23. mai
Jaga lugu:
Arvamused
Ainult tellijale

Nii vallutame Saksa ja Hiina turud

Kuidas saavad riik ja Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus toetada ettevõtjaid sisenemisel nõudlikele turgudele, nagu Saksamaa ja Hiina? EASi juhatuse esimees Alo Ivask tutvustab uusi terviklikkust taotlevaid strateegiaid.

Alo Ivask  Foto: Erakogu

Eksportivad ettevõtted on Eesti majanduse peamine alus, eksport moodustab 4/5 Eesti majanduse kogutoodangust. Seetõttu on EASi järgmise viie aasta eesmärk kiirendada ekspordikasvu ja aidata suurendada meie kliendiportfellis olevates ettevõtetes loodavat lisandväärtust miljardi euro võrra ehk vähemalt 200 miljoni euro võrra aastas. Latt on kõrgel ning selle ületamiseks tuleb teha midagi teistmoodi, jõulisemalt ja fokusseeritumalt.

Terviklik tegevuskava

Oleme koos analüütikute, erialaliitude ja ettevõtjatega märkinud maha kõige suurema potentsiaaliga turud ning sektorid, kus näeme järgmise viie aasta jooksul Eesti ettevõtete uusi edulugusid ja märkimisväärset käibekasvu.

Eksporti suurendavad ettevõtted, mitte riik või EAS. Meie roll on koostöö algatamine ja toetavad tegevused, kuid uuele turule murdmise raske töö tuleb ettevõtetel ise ära teha. Selleks on vaja ambitsiooni, järjekindlust ja valmisolekut õppida ning muutuda – olgu selleks jõuline müügitöö, tootearendus, protsesside lihvimine, sertifikaatide hankimine vms.

Riik ja EAS saavad aga ettevõtteid toetada ning seda teekonda hõlpsamaks muuta. Oluline on, et EASi tugi moodustaks terviku. Piltlikult öeldes, kui eelnevalt oleme pakkunud oma teenuseid rootsi laua stiilis, kust ettevõte saab erinevate roogade ehk teenuste ja toetuste vahel valida, siis nüüd on meil pakkuda terviklik toitumiskava. Samas on selge, et toitumiskava, mis sobib ühele ei sobi teisele. Seega on iga ekspordi kasvuprogramm suunatud kindlale turule ja ka kindlatele sektoritele.

Saksamaa ja Hiina nõudlike turgudega lähme süvitsi ja pakume ettevõtjatele senisest laiemat tuge. Pakume abi nii ekspordiks ettevalmistuse, turule sisenemise kui ka laienemise etapis ja oleme neil turgudel pikemalt oma teenustega abiks – see on ka ettevõtete ootus.

Eesmärk on panna kokku tuumikgrupp ettevõtjatest, kes on valmis selle teekonna ette võtma ja kasvatada järgmise kolme aastaga mõlemal turul programmis osalevate ettevõtete müügikäivet kokku vähemalt 10 miljoni euro võrra.

Mis sakslast huvitaks

Saksamaa suunal on Eesti ettevõtjatel juba suur huvi ja head tulemused. Väga hästi läheb elektroonika, metalli- ja masinaehituse ning puidusektoril. Suurt huvi tuntakse Saksamaal Eesti e-lahenduste ja IT-sektori vastu ning nende sektorite toetamisele keskendume ka Saksamaa kasvuprogrammis.

Sakslane hindab äris turvalisust ja usaldusväärsust, kuid vastavalt ettevõtjate tagasisidele ja uuringutele ei toeta meie (Ida-Euroopa) maine seal äri ajamist. Siin näeb EAS endal ka kõige suuremat rolli. Riik tahab seista Saksamaa suunal töötavate ettevõtjate selja taga, tõmmata nende tegevustele tähelepanu ja lisada nende sõnadele kaalu. Tahame panustada riigi- ja sektoriturundusse, et meie riigi ja seeläbi ka meie ettevõtete mainet Saksamaal tõsta.

Ekspordi kasvuprogrammi moodustab ka kvaliteetne info turu kohta, nõustamine, partneriotsing, samuti osalemine messidel ja VIP-delegatsioonidega visiitidel. Samuti pakume ettevõtetele turuspetsiifilist müügi-, tootearendus- ja turundusekspertide abi. Kasvuprogrammi tuumaks on aastapikkune koostöö vastava turu eksperdiga, et Eesti ettevõtjad jõuaksid esimestest kontaktidest ja tellimustest suurte lepingute ja pikaajalise kliendisuhteni.

Järjest enam tõuseb esile kiire kasvuga Aasia – piirkond, millest ei ole enam ammu võimalik mööda vaadata ja kus enamik Euroopa riike ka aktiivselt tegutseb. Kahjuks on Eesti sellele rongile juba hiljaks jäämas. Eesti ekspordimaht Hiina on Euroopa Liidus üks väiksemaid. Jääme oma 245 miljoni euroga Soomele peaaegu 20 korda alla ning ka Läti ja Leedu kasvavatavad Hiina eksporti meist palju kiiremini.

See on aga strateegiline küsimus, kas me tahame suurtel kasvavatel turgudel tegutseda otse või jääme sõltuma naabrite vahendamisest. Vaid vähestel Eesti ettevõtjatel on praegu piisavalt teadmisi ja kontaktvõrgustikku kaugetes piirkondades äri ajamiseks. Seetõttu tuleb EASi Aasia infokeskus appi ja aitab Hiina kasvuprogrammiga kiiremini edu saavutada.

Hiinast saab esinumber

Vastavalt eMarketeri uuringule möödub Hiina tänavu USAst ning tõuseb maailma suurimaks jaemüügituruks. Prognooside kohaselt ulatub Hiina maksujõuline keskklass lähiaastatel 400 miljoni inimeseni. Hiina kesk- ja kõrgklassi näol on tegemist teadliku tarbijaga, kellel on huvi importkauba, eriti eksklusiivsete ja kvaliteetsete toodete ja teenuste vastu. Hiinasse on edukalt võimalik müüa nii luksuskaupu ja IKT teenuseid kui ka puhast toitu ja kosmeetikat. Oma kasvuprogrammis keskendume toiduainetöötusele, puidu- ja mööblisektorile, kõrgtehnoloogiale ning erinevate sektorite tarbekaupadele.

Juba praegu toimub üle 42% maailma e-kaubandusest Hiinas ning me peame nägema vaeva, et Eesti ettevõtjad jõuaksid sellele kiirteele, mis viib Hiina tarbijani. Selleks arendab EAS Eesti e-poodi Hiinas ülipopulaarsel WeChati platvormil, et luua meie ettevõtjatele müügikanal, mis võimaldab lihtsustatult müüa otse Hiina tarbijatele ilma liigse bürokraatiata.

EAS saab ekspertide abil pakkuda tuge Eesti e-poe turundamisel ning anda nõu, kuidas oma ettevõtte bränd nõudliku Hiina tarbija jaoks üles ehitada. Põhjamaad on raja juba sisse tallanud ning nõudlust kasvatanud, nii et Eesti tootjate jaoks on praegu erakordselt hea hetk Hiina turule sisenemiseks.

Vaata seoseid nende isikute ja firmadega:
Jaga lugu:
Hetkel kuum