Prantsusmaa energiaettevõtte Bouygues tütarettevõte Colas on nõuks võtnud asfaltteedele uue elu anda ning paigutada sinna alla päikesepaneelid, mis hakkavad energiat tootma.
- Kui praegu on päikesepaneelid katusel tavapärane nähtus, võivad paneelid jõuda ka asfalti alla. Foto: epa
Colas arendas välja päikesepaneelid, mida saab panna
asfaldi alla ning mis on nii tugevad, et ei lähe katki ka juhul, kui sealt 18rattaline veok üle peaks sõitma, kirjutab Bloomberg.
Pärast üle viie aasta kestnud uuringuid on ettevõte nüüd valmis paneelid käiku laskma ning plaanib need paigaldada maailmas 100 teelõigule. Laiemasse kasutusse peaks tehnoloogia jõudma juba 2018. aastal.
“Tahtsime anda teedele teise elu,” kommenteeris Colas’ tehnoloogiajuht Philippe Harelle, tuues näiteks farmid, kus omanikud on katnud suure osa maa-alast päikesepaneelidega, kuid kus sõiduteedel teisene kasutus veel puudub.
Kuna päikesepaneelide hind aina langeb, on paljud ettevõtted hakanud neid ka muudes valdkondades kasutama. Näiteks avaldas Tesla investoritele üllatuseks läinud kuul, et lõi katusesindli, mis teenib ka päikesepaneeli eesmärki. Päikesepaneelidest kõnniteedesse paigaldamisse on rääkinud ka Rootsi ettevõte Scania ning USA firma Solar Roadways.
Testteed tulevad
Colas’ teatel on asfaldialused päikesepaneelid üsna sarnased nendega, mida paigaldatakse katusele. Küll aga kaetakse need paneelid omakorda mitmekordse plastikkihiga, mis väldib paneeli purunemist, kui rasked sõidukid neist üle vuravad. Elektrijuhtmed ning muu taoline on paigaldatud tee sisse.
Lühikest, kilomeetrist lõiku hakati ehitama juba möödunud kuul Prantsuse külas Tourouvre’is. Kokku paigaldatakse tee sisse 2800 ruutmeetrit päikesepaneele ning nende elektritootmise tippvõimsus peaks olema 280 kilovatti. Külas elab 5000 inimest ning arvutuste kohaselt peaksid paneelid tagama kogu külale aastase elektrivarustuse.
Ettevõtte sõnul maksab praegu ruutmeetri päikesepaneelide asfaldi alla panek ning süsteemide hooldus umbes 2000-2500 eurot. Küll aga on ettevõte lubanud, et juba aastaks 2020 peaks hind märkimisväärselt langema ning vahe traditsiooniliste ehk katuse päikesepaneelide ülalpidamisega on pea olematu.
Ettevõtte sõnul valmib teine testtee elektriautode laadimiseks ning kolmas peaks aitama ülal pidada vesinikutehast. Päikesepaneelidega testteed rajatakse Kanadasse ja USAsse, tehnoloogia peaks levima ka Euroopa Liidu riikidesse.
“Peame toodet testima erinevates kliima- ja liiklustingimustes,” selgitas Harelle. “Meie eesmärk on leida, missugused on toote limiidid. Praegu kardame, et lumekoristuse korral võib tekkida probleeme,” arutles ta.
Analüütikud on aga mõnevõrra skeptilised. On välja toodud, et paneelide ühenduskohad võivad olla tehnoloogia kõige problemaatilisem pool, samuti leitakse, et kogu süsteem on liiga kallis ning inimesed ilmselt eelistavad traditsioonilisi katusel päikesepaneele.
“Oleme näinud, et päikesepaneele integreeritakse erinevatesse kohtadesse, näiteks akendesse ja autokatusele. Seda kõike tänu paneelide hinnalangusele,” kommenteeris Bloombergi analüütik Pietro Radoia. “Samas ma ei usu, et teedel see asi eriti minema hakkab, kui just paneelide jaoks vaba põllumaa otsa ei saa,” jäi ta kahtlevaks.
Seotud lood
Reklaamiagentuuri La Ecwador tegevjuht Heily Aavik ja loovjuht Taavi Lehari võtavad Äripäeva raadio värskes saates luubi alla järgmise aasta turundusstrateegia ja eelarve koostamise ning annavad soovitusi, kuidas kitsamal ajal targalt toimetada.