Uue toote või teenuse edule tõmbavad kriipsu peale liigne kiindumine ettevõtte olemasolevatesse toodetesse ning ühekülgsus nii ideedes kui ka töötajates.
- Pärnu Juhtimiskonverents Foto: Raul Mee
Turgu muutvate ärimudelite väljatöötamiseks kulub umbes kümme kuni tosin aastat, tõi Pärnu Finantskonverentsil välja doktorikraadiga Soome ettevõtja Jukka Ala-Mutka, kes ise loonud viis firmat. „Mitte midagi ei juhtu üleöö, kuigi tundub, et edu saabus kiiresti.“ Ta illustreeris seda näiteks elektriautode tootja Teslaga, mis hiljuti tõi turule kolmanda mudeli turule tõi ning sai ööpäevaga veerand miljonit eeltellimust. „Kümme aastat tagasi polnud midagi, brändist rääkimata,“ selgitas ta. „Siis lõi Elon Musk elektrimootoriga sportauto, müüs seda kallilt, lõi brändi ning müügist ja investoritelt saadud raha investeeris järgmiste mudelite arendusse.“
Valdkonnas suuri muutusi esile toonud firmade – nagu Airbnb, Uber, Southwest Airlines ja Dropbox – ärimudeleid uurinud Mutka sõnul on raske turule tulla millegi murrangulisega, kui selleks otsitakse hüppelauda seni tehtult ja olnult ehk näiteks vaid firma seest. „Et luua maailma muutvat, on vaja firmas viia sisse töökultuur konkureerimiseks,“ selgitas ta. „See on aga raske, kui oled tööstuses sees.“
Näiteks Kanada kullatootja Goldcorp juht Rob McEwen külastas 1990. aastate lõpus IT-konverentsi ning sai seal operatsioonisüsteemi Linux valmimisest (nii-öelda ühistootmine, kus tarkvara kirjutavad paljud inimesed) kuuldes idee. Ettevõte tegi oma kogutud geodeetilised andmed avalikuks ning kutsus üles inimesi andmeid ära kasutama ja analüüsima, et selguksid mahukad kullamaardlad. Ettevõte investeeris konkurssi umbes pool miljonit eurot, kuid kaevandas saadud tulemustele tuginedes 5,5 miljardi euro eest kulda.
Seotud lood
Miks väikesed ja keskmise suurusega ettevõtted peaksid panustama rohkem innovatsiooni ja kuidas pank saab siin olla neile abiks, räägitakse värskes Äripäeva raadio saates.