Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jätke autode kilovatid rahule!

    Kui üldse rääkida mingist universaalsest mõõdikust sõiduki nn väärtuse määratlemisel, siis oleks selleks heitgaaside näitaja, leiab Sulev Narusk.Foto: Andres Haabu

    Sõiduautode maksustamisel on kiiduväärt sõidupäevikute kaotamine, kuid võimsusepõhine maksustamine jääb arusaamatuks, kirjutab Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu juht Sulev Narusk.

    Rahandusministeerium on esitanud valitsusele ettepaneku ettevõtete sõiduautode eratarbe maksustamiseks ja sõidupäevikutest loobumiseks. Eesmärk on muuta sõiduautode erisoodustuse maksustamise aluspõhimõtteid.
    Sõidupäeviku kaotamine on kiiduväärt idee. Sellega vähendatakse oluliselt bürokraatiat ja kergendatakse ka maksuhalduri tööd.
    Paraku ei saa aga nõustuda ministeeriumi ettepaneku mehhanismiga. Nimelt soovitakse tulevikus maksustada sõiduautode võimsus ehk erisoodustuseks loetakse kilovatid. Ühe kilovati erisoodustus oleks 1,96 eurot. Muid kriteeriume erisoodustuse määratlemisel ei arvestata. Samuti nähakse ette soodustus (25%) vanemate kui 5 aasta vanuste sõidukite kilovattide maksustamisel. Kui sõidupäevikute kaotamise osas on ettepaneku eesmärk ja mõte selge, siis ettepaneku kogu mõte muus osas jääb arusaamatuks.
    Väike mõju
    Esiteks, sõidupäevikute kõrvaldamine ja kilovattide maksustamine ei ole omavahel seotud. Teiseks, ministeeriumi enda andmete järgi ei suurene pärast muudatuse rakendamist ligi 70% ettevõtetes kasutatavate sõidukite maksukoormus. Muudatuse mõju vähendab veelgi see, et üle 5 aasta vanuste sõidukite puhul vähendatakse kilovati maksu 25% võrra.
    Seega puudutaks uus kord suhteliselt väikest hulka maksumaksjaid. Kas ja miks üldse on sellisel juhul vaja seadust sedavõrd põhimõttelisel tasandil muuta? Eesti maksusüsteem peaks olema ju lihtne ja väheste eranditega. Nüüd planeeritakse aga põhimõttelist muudatust, mis aga nagu kedagi ei puudutakski.
    Sõidukitest lähtuvaid rõõme ja muresid ei iseloomusta üksnes mootori võimsus ehk kilovatid. Kindlasti on inimesi, kes arvutavad enda palga ümber ka kilovattidesse, kuid enamus vaatab sõidukit kui tervikut. Sõiduki võimsuse näitaja ei ole kõikehaarav mõõdik. Näiteks inimese kohta ütleb vereproov rohkem kui tema muskel.
    Kui üldse rääkida mingist universaalsest mõõdikust sõiduki nn väärtuse määratlemisel, siis oleks selleks heitgaaside näitaja, mis sõltub sõiduki võimsusest, kubatuurist ja autos kasutamist leidvast tehnoloogiast. Samuti arvestab see ka sõiduki mõju ümbritsevale keskkonnale.
    Ei sobi kaasaegse mõttemaailmaga
    Ei ole õige soodustada planeeritava maksusoodustuse kaudu vanemate sõidukite importimist, mis on reeglina liikluses ohtlikumad ja keskkonnavaenulikumad ning lõpuks jäävad ikkagi meie kohustuseks läbi taaskasutuse või ringlusest eemaldamise. Eesti autopark on suhtes Euroopaga küllalt vana ehk ligi 14 aastat. Kas soovime tekitada siia Lääne-Euroopa vanasõidukite prügimäe?
    Teema on keerulisem ja laiem. Praegune maksumuudatus peab sobituma kaasaegse mõttemaailmaga ja kaasaegsete sõiduvahenditega (elektriautod, hübriidid) ning arvestama ka keskkonnaalaste väärtustega. Maksudega ei tohi asuda diskrimineerima keskkonnasõbralikke elektriautosid või hübriide, mis on tihti võimsamad kui nn tavaline auto. Ministeeriumi väljatoodud plaan on selles mõttes selgelt vaenulik. Samuti ei tohiks riik juba üksnes liiklusohutuse kaalutlustel suurendada vanemate autode osakaalu liikluses.
    Riik ise on võtnud endale kohustuse vähendada CO2 heitkoguseid ning soodustada energiasäästlikumate ja keskkonnasõbralikumate tehnoloogiate kasutamist. Praegune plaan jätab natuke vanamoodsa lähenemise mulje – kui on suur auto, siis järelikult paha – karistame. Tänapäeval võib olla suur auto aga madalama CO2 näitajatega. Seega suurus ei tohiks olla ainuke parameeter, vaid kui juba kardinaalse uue maksukogumise põhimõtte üle arutame, siis arvesse peaks võtma ka auto kasutaja mõtlemise, suhtumise ning jalajälje, mille oma riiki maha jätame.
    Autor: Sulev Narusk
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
LHV kasvatas tugevalt kasumit, toetudes intressitulude kasvule
Finantskontserni LHV esimest kvartalit iseloomustas plaanitust suurem laenuportfelli ja intressitulude kasv.
Finantskontserni LHV esimest kvartalit iseloomustas plaanitust suurem laenuportfelli ja intressitulude kasv.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Nädala lood: helesinine Hispaania unistus ja 650 töökoha kadumine Eestis
Sel nädalal kõnetasid Äripäeva lugejaid lood, mis olid seotud Hispaaniaga ja sealse kinnisvaraga, kuid huvi pakkus ka väike Eesti linn, kus võib töökoha kaotada 650 inimest. Lisaks kõnetas veel ehitus ja valdusfirma laiali jagamine.
Sel nädalal kõnetasid Äripäeva lugejaid lood, mis olid seotud Hispaaniaga ja sealse kinnisvaraga, kuid huvi pakkus ka väike Eesti linn, kus võib töökoha kaotada 650 inimest. Lisaks kõnetas veel ehitus ja valdusfirma laiali jagamine.