveninud liitumiskõnelustega WTO-ga.
     
     
    Autor: Katri Soe-Surén
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Vastulause: tarneahelate ümberkujundamisega seotud väljakutseid maksab tõsiselt võtta
Tuleb küsida, mil määral õnnestub ettevõtetel kanda kasvanud sisendhinnad üle lõpptoodangu hindadesse, kirjutab Arenguseire Keskuse ekspert Uku Varblane vastukajas Eesti Panga ökonomisti Kaspar Oja kriitikale.
Tuleb küsida, mil määral õnnestub ettevõtetel kanda kasvanud sisendhinnad üle lõpptoodangu hindadesse, kirjutab Arenguseire Keskuse ekspert Uku Varblane vastukajas Eesti Panga ökonomisti Kaspar Oja kriitikale.
Euroopa aktsiaturud on tugevas languses
Keskpankurid jagasid eile Portugalis toimunud majandusfoorumil tumedaid sõnumeid, mis on täna viinud Euroopa börsid langusesse. Sarnast saatust on oodata täna ka USA turul.
Keskpankurid jagasid eile Portugalis toimunud majandusfoorumil tumedaid sõnumeid, mis on täna viinud Euroopa börsid langusesse. Sarnast saatust on oodata täna ka USA turul.
Uueks ehituse asekantsleriks saab Ivo Jaanisoo
Majandusministeeriumi ehituse asekantsleriks saab Jüri Rassi järel senine ministeeriumi ehitus- ja elamuosakonna juhataja Ivo Jaanisoo.
Majandusministeeriumi ehituse asekantsleriks saab Jüri Rassi järel senine ministeeriumi ehitus- ja elamuosakonna juhataja Ivo Jaanisoo.
Raadiohommikus: kuumast suvest ja taasterahastust
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis tuleb juttu töötamisest põrgukuumuses, kalevi alla pandud suurprojektidest ning julgeolekust.
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis tuleb juttu töötamisest põrgukuumuses, kalevi alla pandud suurprojektidest ning julgeolekust.
Raadiohommikus: autode hinnaralli jätkub, kuid asi pole tarnetes
Äripäeva raadio neljapäevases hommikuprogrammis on põnevat kuulamist kõigile neile, keda huvitavad autode hinnatõusu põhjused ja väljavaated.
Äripäeva raadio neljapäevases hommikuprogrammis on põnevat kuulamist kõigile neile, keda huvitavad autode hinnatõusu põhjused ja väljavaated.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.