• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,02%8 824,78
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,02%8 824,78
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • 07.01.14, 11:44
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Soome arutleb kilomeetripõhise automaksu üle

Jorma Ollila juhitud töögrupi detsembris esitatud ettepanek minna Soomes üle kilomeetripõhisele automaksule, on ühiskonnas tekitanud elava debati.
Tänane Kauppalehti toob sellel teemal ära kaks arvamuslugu. Ühes manitseb Soome kaubanduskoja liikluskomisjoni sekretär automaksu reformi ja selle mõjusid väga põhjalikult läbi kaaluma. Hinnanguliselt oleks esialgne investeeringuvajadus töögrupi sõnul pool miljardit eurot, misjärel oleksid süsteemi iga-aastased käituskulud ca 130 miljonit eurot. Nii kallis süsteem peab tooma märkimisväärset tulu, et investeering ära tasuks, nendib autor.
Ollila töögrupi välja pakutud reformi eesmärk on kindlustada transpordilt maksutulu ka edaspidi, kui autod muutuvad järjest keskkonnasõbralikumaks ja heitmed vähenevad. Ettepaneku järgi oleks maksu määr piirkonniti ja autode kütusekulu arvestades erinev. Neile, kelle aastane läbisõit ei ületa 17 000 km, maksukoormus ei muutu.
Arvamusloo autor manitseb hästi läbi kaaluma võimaliku uue maksu detailid - veoautod jäävad maksu alt küll välja, ent kuidas puudutaks see maks täpselt näiteks taksosid ja minibusse, on autorile veel selguseta.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Teine Kauppalehtis avalikustatud lugejakiri teeb ettepaneku mitte kulutada raha satelliitseadmete peale, mis maksu rehkendamiseks auto liikumist jälgiksid, vaid selle asemel kord aastas fikseerida spidomeetri näidu ja maksu selle põhjal arvutada.
Detsembri lõpus esitas Jorma Ollila juhitud töögrupp Soome transpordiministrile maksureformi ettepaneku, millega praegused automaksud asendataks Soomes kilomeetripõhise maksuga. Maksu suuruseks pakkus töögrupp keskmiselt 3,3 senti kilomeetrist. Keskkonnasäästlikumate autode omanikud ning hõreasustusega piirkondade elanikud maksaksid madalama määra alusel kui linnas elavate suuremate ja rohkem kütust neelavate autode omanikud. Uuest kilomeetripõhisest maksust oleksid priid autoveod ja avalik transport.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 16 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele