Kristi Malmberg • 30. aprill 2013
Jaga lugu:

Swedbank: tarbijate kindlustunne suurendab jaemüüki

Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina nentis täna statistikaameti poolt avaldatud jaemüügi numbreid kommenteerides, et jaemüügi kasvu kiirenemine on märkimisväärne ning tarbijate kindlustunde paranemine toetab kasvu jätkumist.

Järgneb Mertsina kommentaar:

Märtsis kiirenes jaemüügi kasv aastases võrdluses 7%-ni. Tegemist oli märkimisväärse näitajaga, kuna viimati kasvas jaemüük sama palju möödunud aasta septembris ning sellest alates jaemüügi kasvutempo järk-järgult aeglustus. Jaekaubandusettevõtete müügitulu kasvas 2%. Kõige enam panustasid jaemüügi aga ka jaekaubandusettevõtete müügitulu kasvu toidukaupade kauplused ja mootorikütuse jaemüük. Seevastu mootorsõidukite müük vähenes. Esmaselt registreeritud sõidukite arv vähenes 11%, uutel sõidukitel 3%. Toidukaupluste ja mootorikütuse jaemüügi kasvu toetasid ühest küljest tarbijate kindlustunde paranemine ning ka toidukaupade hinnakasvu aeglustumine ja mootorikütuse hinna langus aastases võrdluses.

Tarbijate üldine usaldus ning kindlustunne oma finantsseisu suhtes on alates möödunud aasta detsembrist paranenud, kusjuures märtsis paranesid nimetatud näitajad märkimisväärselt. Käesolevaks aastaks prognoosime maailmaturul nii põllumajandustoorainele kui toornaftale väiksemat hinnakasvu kui eelmisel aastal, mis peaks aeglustama toiduainete ja kütuse hinnakasvu ka Eestis ning seeläbi suurendama tarbimist.

Kütteperioodi lõppemisega väheneb ka kallima elektrihinna mõju, mis peaks jätma tarbijatele ruumi muudeks kulutusteks. Kuigi kodumajapidamiste tarbimine ei koosne kaugeltki ainult kulutustest jaekaubanduses, on nende kahe näitaja muutused tihedalt seotud. Inflatsiooni aeglustumine ja seeläbi reaalpalkade kasvu kiirenemine toetab tarbimise kasvu.

Hinnasurve vähenemine, reaalpalkade oodatav kasv ja tarbijate kindlustunde paranemine loovad jaemüügi kasvule kindlama aluse.

Jaga lugu:
Hetkel kuum