Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütuseturgu ähvardab monopol

    Eesti kütusemüüjad leiavad, et Mažeikiai naftarafineerimistehase pikaajaline sulgemine võib kaasa tuua turu muutusi, sealhulgas hinnasurve.

    Püsib oht, et Mažeikiai tarnete peatumisel Eestisse võib hulgiturul tekkida monopol.
    Kütusetootja Orlen teatas, et kaalub aasta lõpus sulgeda Leedus asuva Mažeikiai rafineerimistehase. Põhja-Leedus asuv riigi üks suuremaid tööstusi on olnud mitu aastat järjest kahjumis. Ettevõte on juba suure osa tehase väärtuses maha kandnud.
    Orlen teatas, et suure tõenäosusega suletakse Leedu tehas ajutiselt ja seisaku pikkus sõltub globaalse turu seisust.
    Eesti Õliliidu tegevjuhi Toomas Saksi sõnul jääb Orleni turuosa Eestis 60-70% vahele. Favora tanklaketi tegevjuht Sulev Schasmin ütles, et ettevõte ostab peaaegu kogu müüdava kütuse Orlenilt. „Seega on nad meile väga oluline partner,“ ütles ta.
    Võimalik hinnasurve. Schasmin lausus, et kuna praegu imporditakse suurem osa Eestisse toodavast kütusest Neste ja Orleni tehastest, siis võib suure hankija asendamine osutuda keeruliseks just väiksematele kütusemüüjatele. „Võivad tekkida tarneraskused ja seega ka hinnasurve,“ lisas ta.
    Schasmin rääkis, et kuna praegu on öeldud, et seisak oleks umbes aasta pikk, siis tahab ta olla lootusrikas, et sedavõrd suur kontsern nagu Orlen varustab Eestis olevad ostjad kas oma teiste tehaste või sisseostetud toodanguga ning probleeme ei teki üldse.
    "Tehase sulgemine tegevuse lõpetamise mõttes oleks keerulisem lugu, tooks arvatavasti kaasa hinnatõusu ning veidi pikemas perspektiivis võimaluse turule sisenemiseks uuele importöörile," arutles ta.
    Saks lisas omalt poolt, et kütusehindu on raske prognoosida, sest kuigi Orleni käes on suur turuosa, on ka teisi tehaseid ning lõpliku hinna kujundab siiski turg.
    Alternatiiviks on Soome ja Venemaa. Saksiga oli nõus ka Statoil Fuel & Retail Eesti ASi peadirektor Kai Realo, kes märkis, et kütuste hind sõltumata ostukohast lähtub ikka maailmaturu hindadest, kuid mida kaugemalt tooteid tuleb tuua, seda kõrgemaks kujuneb toodete tarnekulu, mis kindlasti mõjutab ka toodete jaemüügihinda.
    Peale Orleni Leedu tehase on lähimaks alternatiiviks Neste Porvoo rafineerimistehas ja ka Venemaa tehased. "Sealt saab küll kvaliteetsed tooted, kuid tarnekindlus ei ole alati tagatud, sest lepingutest kinnipidamine on mõjutatud suuresti poliitikast," sõnas Realo.
    Olerexi turundusjuht Liina Kivimägi ütles, et kuigi Olerexil on tänavuseks aastaks mootorikütuste tarnelepingud Soomes asuvate Naantali ja Porvoo rafineerimistehastega ning ettevõte enda jaoks alternatiive otsima ei pea, võib Mažeikiai tehase pikaaegne sulgemine muutusi kaasa tuua küll.
    Sarnaselt Olerexiga tuleb ka mullu Eesti kütusemüüjate seast suurima majandusliku hüppe teinud Alexela kütus Soomest. „Kaudselt võib Mažeikiai naftatehase sulgemine muidugi mõjutada kogu kütuseturgu, kuna mõned konkurendid jäävad ilma peamisest tarnijast ning neil tuleb hakata otsima alternatiive,“ rääkis Alexela turundusjuht Kadri Ambos. Milles mõju täpsemalt seisneb ja milline on selle ulatus, on praegu tema hinnangul liiga vara spekuleerida.
    Praegu ei muutu midagi. Orlen Eesti OÜ juhatuse esimees Siret Liivamägi kinnitas, et seni, kuni tehas töötab, ei muutu Eesti turul midagi. „Võimalike muutuste korral otsime klientidele alternatiivseid lahendusi,“ jäi ta napisõnaliseks. Küsimusele, missugused võiksid alternatiivid olla, ei õnnestunud Liivamägilt paraku vastust saada.
    Neste Eesti peadirektor Ivar Kohv jäi samuti teemat kommenteerides ettevaatlikuks. "Hetkel on siiski tegemist pelgalt spekulatsioonidega, mida ei soovi kommenteerida ja pöördume teema juurde tagasi kui asjad konkreetsemad," ütles ta ja lisas, et on veendunud, et konkurents Eesti kütuseturul jääb pingeliseks ka edaspidi.
    Monopoli teke? Mažeikiai tehase sulgemine annab eelduse küsida, kas nii ei või tekkida Eesti turul oht monopoli tekkeks? „Usun, et monopoli ei teki. Tõsi, Neste turuosa võib küll päris palju suureneda,“ ütles Saks. Orlenil on veel tehaseid, mistõttu võivad nad ka teiste tehaste kaudu hakata kütust vedama. Seega pidas Saks monopoli tekke võimalust praegu liialduseks. Samas Äripäevaga konsuleerinud turuosalised nentisid, et Mažeikiai tarnete peatumisel võib Soome tehastest mõneks ajaks saada monopol.
    TASUB TEADA
    Poola suurim naftakompanii PKN Orlen SA teatas rekordilisest 5,2 miljardi zloti ehk 1,25 miljardi eurosest kvartalikahjumist pärast Leedus ja Tšehhis asuvate rafineerimistehaste väärtuse mahakandmist. Sellest 4,2 miljardi zloti suuruse miinuse sai Orlen just Leedu rafineerimistehase väärtuse mahakandmisest, mis teeb kõigi mahakandmiste ulatuseks 2006. aastast 6,4 miljardit zlotti ja mis hindab firma Leedus asuvate varade väärtuseks 500 miljonit zlotti (120,9 mln eurot).
    Mis on Orlen?
    Orlen on Poola ettevõte ja Kesk-Euroopa üks suuremaid kütusefirmasid. Ettevõttele pandi alus juba poolteist sajandit tagasi.Orlenil on seitse rafineerimistehast, millest kolm asuvad Poolas ja Tšehhis ning üks Leedus.2011. aasta seisuga töötab Orleni alluvuses kokku üle 22 000 töötaja. Portaali 15min.lt andmeil töötab Orlen Lietuva alluvuses 1411 inimest.15min.lt kirjutab, et Orlen Lietuva on riigi jaoks strateegiliselt oluline, olles tihedalt seotud teiste ettevõtetega, nagu näiteks Klaipeda Nafta või Leedu Raudtee.Eestis pakub Orlen Orlen Lietuva (endise nimega AB Mažeikiu Nafta) toodangut. Orlen Lietuva varustab lisaks Leedule ja Eestile kütusega ka Lätit, Ukrainat ja erinevaid Lääne-Euroopa riike. Muu hulgas eksporditakse Orleni kütust ka USA-sse.Eestis on Orlen tegelenud peaasjalikult kütuse hulgimüügiga, kuid alates 2010. aasta lõpust hakati teenindama ka erakliente, pakkudes kodukütteks kvaliteetset kütteõli.
    Allikas: Orleni ametlik kodulehekülg, Orlen Eesti kodulehekülg, 15min.lt
    Miks kaalub Orlen Mažeikiai rafineerimistehase sulgemist?
    PKN Orlen ostis Mažeikiai rafineerimistehase 2006. aastal 2,8 miljardi dollari eest. Alates sellest aastast on Orlen Lietuva investeerinud Mažeikiai tehasesse enam kui 900 miljonit dollarit, ent samal ajal oli kumulatiivne EBITDA ehk ärikasum enne kulumit veidi enam kui 600 miljonit dollarit.
    Orleni pressiteates seisab, et Orlen Lietuva ei suuda praegu enda finantseerimist tagada, mistõttu toetub ta majanduslikult Orlen PKN-ile. Vähetulus ettevõtmine on pannud Orleni silmitsi seisma faktiga, et aasta lõpus tuleb ilmselt sulgeda Mažaikiai naftarafineerimistehas, kuigi Orlenilt ametlikku kinnitust sulgemise kohta pole tulnud.
    Ettevõte on teinud ka juba esimesed kalkulatsioonid, kui palju tehase sulgemine maksta võiks ning missugused oleksid kulud sel ajal, kui tehas on suletud ning kui palju võiks maksta tehase taasavamine. Kui need kulutused on väiksemad kui potentsiaalne Mažeikiai tehase kahjum, sulgeb Orlen tehase. See, kui kauaks tehase uksed suletuks jäävad või kas tehas üldse kunagi avatakse, sõltub globaalse turu arengust.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Saksa majandus sai ootamatu tõuke
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Venemaa tõmbab väed välja Mägi-Karabahhist
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.