Äsjastel kohalike omavalitsuste valimisel sai eduka kampaaniaga maha vaid keskerakond. Teiste parteide, eriti Reformierakonna, saamatuid kampaaniaid iseloomustab nende valimistulemus, ütles Vare & Jaakkola kommunikatsioonibüroo partner Jaan Vare.
„Kui võrrelda poliitilist parteid äriettevõttega, siis Tallinnas soovisid IRL ja Reformierakond oma tooteid müüa Lasnamäel elavatele venelastele. Et seda eesmärki saavutada, tegid nad reklaami valdavalt eesti keeles ja eestlastele,“ märkis Vare.
Arvestades, et tegemist on tootega, mille kasutajad on järgmised 4 aastat ettevõttele lojaalsed, st ei saa konkurentide käest sama asja osta, oli Vare sõnul tegemist äärmiselt olulise kampaaniaga, mille kaotamise järel oleks iga ettevõte oma juhi või terve juhatuse vallandanud.
„Mida teevad aga kaotanud parteid? Süüdistavad konkurente ja/või meediat. See omakorda näitab, et nad ei kasuta kommunikatsioonispetsilistide abi, sest eetilise suhtekorralduse üks põhitõdesid on oma vigade tunnistamine,“ kommenteeris ta.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Vare sõnul on tõenäoliselt peamine põhjus, miks mõni partei ei kasuta PR-agentuuri või PR-spetsialisti abi, ekslik arvamus, et kommunikatsiooniga saadakse ise hakkama. „Vaadates, millisel tasemel oli suurema osa kohalike omavalitsuste kandidaatide meediasuhtlus, kui vähe nad intervjuudeks ja teisteks meediategevusteks valmistusid ning kui läbimõtlemata ja vasturääkivad nende sõnumid olid, siis on selge, et kõik nad vajavad kommunikatsiooniabi,“ selgitas ta.
Väga laiaulatusliku kommunikatsiooniteenuse kasutamine võib olla kulukas, kuid teades poliitreklaamikampaaniatele tehtavate kulutuste suurust, on selge, et rahaprobleem Eesti parteisid ei kimbuta, jätkas ta. „Raha ei ole põhjus, miks kommunikatsiooniteenuseid ei kasutata. Võrdluseks: meie klientide hulgas on väga suuri ja ka globaalseid ettevõtteid, mis ei soostuks mitte kunagi tegema sedasorti pillavaid ja mõttetuid kulutusi, nagu näiteks Keskerakond enne valimisi tegi.“
Kui Eesti parteid peaksid oma mainet oluliseks, siis oleks neil palgal korralikud kommunikatsiooniosakonnad, igal parteil oleks kindlasti palgatud ka oma PR-agentuur ning nõudlus oleks väga suur, leidis Vare. „Kuna siinsed parteid aga ei hooli oma mainest, siis ei tähtsusta nad ka kommunikatsiooni. Mõnes mõttes on tegemist surnud ringiga – parteid ei hooli mainest ega palka võimekaid PR-spetsialiste; PR-spetsialistid ei taha neile teenust osutada, sest parteid muutuvad aktiivseks ainult valimiste eel ja on kommunikatsioonis valelikud. Eetilised suhtekorraldajad/PR-agentuurid ja poliitilised institutsioonid võiksid koostööd teha, aga see pole võimalik, sest parteid ei ole eetilised,“ leidis Vare.
Autor: Anastassia Tido, Ave Lepik
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!