• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • 28.03.23, 16:00

Peeter Tammistu: ja siis ma mõtlen – kuidas leida küsimused õigetele vastustele

Auto on vaid päästepaat üldises liikluskorraldamatuses, kirjutab Peeter Tammistu arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Liiklus Paldiski maanteel.
  • Liiklus Paldiski maanteel. Foto: Andras Kralla
Joon akna all tuiutades kohvi. Hommik. Äärelinn. Järsku pidurdab auto, nagu tahaks meile sisse keerata. Sõber tuleb külla? Aga ei, sõidab edasi. Järgmise lonksu ajal sama lugu. Milles probleem? Ups, ilmneb, et tänavale on ilmunud „lamav politseinik“, lamatis. Tema lamab, mina tuiutan, autod pidurdavad, põnksatavad ja kiirendavad.
Ja siis ma mõtlen, et mis võiks olla selle lamatise eesmärk?
Miks 30 km/h piirkonda „ülereguleerida“ 3 km/h-le? Kuidas maanteele jõudmiseks kuus korda üle lamatise sõites (ja õhtul tagasi) parandab turvalisust või keskkonda? Tuiutan. Kiire moekas arvutus näitab, et lamatis on tänava süsiniku jalajälge kasvanud kordades: pidurdamine jätab osa surnud mammutite põletamisest tekkinud energiast kasutamata (energia kaob, toss jääb), madala käiguga üleronimine pikendab teel oleku aega ja kiirendus kasvatab 3-4 korda kütusekulu võrreldes sujuva sõiduga. Millist probleemi lahendame?
Ja siis ma mõtlen linnasõidule, kus on paaril kilomeetril kuus jalakäijate foori.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele