Tõenäoline tulevane majandusminister Taavi Aas ei ole õnnelik Eesti riigieelarvepoliitika üle. "Kui me tahaks jõuda järele Euroopa arenenud riikidele, siis niimoodi on seda küll väga raske teostada," ütles ta.
- Keskerakonna volikogul selgus, et senise majandusministri Kadri Simsoni (vasakul) järeltulijaks saab ilmselt Taavi Aas. Foto: Liis Treimann
Isamaa, Keskerakonna ja EKRE koalitsioonilepingut on tabanud kriitika. Näiteks iduettevõtja Ragnar Sass leidis, et see
koalitsioonilepe on Eesti ja siinse ettevõtluse jaoks halvim, mis juhtuda sai. Äripäev kirjutas
juhtkirjas, et dokument on umbmäärane ja sõnastused on valdavalt valitud moel, mis võimaldavad näivust ja asendustegevust, mida hiljem tõlgenduste kaudu saab painutada lubaduste täitmiseks.
Taavi Aas tunnistab, et koalitsioonileping on ühes mõttes varasemast erinev – selle juures ei ole suurt Exceli tabelit, millega ollakse harjutud. "Numbrite poolt on seal vähe, aga sellel on hästi lihtne põhjus. Meie eelarve tasakaal on täpselt sellises seisus, nagu ta on," ütles ta intervjuus
Äripäeva raadiole.Et raha ei ole?
No ei, tegelikult ei ole õige, et raha ei ole, aga meie eelarvepoliitika on selline, et isegi kui meil läheb hästi, siis me peame ikkagi kärpima. Raha on tegelikult olemas, aga selleks, et majandust, ma ütleks nüüd jutumärkides mitte üle kuumendada, siis tuleb natuke pidurit tõmmata. Rahalised lubadused on tegelikult läbi räägitud, korduvalt läbi räägitud. Meil on alati võimalus tagasi tulla ja hakata rahalisi lubadusi ellu viima, kui selleks on võimalus.
Ma ei ole väga õnnelik sellise riigieelarvepoliitika üle. Kui me tahaks jõuda järele Euroopa arenenud riikidele, siis niimoodi on seda küll väga raske teostada, et kui meil on majanduskasv natuke üle kolme, siis see tähendab juba seda, et tuleb hakata riigieelarvele pidurit tõmbama. See tegelikult ei ole päris õige.
- Taavi Aasa (paremal) asemel hakkab ilmselt Tallinna linna juhtima Mihhail Kõlvart. Foto: Liis Treimann
Koalitsioonipartner Mart Helme ütles eile ühes intervjuus, et majandus pole prioriteetne. Mis mõtteid tekitab?
Kõige olulisem on ju alati inimene ise. Inimene. Ja kõik see, mis on meie ümber, see on toeks. Majandus on üks osa sellest, mis on toeks. Ega me ei ela keegi siin sellepärast, et meil oleks majandus. Selles mõttes loomulikult on Mart Helmel õigus. Teistpidi riigi toimimise seisukohast on kindlasti majandus oluline. Kui mina peaksin saama ministriks, siis loomulikult tahan ma kõik teha selleks, et Eesti majandusel hästi läheks.
Te olete nimetanud intervjuudes, et teie tähtsad teemad on näiteks taristuprojektid. Miks just need?
Taristuprojektid annavad võimalused liikumiseks, muudavad liikumist ohutumaks, aitavad majandusel toimida. Nad on majanduse elavdamiseks olulised.
Aga kuskohast taristu poolelt ettevõtluse kontekstis siis king kõige rohkem pigistab? Kas see tundub olevat kõige valusam teema, et just selle võtate esimesena ette?
Ei, ma arvan, et see kindlasti ei ole see koht, kus praegu king pigistaks. Mitmed suured objektid on töös. Kui vaadata ta tornkraanade hulka Tallinnas, siis sektoris läheb päris hästi.
Ma tooksin mõned teemad välja, mida ettevõtjad on oodanud koalitsioonileppest, aga nad ei ole neid leidnud. Üks mure on tööjõupuudus. Mis lahendust või leevendust võiksite neile ministrina pakkuda?
Minu meelest on oluline tegeleda illegaalse võõrtööjõuga. See on riigile kahjulik, aga see on ka kõigile ettevõtjatele kahjulik. See on ikkagi ju kõlvatu konkurents, et kui on ettevõtjad, kes oma tööjõu eest maksavad makse, ja seal kõrval on ettevõtja, kes kasutab illegaalset tööjõudu, siis on nad äriliselt väga erinevates olukordades. See on üks pool, millega koalitsioon tahab tegeleda, et meil oleks aus konkurents. Et ka see võõrtööjõud, kes meil on, oleks ausalt ja oleks kõik maksud makstud.
Ma arvan, et selle vastu ettevõtja ei vaidlegi. Ma lihtsalt mõtlen, kuidas see võiks lohutada ettevõtjat, kellel on töökäsi puudu. Mida võiks tema oodata, et uus valitsus võiks teha?
Koalitsioonileppes on juttu ka sellest, et me tahaks või pööraks tähelepanu sellele, et need töökäed, kes on Eestist väljas, et need hakkaks Eestisse tagasi tulema. Linnas me arutasime, et selline töötasu piir, kust inimesed hakkavad tagasi tulema – tõsi, see puudutas tollel ajal bussijuhte – on kuskil 1500 eurot. Siis juba bussijuhil on mõistlikum töötada Eestis kui olla Soomes. Eks oma osa on siin ka ettevõtjatel. Ega midagi teha ei ole, oskustööjõud tahab saada sellist palka, et siin püsida.
- Taavi Aas tahab, et välismaale tööle läinud eestlased tuleksid tagasi ning näeb selle juures suurt rolli ettevõtjatel ja nende võimel head palka maksta. Foto: Liis Treimann
Üks teema on riigifirmade börsile toomine. Koalitsioonileppes on kolm nime: Enefit Green, Eesti Teed ja Operail. Mitut riigifirmat lisaks nendele võiksime näha börsil?
Täna on seda vara vastata, et kas tuleb veel. Aga mul on selline rõõm ja õnn, et juhul, kui ma peaksin saama ametisse, siis minu esimene töö, kuhu kulub pea kuu, on kõikide riigiettevõtete aastakoosolekute pidamine. Ma saan neid ettevõtteid kõiki kohe kiiresti tundma, nende muresid, nende rõõme, ja ka nende perspektiividest rääkida. Nii et ma nüüd selle vastusega ei kiirustaks. On suuremaid ettevõtteid, on väiksemaid ettevõtteid, on neid ettevõtteid, mida võib-olla oleks mõistlik liita.
Aga mis mõtted te sinna koosolekutele kaasa võtate?
Loomulikult see, et mis on nende majandustulemused. Iga ettevõtte puhu, nii nagu erasektoris, nii ka avalikus sektoris, on eesmärk ikkagi see, et tulemus oleks vähemalt null, paremal juhul positiivne. Sotsiaalse suunitlusega ettevõtete puhul jah, võib öelda, et võib rahul olla, kui seal on null – ei tahaks, aga ega üks haigla ei pea olema suures-suures kasumis. Aga loomulikult nende majandusmajandustegevus, nende perspektiivid, mida nad ise tahaksid või kuhu nad tahaksid jõuda.
Milline on põhimõtteline vaade sellele, et mis firmad peaksid kuuluma riigile?
Loomulikult peaksid suured taristuettevõtted, energiaettevõtted kuuluma strateegilistel kaalutlustel riigile. Siis on sellist teenindussektorit, kus moel või teisel võib olla turutõrget või kus oleks keeruline, kui see ei kuulu riigile – et kuidas seda teenust siis saab või mis see maksma läheks. Võtame siin näiteks laevad või Nordica. Jah, täna ju läheb lennundusturul hästi, meil on palju ühendusi ja võime mõelda, et milleks meile see Nordica, küll teised selle töö ära teevad. Aga tuleb ka teist poolt vaadata. Lennunduse hea aeg ei pruugi kesta lõputult ja ühel hetkel, arvestades seda, et Tallinn on ikkagi ääresihtpunkt, siis kust kärpima hakatakse? Ikka sealt ääre poolt hakatakse esimesi tagasitõmbeid tegema. Siis võib-olla on meil enda lennufirmat väga vaja.
Mis te hindate, kui suur on tõenäosus, et loodav koalitsioon ikkagi ei hakka tööle?
Ma ei näe seda ohtu. Mul oli ka võimalik olla nendel läbirääkimistel majandust puudutavas osas. Sellel koalitsioonil on soov koos töötada. Kindlasti ei olnud need lihtsalt läbirääkimised, aga nii, nagu lepingute puhul ikka: mida raskem on läbirääkimistel, seda lihtsam on pärast seda lepingut täita. Nii et ma arvan, et kõik läheb hästi.
- Keskerakonna ministrid: vasakult Jüri Ratas, Tanel Kiik, Taavi Aas, Mailis Reps ja Jaak Aab. Foto: Liis Treimann
On ennustatud, et see koalitsioon ei kesta neli aastat. Mis on teie prognoos?
Ma arvan, et sellel koalitsioonil on kõik võimalused kesta neli aastat. Loomulikult poliitikas kehtib ütlus never say never: me iial ei tea, mis juhtub, milline on majandusolukord, kuidas muutub poliitiline olukord, valijate meelsus. Aga kui vaadata tänast soovi, mis oli koalitsiooni laua taga, siis see potentsiaal, et see kestaks, on kindlasti olemas.
Teie olete entusiastlik selle koalitsiooni suhtes?
Ma väga loodan, et juhul, kui ma saan majandusministriks, õnnestub mul teha seda tööd pea neli aastat. Kui ma olen öelnud, et suured taristuprojektid on minu jaoks huvitavad, siis nende ettevalmistamine on juba niivõrd pikk, et aastaga ei ole ausalt öeldes midagi teha.
Majandusministri koht meelitas
Taavi Aas tunnistas, et oli Jüri Ratasega varem rääkinud sellest, et võib saabuda tema aeg ministri ametisse asuda.
Kindel miski siiski ei olnud. "Eks kõik sõltub ju sellest, kuidas erakondade vahel ministrikohad jagunevad. Kui need on jagatud, siis saab vaadata, kes millisele kohale sobib," selgitas ta Äripäeva raadio hommikuprogrammis. "Valimistulemused ja kõik viis selleni, et küll teistega arutades, aga siiski ise – toonitan seda – tegin selle otsuse. Leidsin, et nüüd äkki on tõesti siis see aeg väike vahetus teha, seda enam, et oli võimalik olla majandusministrikandidaat."
Aas ütles, et on majandusega Tallinna linnas alates 2005. aastast töötades väga palju kokku puutunud. "Linnapea valdkond on, nagu öeldakse, puukuurist A-duurini ja kõik, mis sinna vahele jääb, aga suur osa linna juhtimisest on majandus," ütles ta.
Seotud lood
Potentsiaalses uues valitsuses on kolm ministrit, kellest avalikkus on ehk vähem kuulnud. Nendeks on ministrikandidaadid Rene Kokk, Mart Järvik ning Marti Kuusik.
Isamaa rahvastikuministri kandidaat Riina Solman rääkis, kuidas teda ministrikoha ettepanek üllatas. Pakkumise vastuvõtmiseks kulus tal enda sõnul paarkümmend minutit.
Keskerakonna sotsiaalministri kandidaat Tanel Kiik tõdes, et on oodanud, et temast võiks ühel ilusal päeval minister saada.
Kulla hind tõusis kolmandas kvartalis viimase kaheksa aasta kiireimas tempos, jõudes septembris ka värskete rekorditeni. Kas praeguses tõusutsüklis on kullal veel ruumi kallineda ja mis saab edasi järgnevatel aastatel?
Enimloetud
3
Tesla ostuga võiks oodata
6
“A kust leiad sina ööga 100 000 eurot?”
Hetkel kuum
Tesla ostuga võiks oodata
“A kust leiad sina ööga 100 000 eurot?”
Tagasi Äripäeva esilehele