Eestis on kümmekond inimest, kes elatuvad naiivsete või kogenematute tööandjate peale kaebuste esitamisest ja neilt hüvitiste koorimisest.
- Sarikaebajaid, kes süstemaatiliselt kiusu ajavad oma tööandjatega, on Eestis tööinspektsiooni hinnangul kümmekond. Foto: Julia-Maria Linna
Nad kandideerivad tööle, mõnikord isegi töötavad uue tööandja juures natuke aega, aga asuvad kohe otsima põhjuseid töötaja peale kaebamiseks. Nad teavad väga hästi, kuidas nendes olukordades käituda ja hüvitist nõuda, kuritarvitades oma õigusi, rääkis Meeli Miidla-Vanatalu, tööinspektsiooni peadirektori asetäitja töösuhete alal.
Sarikaebajad leiavad ükskõik millise tööandja alluvuses töötades võimaluse astuda temaga vaidlusse, et saada töövaidluskomisjoni abiga kätte rahaline hüvitis. Mõned neist on Miidla-Vanatalu sõnul nii professionaalsed, et tõesti saavadki alati oma rahalise hüvitise.
Kes on profi kirbul?
Lemmiktööandjad on neil väikesed teenindusettevõtted, kelle puhul on teada, et tööandja pole ka suur tegija, tal pole võimekust õigusbürood enda eest seisma palgata.
Teine sihtgrupp on algajad tööandjad, kes võtavad esimest korda töötajaid tööle. Nad oskavad juba töövestlusel esitada õigeid küsimusi, selgitamaks välja tööandja teadmisi, märkis ta.
„Peamiselt kaebavad nad selle üle, et töö pole päris selline, nagu lepingus kokku lepitud," rääkis Miidla-Vanatalu.
"Et tööandja on muutnud ühepoolselt töölepingu tingimusi, kuigi nendest tingimustest pole ehk juttugi olnud ja mingil perioodil oligi võib-olla töötaja nõus neid ülesandeid täitma. Kui skeem on välja mõeldud, tegutsevad nad väga professionaalselt.“
Tööandjaid, kes on sattunud pahatahtliku sarikaebaja ohvriks, ei informeerita sellest, et nad on langenud professionaali ohvriks, aga töövaidluskomisjon püüab teha neil puhkudel otsuse nii, et välja mõistetav hüvitis oleks võimalikult väike.
Loe pikemalt
Äripäeva töötülide TOPist, milliste ettevõtete peale Eesti töötajad enim kaebusi on esitanud ning millised ettevõtted on oma töötajate peale töövaidluskomisjoni kõige rohem avaldusi esitanud.
Seotud lood
Ettemaksed on tehingute tegemisel tavalised, kuid samas kaasnevad nendega alati ka riskid. Pole just harvad olukorrad, kus tarnija ei suuda finantsraskuste või tarneahela häirete tõttu tellimust täita, misjärel võivad ettevõtted oma rahast ilma jääda. Balti riikides tegutsev krediidikindlustusmaakler Credeo pakub koostöös Allianz Trade’iga, üleilmse juhtivettevõttega krediidikindlustuse valdkonnas, ettemaksete kindlustamise teenust, mis pakub lisakaitset just selliste olukordade puhul.