• OMX Baltic0,24%300,74
  • OMX Riga0,06%893,54
  • OMX Tallinn0,18%2 072,49
  • OMX Vilnius0,25%1 205,44
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,24%8 801,88
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • OMX Baltic0,24%300,74
  • OMX Riga0,06%893,54
  • OMX Tallinn0,18%2 072,49
  • OMX Vilnius0,25%1 205,44
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,24%8 801,88
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,65
  • 04.08.08, 19:47
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Enne inimesed, siis strateegia

Hiljuti sattus mulle näppu Jim Collinsi poolt kirjutatud äriraamat „Heast suurepäraseks”. Põhimõtteliselt vaadeldi seal USA ettevõtteid, kelle aktsia kumulatiivne tootlikkus oli 15 aasta jooksul suutnud ületada konkurentettevõtteid vähemalt kolmekordselt.
Samuti analüüsiti ka aktsiarallile eelnevat perioodi: millised olid juhtimisotsused, mis nendele ettevõtetele konkurendi ees edumaa andsid. Laiemale Euroopa avalikkusele tundmatud ettevõtted nagu Kroger, Circuit City, Walgreens, Wells Fargo, Nucor, Kimberly Clark jt edestasid tuntud ja suuri võrdlusettevõtteid nagu Bank of America, Procter & Gamble jt.Tahaksin heameelega välja tuua ühe eelpoolmainitud ettevõtetes kasutusel olnud strateegia, mis vähemalt minu meelest on ärimaailma praktikat silmas pidades pisut ebaharilik: palka enne tugevad juhid ning alles siis pane nendega üheskoos paika visioon ning strateegia. Igapäevases praktikas kiputakse sageli ju vastupidi toimima. Sisuliselt tähendab see seda, et tippjuht peaks usaldama oma valdkonnajuhte ning jätma vastava strateegiaosa kirjeldamise ning teostamise oma ala professionaalidele. Collins nimetas seda tugevate kindralite mudeliks. Vastupidine seis valitses siis, kui omanik või tippjuht valis alateadlikult oma meeskonda nõrku juhte, kes tema strateegiat ja visiooni teostaksid.Hakkasin mõtlema ettevõtete peale, kellega olen ise koostööd teinud ja mulle meenus paar organisatsiooni, mille eesotsas olid noored ja teotahtelised juhid, kellel oligi hirm endast vanemate, suuremate kogemuste ning tugeva iseloomuga juhtide palkamise ees. Paraku eeldab kiire arengutsükkel kogenud valdkonna asjatundjate olemasolu, kes kõrge määramatusega olukorras suudavad kainet meelt ja professionaalsust üles näidata. Paraku otsustasid eelpool mainitud ettevõtete juhid kõrvale lükata kogenud juhtide kandideerimisdokumendid, palgata endale pigem adjutante, kes nende visiooni punkt punktilt realiseeriksid. Palgakulu oli küll väiksem, aga lõpptulemusena tegeleti tulekahjude kustutamisega.Jim Collinsi „Heast suurepäraseks” on midagi sellist, mida soovitan soojalt lugeda kõigil neil, keda huvitab korporatsioonide ajalugu.Ilusat suve!

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 18 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele