Kadri Põlendik • 26. aprill 2015
Jaga lugu:

Fortumol jalg ukse vahel Aafrika triljoniturul

Mobiilimakse rikšasõidu eest.  Foto: Fortumo

Eestlaste loodud mobiilimaksete platvorm Fortumo tahab haarata sel aastal Aafrika turgu ja võtta suuna e-kaubanduse turule.

„Seal taga ei olegi muud võlusõna, kui lihtsalt väga suur hulk tööd ja väga head inimesed. Muudmoodi midagi ei saavutagi,“ kommenteeris Fortumo tegevjuht Martin Koppel laienemisplaane.

Esimene samm plaanide täitmise suunas oli leida endale uus juhatuse liige, kes hakkaks tegelema äriarendusega, esmajoones just Aafrikas. Selleks leiti Google'ist britt Tim Carter, kes liitus sel kuul Fortumo meeskonnaga.

Carter töötas Google'i Androidi meeskonnas operatsioonisüsteemi loomisest saati 2008. aastal. Tema juhtimisel muutusid mobiilimaksed Google Play mobiilirakenduste poes kättesaadavaks rohkem kui 20 riigis. Vahetult enne Fortumoga liitumist oli Carteri ülesanne kasvatada Androidi turuosa Aafrikas.

Just tema viimane nii-öelda tööots oli see, mis on andnud piisavalt kogemust, et aidata Fortumol ka Aafrikas laieneda, viitas Koppel. Kokku olid nad puutunud juba varem Carteri töö tõttu Google Plays, kuid inglase palkamiseks kasutasid eestlased värbamisfirma abi.

Küsimusele, kui keeruline oli ühe suurettevõtja töötajat enda juurde meelitada, vastas Koppel sarnaselt Carterile endale, et väike idufirma pakub rohkem võimalusi enese arenguks. „Üks ambitsioonikas inimene alati tahab pigem olla laevas kapten, kui keegi, kes viskab näiteks sütt ahju,“ tõdes Koppel.

Haare laieneb

Kui seni on Fortumo keskendunud mobiilimaksete pakkumisele peamiselt meelelahutuse, eelkõige mängude ja sotsiaalvõrgustike vallas, siis nüüd on Koppeli hinnangul saanud aeg küpseks, et laieneda e-kaubanduse turule. See tähendab, et sihikule võetakse veebipoed, makseteenuste ja e-raha ettevõtted nagu PayPal ning n-ö füüsilised teenused, näiteks kino- ja teatripiletite ostmine või takso eest maksmine.

Fortumo

Asutatud 2007. aastal

Pakub mobiilimakselahendusi.

2013. aasta käive oli 19 mln eurot.

2013. aasta kasum oli 0,8 mln eurot.

Asutajad on Veljo Otsason, Rain Rannu ja Martin Koppel.

Töötajad ca 75.

Tegutseb 88 riigis, kontorid on 6 riigis: Eestis, USAs, Hiinas, Indias, Singapuris ja Suurbritannias.

Olulisemad kliendid on Microsoft, Facebook, 21st Century Fox, WeChat, Alibaba, Gameloft ja Electronic Arts.

„See turg ulatub erinevate hinnangute baasil kuskil triljoni piirimaile. See on oluliselt suurem turg, kuhu Fortumo liigub. See on see, mille nimel me tööd teeme ja miks Tim täna Tartus istub.“

Koppeli sõnul oli ettevõttel juba pikalt mõttes liikuda rohkem e-kaubanduse poole, kuid siis ei olnud turg veel selleks valmis. „Oleme ise palju ära teinud mobiilioperaatoritega, et neile näidata, mis suunas nemad peavad järgmise paari aasta jooksul liikuma,“ sõnas ta.

Fortumo tegevjuht kirjeldas, kuidas seni on väga selgelt keskendutud sellele, mis toimub arvutites ning kogu sealne areng on olnud tugevalt lääne ühiskonna poole kaldu. Nüüd on aga hakatud aru saama, et arenevatel turgudel on kordades rohkem inimesi kui näiteks Saksamaal või USAs. „Need riigid on oma elustandardilt jõudnud teatud tasemele. See tähendab, et inimesed suudavad osta teatud kaupasid, mida nad võib-olla viis aastat tagasi ei saanud,“ märkis Koppel. Tema sõnul näitab statistika, et arenevatel turgudel kasutatakse internetti märksa rohkem mobiilis kui arvutis, mistõttu sellele turule tulijad ehitavad oma tooteid nii, et kasutajatel oleks neid parem mobiilis tarbida.

Koppeli sõnul on Fortumo pidanud ka veenma operaatoreid üle vaatama oma hinnatase, et nad suudaksid konkureerida krediitkaardifirmadega, mis võtavad suure osa maksete tulust.

Tegevjuht tunnistas, et kontakt mobiilioperaatoritega on keeruline, sest osa ettevõtteid on suured ja seetõttu paratamatult aeglasemad. Samas tõdes ta, et nüüdseks ongi turg sealmaal, kus see töö, mis viimastel aastatel tehtud, hakkab väga selgelt materialiseeruma. „Nagu öeldakse, overnight success comes in three years (üleöö edu tuleb kolme aastaga - toim),“ naeris Koppel.

Aafrikas pole arvuteid, on nutitelefonid

Fortumo lähituleviku teine oluline eesmärk on laieneda Aafrikas, kus firma vahendatud mobiilimakseid saab kasutada praegu juba Lõuna-Aafrika Vabariigis, Nigeerias ja Keenias. Ühte viimasest kahest on kavas luua Fortumo Aafrika kontor.

Koppel selgitas, et tegemist on tavapärase laienemisplaaniga, mille puhul jälgitakse, mis turul toimub ja kuhu turg liigub. „Aafrika on selgelt koht, mille vastu paljud lääne ettevõtted huvi tunnevad. Sealsetes linnades on inimeste jõukus oluliselt kasvanud,“ sõnas ta.

Aafrikas ei ole Euroopas tavapärast pangapõhist maksetaristut, mistõttu töötavad seal väga hästi just mobiilsed maksed. Sellele aitab kaasa ka asjaolu, et paljud tootjad on hakanud tegema aafriklastele odavamaid Androidil põhinevad nutitelefone. „Loogiline, et kui makseinfrastruktuur puudub, siis see, kes selle probleemi seal ära lahendab, suudab aidata päris paljusid maailma ettevõtteid, kes tahaks pakkuda oma tooteid ka Aafrikas,“ märkis Koppel ja lisas, et sama lugu on tarbija poolt vaadates, kes ei saa maksesüsteemi puudumisel mingeid asju osta.

Aafrika puhul räägitakse ka fenomenist nimega M-Pesa, mis on n-ö mobiilne rahakott ja mida paljud kasutavad palga maksmiseks. Koppeli sõnul maksab näiteks Punane rist M-Pesa kontole puhtalt seetõttu, et inimestel ei ole maapiirkonnas arvuteid, aga alati on olemas nutitelefonid.

Kuigi suurest osast Aafrika elanikest on jäänud mulje kui väga vaesteist, siis see nii ei ole ja seal toimub nutitelefonide vallas küllaltki kiire areng. Näiteks, kui Fortumo kaks aastat tagasi 180 miljoni elanikuga Nigeeriasse laienes, oli veerand sealsetest telefonidest nutitelefonid.

Eelmisel aastal laienes Fortumo oma teenusega veel kümnesse riiki, peamiselt Lähis-Idas ja Aasias. Kokku saab eestlaste loodud teenust kasutada 88 riigis. Kui vaadata kodulehelt nende tegutsemiskohtade maailmakaarti, siis ainus suurem katmata laik ongi veel Aafrika kohal.

Mullune kasv 20 protsenti

Möödunud aasta olulisemateks saavutusteks peab Koppel Hiina meeskonna komplekteerimist ja äriarendust Indias. „Fortumo on ainuke mobiilimakse pakkuja maailmas, kel on otseühendused kõigi suuremate India operaatoritega. See on töö, mis me oleme ühe aasta jooksul teinud ja mis on väga mahukas,“ märkis Koppel ja lisas, et ükski konkurent ei ole veel nii kaugele jõudnud.

Olulisena tõi ta esile ka koostöö alguse Google'i ja Microsoftiga ning hulga andekate inimeste värbamise. Juurde palgati inimesi kõigisse Fortumo üheksasse kontorisse Tallinnas, Tartus, San Franciscos, Pekingis, Šanghais, Delhis, Mumbais, Singapuris ja Londonis, kus praegu töötab kokku ligikaudu 75 inimest. Sel aastal on plaanis palgata veel vähemalt 10-15 inimest, kellest osa saab tööd ka Eestis.

Mulluse laienemise ja kasvamise toel suurenes Fortumo käive tegevjuhi sõnul veidi üle 20 protsendi. Kui palju täpselt, seda ei saanud ta veel kommenteerida, sest aruannet auditeeritakse. Küll aga märkis Koppel, et suurim käibekasv tuli eelkõige Aasiast, olulisemaks on muutunud ka Araabia riigid. Koppeli hinnangul on käibe suuruselt praegu kõige olulisemad India, Brasiilia, Saudi Araabia, Itaalia, Prantsusmaa ja Saksamaa. Edaspidi oodatakse kasvu ka näiteks Indoneesiast ja Vietnamist.

2014. aasta kasumi kohta ütles ta, et kogu jooksev teenitud tulu ja rohkemgi investeeriti Aasia suuna arendamisse, uutesse ärisuunadesse ja platvormi arendamisse rakenduste poodide jaoks. „Jooksvalt kulutasime pisut enam raha kui tol aastal teenisime, antud investeeringute tulu, mis investeeringu oluliselt ületab, ootame juba selle aasta lõpust, uue algusest,“ märkis Koppel.

Nimelt kui Fortumos vaadati 2013. aasta lõpul, kuhu edasi liikuda, siis leiti, et ei taheta kasvada 20 protsenti järgmised viis aastat, vaid olla juhtiv mobiilimaksete pakkuja maailmas. Seetõttu otsustati kahe aasta jooksul teha mahukaid investeeringuid, et suuremaks kasvuks valmis olla. Käibehüpet oodatakse Koppeli sõnul järgmisel aastal, kuid kui suurt, seda ta ei soostunud ennustama.

Vaata seoseid nende isikute ja firmadega:
Jaga lugu:
Hetkel kuum