Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Swedbanki ökonomist: ootame nafta hinna taastumist

    Doktorikraadiga Swedbanki vanemökonomist Øystein Børsum usub, et järgmise 5-10 aasta jooksul näeme mõõdukalt kõrgemaid hindu kui praegu.Foto: Erakogu

    Swedbanki makroökonomist Øystein Børsum ennustab, et juba sel aastal nafta hind küll mõnevõrra taastub, kuid turul on endiselt kapaga pikaajalisi riske.

    Intervjuus Äripäevale soovitab ta väikeinvestoritel suhtuda musta kulda ettevaatlikult.
    Mida te praegu nafta hinnale prognoosite?Ootame, et nafta hind jääb tänavu mõistlikult madalale, kuid saabub pöördepunkt ning turud saavutavad tasakaalu. Ainus võimalus, et praegune nafta hind võiks keskpikas perspektiivis jääda samale tasemele, tähendaks seda, et kõik edasised naftainvesteeringud tehakse ainult Lähis-Idas. Ja see ei ole väga tõenäoline stsenaarium.
    Praegune tootmise ülejääk on ligi 2% ehk toodang ületab 2% võrra pakkumist. Kuid aastane toodangu vähenemine on ligi 5%, kui edasisi investeeringuid pole. Peamised naftatootjad on märkimisväärselt praegu oma investeeringuid kärpinud. Eriti puudutab see USA kildaõli sektorit, kus investeeringuid on kärbitud 70% ulatuses. 
    See tähendab, et väga kiiresti kukub pakkumine alla praeguse nõudluse. Seega, kui vaatate kaks või kolm aastat ettepoole, siis tekib vajadus täiendavate investeeringute järele, et nõudluse kasvuga kaasas käia.
    Samal ajal on palju juttu Iraani tulekust naftaturule ja Hiina aeglustumisest – see niisiis suurt pilti ei muuda?Iraani argument on väga tugev, kuid Hiinat puudutav on lihtsalt vale. Hiina naftatarbimine on viimastel aastatel püsivalt tõusnud. Aeglustumisest pole absoluutselt mingisugust märki. Mis on Hiinas aeglustumas, on infrastruktuuri -, kinnisvara- ja muud seda tüüpi investeeringud.Loomulikult kasutatakse ka nendes sektorites naftat, kuid mis on Hiina naftanõudluse seisukohast märksa olulisem, on eranõudlus. See on nõudlus, mis tuleb inimestelt, kes tahavad oma autoga sõita. Võin teile kinnitada, et automüügi kasv – Hiinas müüdud autode arv – pole kunagi olnud suurem, kui see on praegu.
    Eranõudlus Hiinas kasvab kindlalt ega aeglustu enam edasi. Äsja avaldatud numbrid kinnitavad seda pilti. Jaemüügis, autode müügis ja eratarbimises üleüldiselt pole aeglustumist. See tähendab, et Hiina naftanõudlus jätkab tõenäoliselt tõusu, isegi siis kui majandus aeglustub.
    Mida arvata Iraanist?Iraan on oluliselt tähtsam küsimus, sest neil on tohutud nafta ja gaasi reservid. Ühed maailma suuremad. Teiseks on nad piirkonnas, kus on suhteliselt lihtne naftat toota. Neil on väga head tingimused nafta tootmiseks – mõni Iraani allikas isegi ütleb, et seal on võimalik toota naftat hinnaga 1 dollar barreli kohta. See tundub väga madal, kuid enamik usub siiski, et tootmiskulu jääb paarikümne dollari juurde. Igal juhul on see madalamal kui meie nafta hinna prognoos. Seega, kui Iraan on võimeline kiiresti palju naftat tootma, siis jääb nafta hind madalaks.
    See on hea argument, aga vastuargument on see, et keegi ei tea päris täpselt, kui palju on Iraan võimeline naftat tootma. Veelgi spetsiifilisemalt: pärast nii paljusid aastaid sanktsioone ja boikotte me ei tea täpselt, milline on nende suutlikkus. Me teame, et neil on nutikad insenerid, aga me ei tea kogu tehnika ja endiste naftaplatvormide seisukorda. Samuti ei tea me, kuivõrd suudavad nad ligi meelitada välisinvesteeringuid. Seega, et tõsta Iraani naftatoodangut, vajavad nad rahvusvahelisi naftafirmasid. Kuigi paljud asjad Iraanis muutuvad, ei tea me, kui avatult võtavad nad vastu rahvusvahelisi firmasid, ja me ei tea, kuivõrd tahavad rahvusvahelised naftafirmad Iraani minna.
    Arvan, et ettevõtted on väga huvitatud, kui nad saavad head tingimused – võimaluse investeeringuid teha, neid kontrollida ja olla kindlad enda omandiõigustes. Kõik need küsimused on endiselt siiski suhteliselt lahtised.
    Mida prognoosite praegu suurtele tooraineeksportijatele – Venemaale, Brasiiliale?Selge see, et Brasiilia ja Venemaa on praeguses olukorras hädas, ja on ilmne, et olukord võib minna veel oluliselt halvemaks. Selgelt peab Venemaa veelgi oma eelarvet kärpima ja majanduslangus tõenäoliselt jätkub veel mõnda aega.
    Kuidas on lugu Norras?Laiemat makropilti vaadates näeme, et Norra naftasektor on väga tõsises languses. Isegi kui nafta hind taastub 50 dollarile barrel, pole paljud Põhjamere naftaplatvormid endiselt kasumlikud. Oletan, et naftafirmad tahavad esmalt näha nafta hinna taastumist ja et need püsiksid oluliselt kõrgemal tasemel veel mõne aasta, enne kui nad on nõus taas uusi suuri projekte ette võtma. Mitme Põhjamere uue naftavälja oodatav eluiga on 30–50 aastat.
    Seega ei ole need investeeringud, mida sa teed, kui sa pole kindel, et nafta hind püsib ka pikemas perspektiivis üle sinu kasumiläve. Tegelikult on väga raske neis asjus kindel olla. Osaliselt seetõttu, et kui sa vaatad 30 aasta perspektiivis, siis paljud asjad energiasektoris muutuvad.
    Esiteks olen ma üsna kindel, et päikeseenergia kasutuselevõtt saab olema tohutu ja ees seisavad suured muutused. Kui vaatate, kuidas päikeseenergia kulud kukuvad, siis pikemas perspektiivis ei ole ma üldse kindel, et Põhjameres alles jäänud suuri naftavälju edasi arendatakse.
    Pikemas perspektiivis olete siiski nafta hinna suhtes optimistlik?Ma arvan, et järgmise 5–10 aasta jooksul näeme tõenäoliselt mõõdukalt kõrgemaid hindu kui praegu. Pikemas perspektiivis jõuame kohta, kus on suur nafta nõudlus ja sealt edasi näeme taas madalamaid hindu.
    Seega jääb sektor volatiilseks ja riskantseks?Loomulikult.
    Kui üks väikeinvestor tahaks panustada pikaajaliselt nafta hinnale, siis mida te talle soovitaksite?Ma ei ole päris kindel, et soovitaksin väikeinvestoril nafta hinnale panustada. Aga oletades, et ta tahab seda ikkagi teha ja tal on nafta hinnast kindel nägemus, siis võiks ilmselt kaubelda otse naftafutuure. Teame, et paljud asjad on nafta hinnaga seotud – isegi Norra kroon või muud valuutad, nagu Vene rubla. On võimalik kaubelda naftaaktsiaid ja palju erinevaid asju, mis nafta hinnast sõltuvad, kuid kui olla nafta hinna liikumises täiesti kindel, siis maksaks kaubelda otse futuure.
    Kas väikeinvestoril saab üldse selline kindel nägemus olla või on see siiski suurte poiste mängumaa?Naftasektor võib olla ükskõik kelle jaoks. Arvan, et väikeinvestorid peaksid peamiselt keskenduma valdkonnale, kus teame, et aja jooksul võib eeldada riskipreemiaid. Seega soovitaks ma väikeinvestoritele üldiselt aktsiaid.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.