Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütusefirmade karm hinnang: valitsus prognoosis 100 miljoniga mööda

    Eile avaldatud riigieelarves prognoositakse järgmise aasta kütuseaktsiisi laekumiseks 583,9 miljonit eurot ehk tänavusest ligi 38 miljonit eurot enam. Suuremaid kütusefirmasid koondav Eesti Õliühing arvab aga, et praeguste trendide jätkudes laekumine hoopis väheneb, ja seda lausa 60 miljoni euro võrra.

    Valitsuse pressikonverents Foto: Andras Kralla
    Riigieelarve ootus on kütusefirmade hinnangul liiga optimistlik ega võta arvesse mootorikütuste tarbimismahu langustrendi. Nimelt on Eesti teedel läbitud kilomeetrite arv suuremate kütusefirmade andmetel koos majandusega küll stabiilselt kasvanud umbes 4% aastas, kuid müüdud liitrid on mullusest alates vähenenud – 2017. aastal oli vähenemine 1,2% ning tänavu eeldatavalt juba 8,8%. "See viitab sellele, et tänavu on umbes 17% Eestis sõitmiseks kasutatud liitritest ostetud välismaalt (umbes 1143 miljonit tarbitud liitrit vs. umbes 950 miljonit maksustatud liitrit)," leiab ühing.
    Nii suured käärid kahe prognoosi vahel on kummastavad, eriti arvestades, et eilsel valitsuse pressikonverentsil mainiti Õliühing nimeliselt ära kui koostööpartner. "Meil käib Õliühinguga koostöö, kes tulid ka oma arvutustega välja. Kevadel valmib ka põhjalik analüüs aktsiisitõusude mõjust laiemalt majandusele, siis oleme targemad," sõnas rahandusminister Toomas Tõniste.
    Rahandusministeeriumi kasvuootust ei usu ka Alexela juhatuse liige Alan Vaht. "Mind natukene paneb muigama. See ei saa paika pidada, sest tarbimine kasvanud ei ole. Bensiini tarbimine selgelt langeb, diisli tarbimine ei tõuse. 10% tarbimist on läinud Eestist välja. Toornafta hind jõuab prognoosi kohaselt järgmise kuue kuuga 100 dollarini barrel, mis peaks ka tarbimist vähendama," loetles ta. Vahti meelest on hästi juba siis, kui kütuste tarbimine jääb 2019. aastal tänavusele tasemele, mitte ei lange.
    Riigieelarve seletuskirja kohaselt on prognoosi aluseks võetud deklareeritud andmed koguste kohta kütuseliikide lõikes, samuti on kasutatud rahandusministeeriumi hinnangut eratarbimise reaalkasvu ja erinevate majandussektorite kohta ning arvestatud sissetulekute muutusi ning maailmaturu ootusi naftahinna suhtes. Metoodikat pikemalt lahti seletatud pole, mistõttu on prognoosi adekvaatsust raske hinnata.
    Lisaks makromajanduslikele teguritele toovad analüütikud mõjuritena välja ka 25protsendilise kütteainena kasutatava gaasi aktsiisimäära tõstmise ning aasta alguses jõustuva gaasiaktsiisi suurtarbijate soodustuse, need erisuunalised liigutused aga üldpilti kuigivõrd ei mõjuta.
    Kütuseliikide lõikes peaks laekumised oodatavalt olema järgmised: bensiinilt 166,9 miljonit eurot, diislikütuselt 368,9 miljonit, erimärgistatud kütustelt 11,4 miljonit, soojuse tootmiseks kasutatavalt maagaasilt 26,5 miljonit ning muudelt kütuseliikidelt 10,2 miljonit eurot.
    Tasub meenutada, et veel jaanuaris prognoositi tänavuseks kütuseaktsiisi laekumiseks 580,6 miljonit, mida nüüdseks on korrigeeritud alla 34,6 miljoni võrra 546,0 miljonile eurole. Kasvuks võrreldes 2017. aastaga ennustati jaanuaris 50,3 miljonit, millest jäi järele 15,7 miljonit. Aprillis õigustas rahandusministeerium ennustusviga 1. jaanuari bensiiniaktsiisi tõusule eelnenud oodatust oluliselt suurema varude soetamisega.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Kui riigikaitsemaks, siis nüüd, aga kärped enne
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Riigikaitsemaksu maha hõikamiseks on jõudnud kätte õige hetk, ent ühe väga olulise eeldusega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones ja S&P 500 hoiavad tõusutrendi, kuid tarbijaid hirmutab inflatsioon
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis reedel, lõpetades kaheksanda järjestikuse võiduka päeva ja registreerides oma parima nädala 2024. aastal.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Rektor: tehisintellektile saab anda osa juhtimisülesandeid
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Mainori rektor Andrus Pedai andis ülevaate, kuidas saaksid juhid kasutada tehisintellekti enda töö hõlbustamiseks.
Juhtimisekspert: enne muudatuste tegemist peab jalgealune stabiilne olema
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Küsimusele, kuidas käib ettevõtte muutuste suhtes vastupidavamaks muutmine, ütleb organisatsioonijuhtimise ekspert Liina Randmann saates “Rohepöörde praktikud“, et sellist ühest retsepti, et “hakkame nüüd nii tegema ja korras!”, ei ole.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Eksport kahanes märtsis kuuendiku jagu
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Märtsis vähenes kaupade eksport aastaga 16%, eksport Euroopa Liidu riikidesse kahanes koguni 22 protsenti, teatas statistikaamet.
Postimees sai loa müüa suure osa reklaamifirmast
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.
Konkurentsiamet andis Postimees Grupile loa müüa suurema osa otsepostitustega tegelevast reklaamifirmast Target Master.