• OMX Baltic0,33%301,01
  • OMX Riga−0,14%891,77
  • OMX Tallinn0,63%2 081,64
  • OMX Vilnius0,3%1 206,03
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,24%8 801,76
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,94
  • OMX Baltic0,33%301,01
  • OMX Riga−0,14%891,77
  • OMX Tallinn0,63%2 081,64
  • OMX Vilnius0,3%1 206,03
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 100−0,24%8 801,76
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,94
  • 07.11.16, 06:45
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Jaotatud kasumi tulumaks 14% peale

Regulaarselt kasumit jaotavate ettevõtete jaoks võiks sellelt tasumisele kuuluv tulumaksumäär olla madalam, kordab rahandusminister Sven Sester (IRL) oma ettepanekut.
Sven Sester
  • Sven Sester
  • Foto: Andras Kralla
Aasta tagasi pakkusin välja võimaluse, et regulaarselt kasumit jaotavate ettevõtete jaoks võiks sellelt tasumisele kuuluv tulumaksumäär olla madalam. Pikema kaalumise järel leian, et Eesti riik võiks jaotatud kasumi maksustamist ettevõtete jaoks soodsamaks muuta küll ning esitan valitsusele selle ettepaneku. Peamine põhjus on vajadus hoida Eesti maksusüsteem naabritega konkurentsivõimelisena.
Konkurentsipositsioon vajab parandamist
Eesti äriühingu tulumaksusüsteemi eripära seisneb selles, et maksustatakse jaotatud kasumit, mitte teenitud tulu. Selline maksusüsteem loodi 2000. aastal kiiresti arenevale noorele majandusele, et soodustada kasumi reinvesteerimist.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tulumaksu­süsteemi kehtestamisest on möödunud üle 15 aasta ja paljud äriühingud jõudnud küpsusfaasi. Majanduse globaliseerumise käigus hoogustunud kapitali liikumine on esile kutsunud riikide maksundusliku võidujooksu. Majanduskriisieelsel perioodil (2000–2008) vähendasid Euroopa riigid keskmiselt oma äriühingu tulumaksumäära koguni 8 protsendipunkti võrra ning sellele järgnevalt veel 1,6 protsendipunkti võrra.
Eesti on äriühingute kasumi maksustamist puudutavat maksumäära küll koos üldise tulumaksumääraga langetanud, ent meie naabritel on need veelgi madalamad. Ka riikide maksusüsteemide erisusi arvestades tuleb tõdeda, et Eesti ei ole kasumi maksumäära poolest enam Baltikumi kõige atraktiivsem riik. Välisinvestorid võivad seetõttu eelistada teisi Balti riike Eestile. Mis võiks olla lahendus?
Stabiilne dividendipoliitika tooks madalama maksumäära
Pakun enam kui aasta kestnud eeltöö ja konsultatsioonide tulemusena lahenduse, mis premeerib stabiilsema dividendipoliitikaga ettevõtjaid madalama jaotatud kasumile rakenduva tulumaksu­määraga. Madalam tulumaksumäär rakenduks jaotatud kasumile, mis on väiksem või võrdne eelneva kolme aasta keskmise Eestis maksustamisele kuulunud jaotatud kasumiga.
Sobiv madalam tulumaksumäär võiks olla 14 protsenti. See oleks välisinvesteeringute Eestisse meelitamise kontekstis konkurentsivõimeline Läti ja Leedu 15protsendilise tulumaksumääraga. Samuti võib 6protsendipunktilist erinevust pidada piisavalt motiveerivaks, et ettevõtjad vaataksid üle oma dividendipoliitika. Riigieelarve laekumiste seisukohalt aitaks kasumi senisest suuremas summas dividendidena maksmine kompenseerida tulu vähenemist maksumäära langetamisest.
Välja pakutud süsteem ei muuda kasumi jaotamist kohustuslikuks. Seega säilib meie ettevõtte tulumaksusüsteemi oluline ja hoidmist vääriv eripära. Teiseks hõlmab see ettepanek äriühinguid, füüsilisele isikule jaotatavaid dividende tuleks selle rakendamisel füüsilise isiku tasandil täiendavalt maksustada, et hoida summeeritud maksukohustus 20 protsendi tasemel, vastasel juhul võimenduks palga asemel dividendide maksmine.
Kasumi regulaarse jaotamise soodustamine annaks meile konkurentsivõimelisema ärikeskkonna kui ettepanek taastada traditsiooniline ettevõtte tulumaks, mida aeg-ajalt suure reformina välja pakutakse. Leian, et viimane oleks tagasiminek läbipaistmatuse ja suurema bürokraatia suunas. Ka riik kaotaks nii pikemas vaates maksutulusid, mitte ei võidaks.
Mitu uuringut on tõestanud, et äriühingu tulumaksumäära vähendamine on samm õiges suunas. See vähendab varimajanduse osakaalu majanduses ja mõjub positiivselt välismaiste otseinvesteeringute sissevoolule. Tõsi, maksumäärast rohkemgi mõjutavad viimast riigi majanduskasv, infrastruktuuri seis ja majanduse avatus, ühte võluvitsa teadupärast polegi. Siiski oleks maksumäära 6protsendipunktiline vähendamine praeguses majanduskliimas tähelepanuväärne samm ja tõstaks Eestit ka rahvusvaheliselt positiivselt esile.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 22 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele