Estravel suutis müüa eelmisel aastal pea 10 miljoni euro eest rohkem reise kui aasta varem, kuid reisifirmade kasumlikkus käibekasvuga sammu ei pea.

- Reisifirmadel tuleb pakkuda midagi inimestele ajal, kui on lihtne endale ise internetis reis kokku panna.
- Foto: Andras Kralla
30 aastat turul tegutsenud Estraveli tegevdirektor Anne Samlik märkis, et nad saavutasid eelmisel aastal rekordi müügimahus ja töötajate arvus. Estraveli konsolideeritud müügitulu koos peamiste tütarfirmadega oli Samliku sõnul eelmisel aastal 98 miljonit eurot ja puhaskasum 1,3 miljonit eurot. Aasta varem oli Estraveli müügitulu pea 10 miljonit väiksem – 88,1 miljonit eurot. Kasum oli 2017. aastal võrreldav eelmise aastaga – 1,33 miljonit eurot.
Samlik märkis, et kui lisada müüginumbritele ka nende kõige väiksemad tütarfirmad, siis oli kontserni müügimaht eelmisel aastal kokku 102 miljonit eurot, mis on Estraveli jaoks uus rekord. 2018. majandusaasta aruannet ettevõte veel esitanud ei ole.
Tema sõnul tundub, et sel aastal jäävad kevadised müüginumbrid veidi alla eelmise aasta omadele. Siiski loodab ta, et suvi ja sügis teevad selle vahe tasa.
Internetiusku on läinud ka ärikliendid
Samlik tõdes, et kui eraklientuur on juba ammu väga internetiusku ja tahab ise online-vahendajate käest osta, siis nüüd on järjekord jõudnud äriklientuuri kätte. Neile pakub Estravel aga online-keskkonda, kus ärireisijad või reisisekretärid saavad ise vastavalt firma kehtestatud reeglitele soodsa hinnaga lennupiletid osta.
Üldiselt järgib Eesti turismi maailmatrende Samliku sõnul umbes paariaastase hilinemisega. "Näiteks kruiisid ei ole veel Eestis saavutanud kaugeltki seda populaarsust, mis mujal maailmas," tõdes ta. Üldises plaanis võib tema sõnul öelda, et kliendid on järjest teadlikumad ja soovivad hea hinnaga kvaliteetset toodet. "Kvaliteedi eest ollakse valmis rohkem maksma kui veel paar aastat tagasi."
Pakettreisid pole kadunud
Reisipakkumisi ning viimastel aastatel ka pakettreise pakkuva Reisidiilide juhatuse liige Kaido Kukk nentis, et reisimise trendid liiguvad selles suunas, et üha rohkem inimesi paneb enda reisi ise kokku. "Samas ei ole kuhugi kadunud ka need inimesed, kes eelistavad pakettreise, sest sellega võidab ajas ja mugavuses ning tihti ka hinnas," ütles Kukk. "Me pakume inimestele mõlemat võimalust."
Reisidiilidel läheb Kuke sõnul tõusvas joones, mille taga on tema sõnul see, et nad püüavad olla paindlikud ja pakkuda midagi kõigile: kes ei soovi pakettreisi, saab reisidiilidest hoopis infot lennupiletite ja hotellide sooduspakkumiste kohta. "Eesmärk ei ole inimestele ilmtingimata midagi müüa, vaid eelkõige pakkuda ühel või teisel viisil head lahendust nende reisisoovidele. 2019. aasta miinimumeesmärk on kasvada 30%," märkis ta.
Reisiturg muutub Kuke sõnul Eestis igal aastal eelkõige lähtuvalt sellest, mis sihtkohad on parasjagu moes. "Näiteks kui viimastel aastatel on kõige trendikam eksootikasihtkoht olnud just Tai, siis mulle tundub, et Tai hakkab vaikselt ammenduma. Ennustan, et lähiaastatel hakkab pead tõstma hoopis Ida-Aafrika – Keenia, Tansaania –, kuna lennuhinnad on taskukohased ja sihtkoht tõeliselt eksootiline ja eestlastele veel avastamata."
Kuke sõnul hakatakse aru saama, et Aafrikat ei maksa karta ja negatiivne kuvand mustast mandrist on ülepaisutatud. "Inimsööjate asemel leiab eest hoopis imekenad ülerahvastamata rannad ja eksootilised rahvuspargid. Tunnetades inimeste soove, alustasime ka Reisidiilides Keenia safarireiside müügiga eelmisel aastal ja tore oli näha, et inimestel oli huvi selle vastu olemas," ütles Kukk.
Teistel sarnane seis
Müügitulu jõudsa kasvu kõrval mitte nii hästi kasvavast kasumist annavad märku ka teiste suuremate reisibüroode majandusaasta aruanded.
TEZ Tour kirjutab oma 2018. majandusaasta aruandes, et nende eesmärk on karmis konkurentsis olles kõrget taset hoida ja täiustada. Müügitulu kasvas neil 2017. aasta 29,1 miljoni euro pealt 38,2 miljoni eurole. Kasum kahanes aga 2017. aastaga võrreldes pea 300 000 euro võrra: 940 000 eurolt 674 000 euroni.
Sel aastal jätkab TEZ Tour reiside korraldamist uutesse sihtkohtadesse nagu Portugali ja Hispaaniasse, samuti lisandub täiesti uus reisisihtkoht – Gruusia. Lanzarote ja Fuerteventura reisid tänavu TEZ Touril enam ei toimu, kuna need olid eelmisel aastal kahjumis.
Möödunud aastal teenis Germalo Reisid 505 000 eurot kasumit, 2017. aastal oli kasum 482 000 eurot. Eelmisel aastal oli Germalo Reiside käive 8,10 miljonit eurot, kasvades aastaga võrreldes pea miljoni.
Dividend vähendas puhaskasumit
Seda põhjusel, et Novatours OÜ maksis eelmisel aastal Leedu emaettevõttele dividendi 2,4 miljonit eurot ning sellest lähtuvalt 600 000 eurot tulumaksu, mistõttu kahanes ka puhaskasum. Aasta varem dividendi ei makstud.
Ettevõte teenis seega puhaskasumit 2,14 miljonit eurot võrreldes 2,78 miljoni euroga aasta varem, selgub Äripäeva Infopanka laekunud Novatours OÜ majandusaasta aruandest. Ettevõtte müügitulu kasvas 38 miljonilt eurolt 49 miljonile.
Novatoursi emaettevõte Novaturas AB läks eelmise aasta alguses börsile, võrreldes börsile mineku ajaga on aktsia kaotanud 31% hinnast, kukkudes 11,5 euro pealt nüüdseks 8 euro juurde.
Veebruaris kirjutas Äripäev, et ettevõttel jäi selja taha raske aasta ning kasum vähenes kolmandiku võrra, hoolimata sellest, et teenindati kolmandiku võrra rohkem kliente kui aasta varem, kokku 305 660 inimest Balti ja Valgevene turul. Eestis kasvas klientide arv samas suurusjärgus – 61 600 kliendilt kasvati 80 900 kliendini.
Ettevõte tõi raske aasta põhjustena esile, et ebatavaliselt kuuma ja kuiva suve tõttu vähenes kõigis kolmes Balti riigis huvi välisreiside vastu – milleks lennata Türki, kui sul on ka kodus Türgi saun olemas. Reisifirma oli sunnitud nõudluse stimuleerimiseks hindu alla laskma, ühtlasi vähenes sellega ka kasumlikkus.
Selleks aastaks kavatseb Novatours samuti maksta 3 miljonit eurot dividendi emaettevõttele. Lisaks märgitakse majandusaasta aruandes, et ettevõttel on käimas mõned kohtuvaidlused kahju hüvitamiseks, aga võimalikku tulu ei ole kajastatud bilansis.
"2017. aastal uurimise käigus avastati ebakorrektset juhtimist ja raamatupidamist. Mitu Novatours OÜ võtmeisikut sai täiendavat palgatulu, millel ei olnud emaettevõtte juhtkonna heakskiitu. Samuti oli summasid makstud grupivälistele ettevõttetele (mõned nendest otseselt või kaudselt seotud eelmainitud võtmeisikutega), mis põhjustasid ettevõttele kahju," kirjeldab Novatours.
Sedasi viidatakse sisetülile varasema ettevõtte juhi Andree Uustaliga.