Signe Sillasoo • 5. november 2015 kell 5:30

Hea veebileht on nagu Tallinn

Disaintooteid müüva ettevõtte Deco Artis juhi Gerri Pärsoni sõnul kasutab ettevõte ära kõiki võimalusi, mis aitavad ennast pildile tuua, kaasa arvatud koduleht.  Foto: Eiko Kink

Kena ja hästi töötav kodulehekülg on digiturunduse vundament, mis aitab väikefirmal kliente võita ja käivet-kasumit kasvatada.

Veebilehe puhul tuleb aga meeles pidada, et see on nagu Tallinna linn, mis kunagi valmis ei saa. Lehe sisu tuleb pidevalt täiendada ning pilte, tekste ja videosid juurde teha, kirjutab 6. novembri Äripäev mikroettevõtte rubriigis.

Disaintooteid müüva ettevõtte Deco Artis veebikeskkond on firma juhi Gerri Pärsoni sõnul ehitatud Wordpressi platvormile. Kodulehe täiendused ja uuendused sünnivad koostöös veebikujundajaga, kuid igapäevased ülesanded katsub Pärson ise ära teha. “Kogemus on näidanud, et kui leida optimaalse hinnaga kujundaja ja turundusmeeskond, on efekt tänu professionaalsetele teadmistele palju suurem,” sõnas ta.

Mugavus mõeldes kliendile

Pool aastat tagasi avas Deco Artis oma kodulehel ka veebipoe. Sellel on kaks eesmärki. Esiteks taheti avada uus müügikeskkond ning teiseks muuta klientide ja koostööpartnerite elu lihtsamaks. “Idee on kutsuda klient ja partner salongi kord aastas, et ta näeks oma silmaga ära meie uued kollektsioonid,” ütles Pärson. Hiljem saab klient e-keskkonna kaudu toodetega endale sobival ajal rahulikulr tutvuda ja neid tellida, ilma et peaks salongi tulema.

Koduleht on üleval ja e-pood avatud, kuid Pärsoni sõnul peab nüüd pöörduma mõne hea silma ja mõtetega loomeinimese poole, et visuaalset poolt veelgi täiendada, ideed müüginumbriteks pöörata.

Pärson ei alahinda ka sotsiaalmeediat. "Minu ettevõtte jaoks on kõik sotsiaalmeediakanalid vajalikud,” sõnas ta. “Väikesel ettevõttel tasub ära kasutada kõik võimalused, mis aitavad ennast pildile tuua. Eesmärk on saavutada väikese kulu ja suure tööga maksimaalne tulu,” toonitas ta. Ja tulu on tulnud - näiteks postitused Facebookis on toonud nii mõnegi tähtsa kliendi.

Koduleht ettevõtte äriplaani osaks

Kristjan-Paul RaudeWSI Online tegevjuht ja strateeg

Oleme tegutsenud aastast 1995 ja tegutsemisaja jooksul oleme näinud veebilehtede erinevaid generatsioone, alates visiitkaardi põhimõttel üles ehitatust kuni selliseni, mis muutub vastavalt külastajale.

Areng on olnud meeletult kiire. Kui aastal 1994 oli umbes 3000 veebilehte, siis tänapäeval on neid umbes miljard. Ammu on möödas aeg, mil tegid veebilehe ja kõik hakkasid seda lihtsalt külastama. Konkurents on tihe. Enne, kui hakkad kodulehte ise tegema või tellima, tasub läbi mõelda kaks asja.

Esiteks on möödas aeg, mil kodulehte oli vaja sellepärast, et see oli naabrimehel. Tänapäeva hea koduleht toetab ettevõtte ärilisi eesmärke. See on üks osa tervikust, osa äriplaanist.

Teiseks on veebileht (digi)turundusstrateegia vundament. Koduleht peab toetama tegevusi sotsiaalmeedias, makstud meedias, mobiiliturunduses, e-posti turunduses, sisuturunduses ja SEOs. Kõike tuleb vaadata kui tervikut.

Keskkond loojale abiks

Firma Elukirg juht ja coach Sirli Sillasoo tegi oma firmale ise kodulehe wix.com keskkonnas. “Oli valida, kas lasen lehekülje teha siis, kui saan rikkaks või teen selle ise," märkis Sillasoo, kelle sõnul tahtis ta neli aastat tagasi alustades raha kokku hoida.

Algselt tasuta loodud kodulehekülje eest on ta otsustanud nüüd tasuda ca 140 eurot aastas, et eemaldada sellelt Wix-keskkonna reklaamid. Lisaks lisandub domeeni .ee eest 13 eurot aastas. Kokku kulub veebilehele kuus 12,75 eurot, millele lisandub viis eurot firma e-posti aadressi eest.

Pärsoni sõnul on tema igakuine väljaminek 50 eurot.

Tehnilisi probleeme pole Sillasool kodulehe haldamisega ette tulnud. “Tõsi, on olnud lahendusi, mida Wix ei paku või mida ma ei ole osanud teha, aga siis olen neilt abi küsinud ja alati ka vastuse saanud,” rääkis ta.

Suurem vabadus

Sillasoo sõnul on keskkonnas kodulehe loomine lihtne - sätid ise, mis elemente ja kuhu täpselt soovid, samuti saad ise valida värvilahendusi ja kodulehe ülesehitust. Eeskujuks oli Sillasoole ühe kogenud kodulehtede valmistaja soovitused ja näidised. “Mul tekkis oma nägemus, mille teoks tegin,” rääkis ta.

Lisaks meeldib talle, et ta vastutab oma ettevõtte veebilehe eest ise ega sõltu kellestki. “Alguses katsetasin Wordpressi, aga ei saanud selle loogikast aru. Kui oleksin sellega jätkanud, oleks mul tulnud iga kord kellegagi suhelda, kui oleksin tahtnud midagi kodulehele üles panna," lausus ta. "Praegu ma ei pea seda tegema - panen asju üles siis, kui tahan, nii suurelt, kui tahan ja millal ise tahan.”

Tulevikus mõnda suuremat värskendust ette võttes plaanib ta siiski appi võtta mõne kogenud spetsialisti.

Hea veebileht on kui kontor või kauplus

OÜ Web Tarkvara esindaja Priit Elba sõnul on hea kodulehekülg lihtsa ja arusaadava ülesehitusega - disain ei ole liiga rõhuv, vaid annab kergelt ülevaate. “Tänapäeval on heal kodulehel kindlasti nutitelefoni tugi, mis aitab kaasa ka otsingutulemustes,” märkis ta.

Tuleb mõelda, kes veebilehte külastab, mis infot ta otsib, mis infot talle pakutakse ja millist ettevõtte eesmärkidele vastavat tegevust ta lehel tegema peaks. Samuti on oluline, milline on lehe struktuur ja info paigutus.

WSI Online veebiarenduse juht Magnus Kiisküla ütles, et kui esimese osaga - mis firmaga on tegu ja mida müüakse -, saadakse ise hakkama, siis teise osaga, nagu info paigutus, visuaal ja ülesehitus, jäädakse hätta. "Tehakse veebilehed, mis ei toeta äritegevust."

Suurim eksiarvamus on, et koduleht saab ühel hetkel valmis. “Millegipärast arvatakse, et kodulehe saad ühe korraga ära teha. Tänapäeval on koduleht äri pikendus," märkis ta. "Hästi tehtud lehed on omaette müügikanalid, kliendi konsultandid ja automatiseeritud infotöötlejad. Igal ettevõttel on omad võiduvõimalused," rõhutas Kiisküla.

Tähtis on ehitada hea vundament, mis toetaks tulevasi mõtteid. "Leht on kui kontor-kauplus, millel peab silma peal hoidma ning aeg-ajalt täiustama,” lisas ta. “Veebileht on nagu Tallinn, mis ei saa kunagi valmis.”

Kuidas mõõta kodulehe efektiivsust? 

Kodulehe efektiivsust on võimalik mõõta näiteks Google Analyticsi abiga, mis tuleb siduda kodulehega. See on tasuta tööriist, mis on abiks igale ettevõtjale.

Google Analytics aitab mõõta näiteks kodulehte päeva jooksul külastanud unikaalsete külastajate arvu, korduvkülastajate arvu, kui kaua lehel viibitakse, kust riigist külalised tulevad, seda, kuidas külastajad lehele jõuavad, kui palju kliente lehelt midagi ostab, kui suure summa eest jne. Seda on võimalik häälestada ka täpsemalt, näiteks saab jälgima panna, kui palju mingile nupule-sõnale vajutatakse.

Kindlasti tuleks statistikat jälgida, analüüsida ja vastavalt sellele oma veebilehel muudatusi teha. Üldjuhul on mõistlik kasutada ka asjatundjate abi.

Kodulehekülge saab ise luua näiteks keskkondades:

weebly.com

wix.com

wordpress.com 

 

Kuidas ettevõtte kodulehekülg firma kasuks tööle panna?

Koduleht iseenesest ei too ettevõtja jaoks mingit kasu, kui selle reklaamimise, sinna klientide suunamise ja vajadusel ka seal toodete-teenuste müügi nimel vaeva ei nähta.

Sisuturundusagentuuri PRB juhi Raimond Kaljulaiu sõnul tasub enne kodulehe loomisega alustamist mõelda läbi selle eesmärk – kas selleks on müük e-poes või näiteks hoopis klientidelt päringute kogumine, mis võimaldab hiljem hinnapakkumisi teha. "Siis tuleks vaadata, kuidas teised sarnased ettevõtted on ülesande lahendanud, sellest õppida ja eeskuju võtta. Enamasti ei ole vaja leiutada jalgratast, keegi on selle juba leiutanud,“ rääkis ta.

Lisaks on väga oluline mõelda läbi potentsiaalse kliendi teekond. "Kust ta tuleb, kuhu ta peab minema ja mida ta peab seal tegema. Kodulehe ülesehitus, disain ja kõik muu peab toetama inimest sellel teekonnal - kas siis ostu või mõne muu tegevuse poole, mida temalt ootame,“ toonitas Kaljulaid.

Digimeedia demokraatlikud võimalused

Soovitud sihtgrupini aitavad jõuda hea sisu ja reklaam. Head sisu on võimalik luua osaliselt ise või teenusena sisse osta. "Hästi tehtud unikaalne sisu muudab lehe otsingumootoritele nähtavaks, mis omakorda toob lehele just neid, kes teema vastu huvi tunnevad.“

Enda digimeedias reklaamimiseks soovitas Kaljulaid leida pädeva partneri, kes oskaks ettevõtte vajadustest lähtuvalt nõu anda. "Õnneks on digimeedia väga demokraatlik. Väike ettevõte väikese turunduseelarvega, kes ei saaks n-ö suures massimeedias midagi, võib toota videoreklaami ja näidata seda kümnetele tuhandetele õigetele inimestele üsna väikeste kuludega. Või jõuda oma kommunikatsiooniga väga kitsa sihtrühmani, mis samuti on tavameedias võimatu,“ selgitas Kaljulaid.

Facebook ei asenda kodulehekülge

Olgugi, et tänapäeval on levinud näiteks Facebooki oma firmat tutvustava lehekülge tegemine ilma kodulehte omamata, ei pea Kaljulaid seda targaks, sest Facebooki-leht ei kuulu ettevõttele. "Lühikeses perspektiivis võib see olla mõistlik, aga kui eesmärk on pikaajaliselt turul olla, siis mitte. Sotsiaalmeedia funktsioon on enamasti ikkagi tuua tarbija ära oma keskkonda ja seal tehingut tegema suunata,“ selgitas Kaljulaid. 

Selleks, et klient ka reaalselt tehinguni jõuaks, saab ettevõtja palju ise ära teha. Olulisim on head ja kvaliteetsed tootekirjeldused ja -fotod. "See on elementaarne. Kui seda ei ole, siis äri kiratseb,“ märkis Kaljulaid.

Järgmiseks tuleb mõelda sellise sisu loomise peale, mis on ostjale valiku tegemisel ja toote-teenuse kasutamisel vajalik. "Näiteks toodete võrdlused, testid, õpetused, juhendid, nõuanded. Ehk siis tegelikult kõik see nõustamine, mida inimene ootaks muidu kohapeale tulles,“ tõi Kaljulaid näiteks.

Tema sõnul ei arvestata kahjuks tihti sellega, et lehe sisu tuleb pidevalt täiendada, pilte, tekste, videoid juurde teha. "Samuti tuleb paratamatult investeerida ka makstud meediasse, et inimesed oma lehele tuua. Kui kõige sellega algusest peale ei arvesta, siis võib olla tulemus see, et on ilus leht, aga seal ei käi keegi," hoiatas ta.

Hetkel kuum