Kui olulised on USAs isiklikud suhted investoritega?Investorite leidmise alustalaks on isiklike suhete loomine. Investorid investeerivad inimestesse, kes ideid realiseerivad. Ideed sageli muutuvad, jääb aga tiim, kes neid realiseerib. Üks viimase aja uuemaid trende on corwdfunding, kus inimesed saavad toetada projekti alates ühest dollarist interneti teel. Üheks selliseks kohaks on kickstarter.com, mis võib tulevikus muuta investeerimismaastikku, aga hetkel on liiga vara midagi kindlat väita.
USAs usutakse vähem ideesse ja rohkem tiimi, kes ideed realiseerib. Meie puhul oleme näinud, et idee on juba kaks korda muutunud ja kui meie esimesed investorid oleksid meisse investeerinud ainult idee pärast, siis nad oleksid tõenäoliselt täna pettunud, aga nad pole.
Euroopa investorite sõnul on Euroopas riskikapitali kriisi tõttu vähemaks jäänud, kas ka USAs?Üldse ei ole. Senini pole olnud probleemi, et raha juurde tõsta, see on praegu puhtalt Euroopa probleem. Tõsi, ma arvan, et see muutub kui mitte sel aastal, siis järgmisel. Sel aastal on paar päris tugevat tegurit, mis võivad mulli mitte lõhki ajada, alates sellest, et Facebook läheb börsile. Ma arvan, et see hoiab seda mulli veel suuremana.
Soovitan Eesti idufirmadel pigem USA poole vaadata, kui Euroopasse jääda. See sõltub ka valdkonnast - sinna, kus on väga tugev konkurents, pole mõtet minna. Näiteks Cherry ei peaks USAsse minema, kuna seal on Groupon ning kapitali tõstmine oleks seal segav faktor. Meie puhul on põhikliendid USAs ning meil oli sinna minek ülioluline. Usume, et firma peaks olema seal, kus on nende kliendid.
Kas Eesti idufirmade edu teatakse USAs?Eesti on fantastilist ja uskumatut marketingi teinud. USAs Eestit täiesti teatakse. See on esimene kord, kui mina olen näinud, et turundus on parem kui tegelikkus. Minu arvates seis ei ole nii hea, kui maailmas räägitakse. Hea, et Eesti on maailmakaardil, see motiveerib noori alustama uusi ettevõtteid, aga ettevõtete keskmine kvaliteet on oluliselt nõrgem USA samas faasis ettevõtetest.
Järgmisena peaks keskenduma sellele, kuidas muuta tegelikkus sellele suminale vastavaks, mis on suudetud tekitada. Kolm kõige perspektiivikamat Eesti start-up'i on Fortumo, Erply ja Zeroturnaround. Neil on tõsine tiim ja nad liiguvad kiiresti õiges suunas. Siis on aga üsna suur hulk tühja maad.
Mis vigu olete teinud?Tegime alguses vigu inimeste palkamisega. Me ei mõelnud täpselt läbi, millist ettevõtet ja kultuuri tahame GrabCADis luua, ja seetõttu palkasime valed inimesed ja ehitasime tiimi valesti üles. See on viga, mida on pärast päris raske parandada, sest inimesi on raske muuta.
Täna on meil tiimis sellised inimesed, kes tahavad õppida, kes on avatud muutuvale keskkonnale. Esimesed inimesed, kelle tiimi võtsime, ei olnud start-up'i-mentaliteediga. Palkasime alguses inimesi, kes otsisid stabiilset väljakutset. Meil läks õnneks, et me ei kasvatanud tiimi väga suureks ja meil õnnestus viga parandada.