Firma intellektuaalse vara maksustrateegia loomisel alusta kaardistamisest

16. jaanuar 2009, 12:21

PricewaterhouseCoopersi juhtiv maksukonsultant Erki Uustalu kirjutab aripaev.ee maksublogis, et Eesti ettevõtjad on õigel teel pöörates tähelepanu intellektuaalsete õigustega seonduva maksustrateegia väljakujundamisele.

Intellektuaalsete õigustega seonduv oskuslik strateegia aitab vähendada maksukulu. Tegevuse laiendamisega välisriikides ning oma toodetele uute sihtturgude otsimisega pööravad ka Eesti ettevõtjad aina rohkem tähelepanu intellektuaalsete õigustega (nt. tarkvaraga seonduvad autoriõigused, oskusteabe kasutada andmine, jne.) seonduva maksustrateegia väljakujundamisele.

Oskuslik strateegia võib aidata vähendada maksukulu alates kinnipeetava tulumaksu minimeerimise näol sihtriikides, kuhu tooteid ning teenuseid pakutakse (soodsate maksulepingute kasutamise näol, tulude õiglase klassifitseerimise näol, jne.) kuni soodsa maksukäsitluseni riigis, kus litsentsitasusid saadakse (soodne üldine maksumäär, spetsiifilised maksusoodustused, jne.).

Eeltoodust tulenevalt neli põhitegurit, mida intellektuaalseid õiguseid puudutava maksustrateegia väljakujundamisel silmas võiks pidada:

1. Esimene ning kõige olulisem samm intellektuaalset vara puudutava maksustrateegia väljakujundamisel on intellektuaalset omandit puudutavate õiguste kaardistamine kontsernis. Olgugi, et seda peetakse tihtipeale lihtsaks ülesandeks, näitab praktiline kogemus, et omandiõigused võivad sageli olla kontserni erinevates üksustes laiali ning dokumentatsioon ei pruugi lihtsalt kättesaadav olla.

2. Intellektuaalset omandit puudutavate õigustega seonduv maksude planeerimine on kõige tõhusam intellektuaalse omandi väljakujunemise algetappidel. Intellektuaalset omandit puudutavate õiguste väärtus suureneb ajas kiiresti ning võib seega muuta nende maksuefektiivse planeerimise keerulisemaks ning kallimaks.

3. Intellektuaalset omandit puudutavate õiguste maksustrateegia ei saa eksisteerida tavaliselt eraldiseisvana vaid see käib käsikäes tegelike funktsioonide ning riskidega äriühingus või kontsernis; strateegial peab alati olema olemas piisav majanduslik sisu.

4. Intellektuaalse omandiga seotud õigustega seonduv maksustruktureerimine ei ole tavaliselt ühekordne tegevus. Intellektuaalsed õiguste väärtus on ajas muutuv ning nende elutsükli vältel väärtuste muutumise jälgimine mõjutab tõhusat maksude planeerimist; elutsükli erinevatel eluetappidel võivad erinevad strateegiad anda erinevaid tulemusi.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
10. November 2009, 19:14
Otsi:

Ava täpsem otsing