Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Sadama ja raudtee kohal samuti kriis

    Sadama ja raudtee kohal samuti kriis. Pilt on illustreeriv.Foto: Reuters/Scanpix

    Sarnaselt erakapitalil põhinevale Transiidikeskusele tunnevad teravalt kaubaveomahtude langust ka riiklikud monopolid Tallinna Sadam ja Eesti Raudtee.

    Olukord on kriitiline, teatas Transiidikeskuse juht Erik Laidvee täna. „Kui me riiklikul tasemel midagi ette ei võta, siis ähvardab kogu Eesti transiiti mitmekordne kukkumine.“

    Transiidikeskuse AS Muuga konteinerterminal käitles selle aasta esimese kahe kuuga 30 309 TEUd (konteineri tingühik), mis on 11,2% vähem kui eelmisel aastal. Konteinerites veetava kaubakoguse tonnaaž vähenes perioodi võrdluses 3,7%.

    Transiidikeskuse AS üldkaubaterminal käitles samas 2016. aasta kahe kuuga 75 630 tonni tüki- ja puistekaupu, mis on 38% rohkem kui möödunud aasta samal perioodil. Transiidikeskuse AS terminalide kogukaubakäive kokku oli 406 035 tonni, mis on 2% rohkem kui möödunud aasta samal perioodil. Tonnaaži tõus on seotud raskemate kaubagruppide transiidiga.

    Sel aastal 20. tegevusaastat tähistav ettevõte otsib võimalusi kulude kokkutõmbamiseks.

    Ka riigifirmad vaevlevad kriisis
    Eesti Raudtee juhi Sulev Loo sõnul pole neil teistest transiidiettevõtetest paremini läinud – kaubavood ja –hinnad on langenud. „Need on langenud globaalsel tasemel ja nii kõvad mehed me pole, et suudame üleilmset majandusolukorda mõjutama hakata,“ ütles ta.
    Loo sõnul ei mõjuta Eesti Raudtee käekäiku üksnes Venemaa turu kehv minek ja naftahindade langus, vaid ka langenud söe, metalli ja väetiste hinnad. „Meeldib see meile või mitte, me sõltume suuresti Venemaa transiidist. Sealsetes sadamates on praegu vähem kaupa, samuti on läbi Venemaa kaupa vedada palju odavam kui meie kaudu,“ selgitas Loo. Kui nafta ja rubla hinnad jäävad sama madalale kui praegu ja kaubamahud ei suurene, ootab tema sõnul Eesti transiidiäri keeruline aasta. „Kinni midagi panema ei hakka, nii hulluks vast ikka ei lähe. Kuid tööd on vaja palju teha,“ ütles ta.
    Loo märkis, et Eesti Raudtee teeb koostööd oma partnerite ja vedajatega ning ka Tallinna Sadamaga, et aru saada, mis suunas nad võiksid edasi liikuda ja kuidas leida uusi kaubagruppe. Loo sõnul võtab aga Eesti Raudteel resurssi ettevõtte enda ümberstruktureerimine ja meeskonna loomine.
    Eesti püsib konkurentsis
    Tallinna Sadama juhi Valdo Kalmi sõnul on liig öelda, justkui oleks transiidiäri seis kriitiline. Sellegipoolest nentis ta, et hindade ja kaubamahtude languse tõttu seisab sektor väljakutsete ees. Peamine probleem on nafta hinna kukkumine, mis langetas selle aasta esimese kahe kuuga vedellasti ehk naftatoodete mahtu 20%. Kalm märkis, et õnneks on siiski kaubagruppe, mis pole languses – näiteks puidu- ja veerekaup on sel aastal kasvanud 5%.
    Kalm ütles, et transiidiäri võib veel mõnda aega raskustes olla, kuid lõpuks siiski olukord taastub. „Võib-olla mitte järgmistes kvartalites, kuid pikemas perspektiivis siiski,“ ütles ta. Tema sõnul peavad transiidiettevõtted mõtlema, kuidas leida eeliseid, mis peaks Eesti kaudu kaubavedamisel olema parem konkurentsieelis kui naaberriikidel. „Julgen väita, et Eesti on üks kvaliteetsemaid koridore ja ka meie hinnad on konkurentsivõimelised,“ ütles ta.
    Kalm ei usu, et riik peaks eraldi transiidiärile appi tõttama, kuna olukord ei kesta väga kaua. „Pealegi ma ei usu, et riigil õnnestub nafta hinda mõjutada,“ ütles ta naerdes. „Kuid on tähtis, et meie kui transiitmaa kuvand oleks jätkuvalt positiivne ja meie ettevõtted toimetaksid kvaliteetselt ja efektiivselt,“ lisas ta. Kalm märkis, et Tallinna Sadam on praeguseks mõningaid korrelatsioone aasta plaanides teinud, samuti mõtleb ettevõte, kuidas kulusid kokku tõmmata. „Et olla efektiivne, ei tohi me kulusid kokku tõmmates kvaliteedis alla lasta. Peame leidma proportsiooni,“ rääkis ta.
    Transiidikeskuse kesine aasta
    Transiidikeskus teatas täna, et ettevõtte eelmise aasta konteinerkäive vähenes viiendiku võrra ning uuel aastal jätkab kaubavoog kahanemist. „Meie terminale läbiv kaubavoog on vähenenud küll aeglasemalt kui Tallinna Sadama kogu transiitvoog, ent selles on vähe lohutavat. Venemaa ja Lääne sanktsioonide vastastikune mõju on viinud Venemaa lõpptarbijate ja ettevõtete ostujõu kokkukukkumiseni,“ kirjeldas Laidvee.
    Ta tunnistas, et olukorda raskendab veelgi see, kui Tallinna Sadam hakkab sisse nõudma trahve lepingutesse kirjutatud minimaalsete kaubakohustuse määrade pärast. „Me vajame hädasti, et Tallinna Sadam ei rakendaks operaatoritele trahve geopoliitilisest kriisist tingitud transiidi kokkulangemisega,“ märkis Laidvee. „Selliste kuludega, millele lisanduvad regiooni suurimad kauba- ja navigatsioonitasud, pole Eesti naabritega võrreldes enam konkurentsivõimeline - oleme kulupõhiselt Läänemere kalleim transiidikoridor.“
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolt lobistas Eesti kaudu vastuseisu Euroopa platvormide direktiivile Lisatud Bolti kommentaar
Tänavu vastuvõetud platvormitöö direktiivile seisis Eesti alul raevukalt vastu, mida kujundas Bolt ja esitles majandusministeeriumile isegi kirju, mida Eesti võiks esitada enda seisukohtade pähe.
Tänavu vastuvõetud platvormitöö direktiivile seisis Eesti alul raevukalt vastu, mida kujundas Bolt ja esitles majandusministeeriumile isegi kirju, mida Eesti võiks esitada enda seisukohtade pähe.